2026-07-23, 00:16
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
[--]

Om jag bara hypotetiskt tar ett tankeexempel. Om KM bara hade sån otur att polisen letade sig fram till just honom då han säger att han "inte var på bron" så var det just en väldig otur att:

* KM hade pilotglasögon på sig precis som den man som gick bron och dessutom stämde mycket väl in på det signalement som vittnet gav på denna man. Det, är otur.

* Det är otur att KM strax efter telefonsamtalet från torget till sambon som han minns och kan utföra... tappar minnet sedan i över 1 timma och 15-20 minuter och då helt saknar alibi för tiden då han anklagas av polisen för att ha gått på bron med Helena. Men sen säger han långt senare till Lotte att:

" Det stämmer inte att jag inte kommer ihåg vad jag gjorde den natten. Jag har minnesbilder, men det är inget som polisen intresserar sig för. Och inget som kan bevittnas av andra." Mer otur igen alltså.

* Det är också otur att han i ett tidigare förhör, det första på Måndagen den 15 juni 1992 gett bilden av att han knappt varit i närheten av Helena under kvällen men som han sedan får taga tillbaka när han pressas om detta sex år senare under 1998.

En samling olyckliga omständigheter helt enkelt. För jävligt. Om man tror på påskharen och jultomten vill säga. Hm.

Det är otur för KM att brovittnets uppgifter i media inte backas upp av ett vittnesprotokoll.
Citera
2026-07-23, 08:40
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KellAlfred
Har frågat dig förut AI men du undviker att svara... Tror du på fullaste allvar att Kl*s skulle tigit alla år om han bevittnat det du säger? Han tyckte ju om Helena, och var hennes vän och umgicks i samma kretsar. Finns inte en chans i helvetet att han gjort det. Inte EN ENDASTE chans. Vänner funkar inte så i den verkliga världen AI03... där står man upp för varandra. Punkt. Slut.
Tänk om det är så att KM varit i Helenas närhet under kvällen just för att de kände varandra väl genom KMs flickvän, och att han snarare varit beskyddande, och inte sliskigt närgången som Ugglan o AI03 planterat in i tråden?
Citera
2026-07-23, 09:08
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Tänk om det är så att KM varit i Helenas närhet under kvällen just för att de kände varandra väl genom KMs flickvän, och att han snarare varit beskyddande, och inte sliskigt närgången som Ugglan o AI03 planterat in i tråden?

Att lika AI03 och fågelkompisen fortsätta med att KM (trots polisens sjuka försök) är inblandad nu som enbart åskådare till Helenas försvinnande är helt galet, korkat, svagbegåvat, om man inte har en egen agenda med detta vilseledande.
Citera
2026-07-23, 10:22
Medlem
Greenskys avatar
Brovittnet är nog inte mycket att hänga i granen, hon har säkert mött en tjej med skitsnygga färgglada byxor på bron men att exakt kunna komma ihåg mönstret och färgerna låter bara för mycket. Det är nog minnet som spökar där tror jag. Det var på natten där det inte var dagsljus och säkert var brovittnet inte 100% skärpt vid tillfället av den anledningen.

Glöm inte heller: Att folk snackar så mycket sk*t.
Citera
2026-07-23, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Brovittnet är nog inte mycket att hänga i granen, hon har säkert mött en tjej med skitsnygga färgglada byxor på bron men att exakt kunna komma ihåg mönstret och färgerna låter bara för mycket. Det är nog minnet som spökar där tror jag. Det var på natten där det inte var dagsljus och säkert var brovittnet inte 100% skärpt vid tillfället av den anledningen.

Glöm inte heller: Att folk snackar så mycket sk*t.

Tyvärr för trådens två flitigaste skribenter bygger deras scenario på inte mindre än tre sådana vittnen, det vill säga sådana som har markant bättre minne efter ett tag och minns sådant som det är helt orealistiskt att vänta sig att folk minns när de inte har vetat om att de borde vara uppmärksamma.

Först det så kallade brovittnet, som vid ett kort möte nattetid har haft tid att detaljgranska både byxor och glasögon på andra sidan gatan.

Sedan en person som måste kolla med sin man och därefter har en detaljerad ljudhistoria att berätta, som händelsevis överensstämmer med det som redan är känt.

Därefter en person som kan beskriva en bil och en tidpunkt orealistiskt noggrant. Enda smolket i glädjebägaren är att bilen inte påminner om någon annan aktuell bil, men det bortser man ifrån.

Utifrån detta konstruerar man sedan ett scenario värdigt minst Läckberg om inte GW, och kompletterar med egna fantasier. Etc ad nauseam.
Citera
2026-07-23, 17:10
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Tyvärr för trådens två flitigaste skribenter bygger deras scenario på inte mindre än tre sådana vittnen, det vill säga sådana som har markant bättre minne efter ett tag och minns sådant som det är helt orealistiskt att vänta sig att folk minns när de inte har vetat om att de borde vara uppmärksamma.

Först det så kallade brovittnet, som vid ett kort möte nattetid har haft tid att detaljgranska både byxor och glasögon på andra sidan gatan.

Sedan en person som måste kolla med sin man och därefter har en detaljerad ljudhistoria att berätta, som händelsevis överensstämmer med det som redan är känt.

Därefter en person som kan beskriva en bil och en tidpunkt orealistiskt noggrant. Enda smolket i glädjebägaren är att bilen inte påminner om någon annan aktuell bil, men det bortser man ifrån.

Utifrån detta konstruerar man sedan ett scenario värdigt minst Läckberg om inte GW, och kompletterar med egna fantasier. Etc ad nauseam.

Ja typ så.
Det mest trovärdiga av vad jag kan se är att hon åkte med i någon bil och sedan aldrig kom hem utan miste livet där på lekplatsen.
Mer komplicerat än så är det nog inte.
Citera
2026-07-23, 17:33
Medlem
MrsPollifaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KellAlfred
Om Helena åkte bil FRÅN Stadt, måste hon väl också ha klivit IN i en bil vid Stadt?
Det är ju liksom ingen skillnad på det, uggla lilla.
Och!, det är precis vad som skedde. Tror att du vet det du också.
Och för övrigt så är det tvärtemot vad du skriver inga mer än du och IB som följer det påhittade spåret om brovittne och Kl*s och annat.

Där har du fel (som i mycket annat) Vi är några som skrivit här tidigare men tröttnade när det blev en bebistråd. HA gick från Stadt, fick sällskap med KM som klistrat på henne hela kvällen. De sågs på bron (tror på ett kvinnligt vittne när det gäller speciellt klädsel och även pilotglasögon) De vek av efter bron och det som hände efter det tror jag är följande: HA bad KM vända tillbaks för att gå ensam sista biten. Hon blev upphunnen av en bil, antastad och KM bevittnade detta utan att (våga) ingripa. Han vimsade runt med påhittad minnesförlust och lider av detta än idag. Vilka satt i bilen? BW och PU är mina ständiga kandidater. Så, nu kan ni fortsätta.
MrsP
Citera
2026-07-23, 18:00
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsPollifax
Där har du fel (som i mycket annat) Vi är några som skrivit här tidigare men tröttnade när det blev en bebistråd. HA gick från Stadt, fick sällskap med KM som klistrat på henne hela kvällen. De sågs på bron (tror på ett kvinnligt vittne när det gäller speciellt klädsel och även pilotglasögon) De vek av efter bron och det som hände efter det tror jag är följande: HA bad KM vända tillbaks för att gå ensam sista biten. Hon blev upphunnen av en bil, antastad och KM bevittnade detta utan att (våga) ingripa. Han vimsade runt med påhittad minnesförlust och lider av detta än idag. Vilka satt i bilen? BW och PU är mina ständiga kandidater. Så, nu kan ni fortsätta.
MrsP

Om BW och PU snodde in Helena i en bil och drog ifrån KM så har han absolut ingen anledning att hålla käft, han skulle nog vara mer rädd för att hamna på kåken än att skydda dom.
Citera
2026-07-23, 18:32
Medlem
MrsPollifaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Om BW och PU snodde in Helena i en bil och drog ifrån KM så har han absolut ingen anledning att hålla käft, han skulle nog vara mer rädd för att hamna på kåken än att skydda dom.

Tror det är mycket smärtsamt för honom. Kan inte erkänna efter så lång tid och tror på sin egen lögn nu.
Psykologi.
MrsP
Citera
2026-07-23, 19:27
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsPollifax
Tror det är mycket smärtsamt för honom. Kan inte erkänna efter så lång tid och tror på sin egen lögn nu.
Psykologi.
MrsP

Vi ska inte måla F-n på väggen nu, polisen kan börja med att släktforska dna på dojorna som jag redan skrivit om för typ åratal sedan men dom skiter i det, men där kan dom börja...Men nte nä!!
Psykologi.
Citera
2026-07-23, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt

Angående uttrycket ad nauseam, som jag har fått frågor om utanför tråden, kan jag rekommendera Wikipedia. Och om man av något skäl inte vill läsa där kan jag citera:
Ad nauseam är ett latinskt uttryck som betyder 'till illamående', exempelvis använt i meningen "saken har diskuterats ad nauseam". Argumentum ad nauseam eller argumentum ad infinitum är argumentationsfel som görs då någonting antas vara sant för att det har upprepats tillräckligt många gånger, ibland av flera olika personer och tills ingen längre orkar säga emot.

Ad nauseumargumentation förutsätter ofta att om någonting sagts tillräckligt många gånger måste det ligga någon sanning i det, vilket förstås är möjligt men inte nödvändigt.
Och nej, det är inte jag själv som har skrivit artikeln på Wikipedia för att kunna citera den här.
Citera
2026-07-24, 14:25
Medlem
Jag har bara läst tråden titt som tätt och har inte läst in mig på alla teorier och rykten. Har själv rötter i staden så därför har detta fall alltid intresserat mig.
En fråga som kanske tidigare tagits upp här; av alla de misstänkta som tagits upp i tråden, bor några av dessa kvar /har samma fastighet kvar som vid Helenas försvinnande? Jag tycker det mest rimliga med tanke på att kroppen aldrig hittats är att den är begravd på gärningsmännens/gärningsmannens tomt eller mark. Tittade på en dokumentär om ett liknande fall i Tyskland med försvunna Birgit, hennes kropp hittades 30 år senare på mördarens gård, nedgrävd under garaget. Alternativt någon fastighet med brunn som vid tidpunkten blivit igen pluggad med betong /sand och grus. Långsökt och förmodligen svårt att ta reda på. Google Maps fanns ju inte då så lite svårt att kunna förändringar som gjorts på olika tomter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in