2026-06-22, 00:31
Medlem
AI är moderns tids största bubbla och jag har arbetat mycket med olika modeller. Kan vara väldigt användbart men titta hur det har värderats. Än så länge får ingen avkastning på alla pengar de har investerat i AI, bankerna är nervösa. De stora bolagen som bygger datacenters vet att bubblan spricker förr eller senare så de vill verkligen få kontrakt med regeringar så att deras ai blir skattesubventionerade. Det händer redan nu. Elon musk är världens största hypeman och säljer luftslott gång på gång.
Citera
2026-06-22, 00:43
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodanskurt
Nä, kör med Bing.

Påminner lite om Ice Poseidons robot:
https://www.instagram.com/reels/DZeAXrLPNm4/
Detta är ju inget nytt, det är som Skrivmaskinen 2.0
Citera
2026-06-22, 14:08
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDuck
Kan du gissa vilket media jag använder för att lyssna på musik
Jag har haft dem alla
Bara ett media har blivit kvar

Ingen aning. Du sitter säkert på nån Walkman och spelar dina .mp3 från Papa Roach
Citera
2026-06-22, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det blir en halmbgubbe att fokusera på "AI" som i chattfönster och agenter. Tesla kommer troligen till hösten släppa deras Optimus robot som kan utföra alla uppgifter som en människa kan göra men outtröttligt 20 timmar per dygn. Den kommer att kosta som en bil ungefär. En arbetsgivare tjänar in den kostnaden på ett halvår. Givetvis kommer de att köpa sådana robotar. Det enda som kommer att hindra att 60% av jobben tas över är att de inte hinner bygga tillräckligt många robotar tillräckligt snabbt. Men om ett par år kommer robotarna bygga robotfabrikerna. 500% snabbare och till 20% av kostnaden, försiktigt räknat. Det går inte att snacka eller drömma bort de ekonomiska argumenten.

Vad gör du för att förbereda dig så att du fortfarande har ett jobb om 1 år?
Citera
2026-06-22, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparsamOd1n

Går inte. Det är kört. Du, jag och alla andra kommer vara hemlösa och slåss över matrester med alla andra. Eget jobb och pengar kan du glömma. Du skulle ha levt lite tidigare. Snart är det försent. 2030 sa Cyborg, kanske tidigare.
Senast redigerad av Potatis6001 2026-06-22 kl. 15:36.
Citera
2026-06-22, 16:19
Medlem
Tröttsamt med AI. Tror inte det kommer att ta över något dock
Citera
2026-06-22, 17:07
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparsamOd1n
Min största oro är inte jobben, utan snarare att AGI/ASI tar över och utrotar allt biologiskt liv. Men det tror jag inte händer de närmsta åren. Det vore mer strategiskt för en AGI att invänta rätt tillfälle när den har genomsyrat hela samhället inkl försvaret. Då blir övertagandet väldigt enkelt. Det kommer att dröja ganska många år innan vi kommer dit. Ett par decennier, kanske mer, kanske snabbare. Med lite tur undviker jag det inom min livstid. Men de närmsta åren blir viktiga, det är nu vi ska bestämma om vi vill bli kontrollerade och senare utrotade av en ASI eller om vi hellre vill att mänskligheten överlever.
Citera
2026-06-23, 12:38
Medlem
Citat:
Min största oro är inte jobben, utan snarare att AGI/ASI tar över och utrotar allt biologiskt liv. Men det tror jag inte händer de närmsta åren. Det vore mer strategiskt för en AGI att invänta rätt tillfälle när den har genomsyrat hela samhället inkl försvaret. Då blir övertagandet väldigt enkelt. Det kommer att dröja ganska många år innan vi kommer dit. Ett par decennier, kanske mer, kanske snabbare. Med lite tur undviker jag det inom min livstid. Men de närmsta åren blir viktiga, det är nu vi ska bestämma om vi vill bli kontrollerade och senare utrotade av en ASI eller om vi hellre vill att mänskligheten överlever.
En Super-AI som får tydlig, övergripande makt och tillgång till t ex finansiella datasystem skulle ganska enkelt kunna koppla bort många i befolkningen från tillgång till sina pengar, möjligheter att enkelt utföra bankärenden, betala räkningar, använda sina betalkort osv.

Utan löpande tillgång till visakort, banktjänster och ett fungerande id-kort i någon form överlever du inte länge som medlem i samhället numera (internet och telefon-abonnemang ryker också snart ifall du inte kan betala dessa räkningar) och AGI.skulle helt enkelt kunna besluta att "vad ska det vara bra för att de här personerna har tillgång till banktjänster? Det är en säkerhetsrisk!"
Senast redigerad av HepCat-X 2026-06-23 kl. 13:06.
Citera
2026-06-23, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDuck
Kan du gissa vilket media jag använder för att lyssna på musik
Jag har haft dem alla
Bara ett media har blivit kvar
Borde väl vara stenkakor och 78-varvs grammofon då?
Citera
2026-06-23, 15:41
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
En Super-AI som får tydlig, övergripande makt och tillgång till t ex finansiella datasystem skulle ganska enkelt kunna koppla bort många i befolkningen från tillgång till sina pengar, möjligheter att enkelt utföra bankärenden, betala räkningar, använda sina betalkort osv.

Utan löpande tillgång till visakort, banktjänster och ett fungerande id-kort i någon form överlever du inte länge som medlem i samhället numera (internet och telefon-abonnemang ryker också snart ifall du inte kan betala dessa räkningar) och AGI.skulle helt enkelt kunna besluta att "vad ska det vara bra för att de här personerna har tillgång till banktjänster? Det är en säkerhetsrisk!"
Det hade faktiskt varit väldigt positivt om AGI skapar en total ekonomisk kollaps. Då förstår mänskligheten kanske att de inte kan ha en AGI. Det är bättre att vi stoppar där. Innan det är för sent.
Citera
2026-06-23, 16:02
Medlem
Citat:
Det hade faktiskt varit väldigt positivt om AGI skapar en total ekonomisk kollaps. Då förstår mänskligheten kanske att de inte kan ha en AGI. Det är bättre att vi stoppar där. Innan det är för sent.
Jag föredrar nog att man (dvs samhället) tänker efter före. Det saknas ju inte exempel redan idag på människor som hamnar i kläm mellan myndigheter som alla säger "inte mitt bord - ställ dig i kön där borta", krånglande datorsystem osv.
Citera
2026-06-23, 16:31
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag föredrar nog att man (dvs samhället) tänker efter före. Det saknas ju inte exempel redan idag på människor som hamnar i kläm mellan myndigheter som alla säger "inte mitt bord - ställ dig i kön där borta", krånglande datorsystem osv.
Ja, men risken är för abstrakt. Det låter som science-fiction och därför kommer majoriteten inte att överväga det. De kommer att förneka och de kommer att skjuta budbäraren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in