2026-07-22, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
F.d. Navy SEAL Rob O'Neill (han som ska ha skjutit ihjäl Osama Bin Laden):
I'm just saying I've been in a lot of shootings. I've killed more than a handful of people, and this thing looked shady off the bat. I mean, just I've killed people closer than I saw the camera, and I've never seen a shirt move like that. That looks like an explosion to me.
Han om någon borde veta vad han talar om.
Den lilla mängden som tröjan rörde sig?
Bullshit, säger jag.
Oavsett att Robert J. O'Neill var Navy SEAL. Som sägs ha skjutit Osama Bin Laden. Officiellt INTE bekräftat.
Citera
2026-07-22, 21:31
Medlem
Citat:
Nej.

Du måste visa varför ditten och datten är omöjligt och det gör du genom att citera ditt vetenskapliga underlag och därpå förklarar vad du anser att citaten betyder och varför.

Först då går det att bemöta på ett vettigt sätt.

Dvs, jag hävdar att vad jag vet så har ingen presenterat någon utförlig falsifiering av Brays analyser av bild- och ljudmaterialet, vilket ger att jag tror fullt och fast på att han har rätt, till dess annat framkommer.

Om nu du vill hävda att han har fel så måste du antingen visa att sagda analyser är felaktiga, alternativt visa att något annat i beviskedjan gör hela upplägget omöjligt och därmed indirekt falsifierar även Brays analyser.

Antingen det ena eller det andra. Gärna båda, om du så vill

Det är inte så det fungerar.
Bevisbördan ligger alltid på den som hävdar ett extraordinärt tekniskt påstående – i det här fallet att en mikro‑tandemladdning i en plastmikrofon, fäst i tyg, kastad av en förladdning, utan metallkonfinement och utan stabil montering, ändå producerar en fungerande jet.

Bray hävdar att han har hittat en konstruktion som går emot etablerad shaped‑charge‑fysik.
Då måste han visa sprängteknisk evidens, inte bara pixelstudier:
provsprängningar,
high‑speed‑video,
mätningar av standoff, rotation och orientering,
och att jet faktiskt bildas efter förladdningen.

Att peka på mobilfilmer och säga “det här måste vara en jet” är inte bevis för att en jet kan bildas i den konstruktion han beskriver. Det är en tolkning.

Och när en tolkning går emot etablerad teknik – Walters & Zukas, Held, Cooper, ARL – då är det den som gör det extraordinära påståendet som måste visa att fysiken faktiskt fungerar i praktiken.

Tills sådana tester finns är Brays upplägg en hypotes, inte en demonstrerad sprängteknisk lösning.
Citera
2026-07-22, 21:41
Medlem
Citat:
Nja, Bray har genomfört minutiösa studier av det tillgängliga bild- och ljudmaterialet, där han redovisar precis allt som ingår i form av data, metod, programvara, beräkningar och annat källmaterial.

Det här går att antingen verifiera eller falsifiera beroende på om Bray har rätt eller om han har fel.
Newtons andra och tredje lag ignoreras ganska grovt av Jon Aaron Bray.
Inte bara 1 gång, eller 2, eller 3 gånger.
En del av dessa "avvikelser" har redan gåtts igenom.

Citat:
Bray säger att en ytterst liten sprängladdning framför den riktade laddningen detonerar millisekunder innan den senare, just med syftet att skicka mikrofonen utåt från kroppen några centimeter så att den riktade jeten hinner utvecklas optimalt innan den träffar huden.
Är ännu någonting där Newton skulle ha starka åsikter om.

Eller kommer det komma en teori om att det fanns en tredje "sprängladdning" som motverkar både "shaped charge", den som "skickar" mikrofonen ett par centimeter från kroppen OCH också batteriet+kretskortet, så att mikrofonens rörelse från kroppen avstannar.
Och att även den tredje explosionen som inte märks på tröjan.
Citera
2026-07-22, 22:46
Medlem
Citat:
Som läget är nu så har du inte visat att Brays sprängladdning inte får plats i en Røde Wireless Pro.

Tvärtom så har du visat att den visst får plats.
https://imgur.com/a/fVJVCfV
Lite mått på enheten. Och vad 10mm och 1mm är i jämförelse.
Citera
2026-07-22, 23:58
Medlem
citat:
onopono
"Det stämmer att Bray inte har publicerat några fysiska tester av vad hans studier säger, men det beror som sagt på att han dels inte vill riskera många års fängelse och dels inte vill riskera att någon mindre nogräknad kopierar hans manick och använder den i allt annat än trevliga syften.

Att han inte vill ha det på sitt samvete.

Ett sätt att komma runt det här hade varit för Bray att liera sig med någon/något lab som har både de rätta tillstånden och de rätta resurserna, men det är nog hyfsat osannolikt, givet implikationerna om han nu har rätt.#

Du försöker göra Brays otestade hypotes oantastlig genom att kräva att alla andra ska motbevisa den åt dig.
Det är inte bevisbörda – det är ett sätt att slippa hantera att Bray inte kan visa att hans konstruktion fungerar.

Att han inte får testa sin egen laddning i USA är inte ett bevis för att den fungerar.
Det är bara en förklaring till varför han inte kan demonstrera den.
Pixelstudier av mobilfilmer förvandlar inte en otestad sprängteknisk idé till en fungerande mikro‑tandemladdning som dessutom påstås bryta mot etablerad shaped‑charge‑fysik.

Du kan kalla det “bevis” hur länge du vill, men verkligheten är densamma:
Den som hävdar en ny fysikalisk princip är den som måste visa att den existerar.
Tills Bray gör det är det en berättelse – inte en sanning som andra måste motbevisa åt honom.
Citera
2026-07-23, 08:02
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ordningssam
citat:
onopono
"Det stämmer att Bray inte har publicerat några fysiska tester av vad hans studier säger, men det beror som sagt på att han dels inte vill riskera många års fängelse och dels inte vill riskera att någon mindre nogräknad kopierar hans manick och använder den i allt annat än trevliga syften.

Att han inte vill ha det på sitt samvete.

Ett sätt att komma runt det här hade varit för Bray att liera sig med någon/något lab som har både de rätta tillstånden och de rätta resurserna, men det är nog hyfsat osannolikt, givet implikationerna om han nu har rätt.#

Du försöker göra Brays otestade hypotes oantastlig genom att kräva att alla andra ska motbevisa den åt dig.
Det är inte bevisbörda – det är ett sätt att slippa hantera att Bray inte kan visa att hans konstruktion fungerar.

Att han inte får testa sin egen laddning i USA är inte ett bevis för att den fungerar.
Det är bara en förklaring till varför han inte kan demonstrera den.
Pixelstudier av mobilfilmer förvandlar inte en otestad sprängteknisk idé till en fungerande mikro‑tandemladdning som dessutom påstås bryta mot etablerad shaped‑charge‑fysik.

Du kan kalla det “bevis” hur länge du vill, men verkligheten är densamma:
Den som hävdar en ny fysikalisk princip är den som måste visa att den existerar.
Tills Bray gör det är det en berättelse – inte en sanning som andra måste motbevisa åt honom.
Bray har inte ens bevisat att något som är så stort som han påstår att sprängladdningen är får plats i en Røde. Det är liksom inte olagligt att stoppa en bit plast, resin, trä eller liknande i en Røde Wireless Pro/Go.

Sen kollar han på mobilfilmade klipp som är filmade med rolling shutter. Jag sitter på mobilen just nu så orkar inte förklara varför det är ett problem för honom, men du kan kolla med Copilot om du inte redan förstår varför.
Citera
2026-07-23, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Bray har inte ens bevisat att något som är så stort som han påstår att sprängladdningen är får plats i en Røde. Det är liksom inte olagligt att stoppa en bit plast, resin, trä eller liknande i en Røde Wireless Pro/Go.

Sen kollar han på mobilfilmade klipp som är filmade med rolling shutter. Jag sitter på mobilen just nu så orkar inte förklara varför det är ett problem för honom, men du kan kolla med Copilot om du inte redan förstår varför.
Den större cylindern med diametern 10mm? kanske, kanske med krossad kretskort, dock inte en säker på det.. Jag gjorde en bild där det syns hur mycket, eller lite, 10mm är, vs tjockleken på enheten.
imgur bilden i förra inlägget jag gjorde.
Citera
2026-07-23, 08:18
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Den större cylindern med diametern 10mm? kanske, kanske med krossad kretskort, dock inte en säker på det.. Jag gjorde en bild där det syns hur mycket, eller lite, 10mm är, vs tjockleken på enheten.
imgur bilden i förra inlägget jag gjorde.
Jag säger liksom inte att det inte går - jag vill däremot se det med egna ögon och en faktiskt Røde och en analog till sprängladdningen. Och med microcontrolleren som tydligen också var där.

Jag är också rejält skeptisk till att Kirk inte skulle ha reagerat på att micken fästes på ett ovanligt sätt.
Citera
2026-07-23, 10:21
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag säger liksom inte att det inte går - jag vill däremot se det med egna ögon och en faktiskt Røde och en analog till sprängladdningen. Och med microcontrolleren som tydligen också var där.

Jag är också rejält skeptisk till att Kirk inte skulle ha reagerat på att micken fästes på ett ovanligt sätt.

Även OM det skulle gå att ta bort delar av batteriet etc så en laddning rymdes bredvid det så återstår ju dels problemet med varför Brady i sådant fall inte ritade in laddningen bredvid batteriet istället för under det - och framförallt - om en laddning var bredvid batteriet och under kretskortet - varför flög i sådant fall batteriet åt samma håll som kretskortet?
Citera
2026-07-23, 10:35
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Även OM det skulle gå att ta bort delar av batteriet etc så en laddning rymdes bredvid det så återstår ju dels problemet med varför Brady i sådant fall inte ritade in laddningen bredvid batteriet istället för under det - och framförallt - om en laddning var bredvid batteriet och under kretskortet - varför flög i sådant fall batteriet åt samma håll som kretskortet?
Eller hur det kommer sig att batteriet ens överlevde explosionen. PETN exploderar liksom med 8000 meter per sekund och borde ha gjort flis av en sån liten lipocell.

Hur jag vet det ono? Genom att jag har haft sönder lipoceller i den storleken och vet hur känsliga dom är. Hur jag vet hur snabbt PETN exploderar? För att jag har tillgång till internet.
Citera
2026-07-23, 12:17
Moderator
Om mikrofonens riktade sprängladdning triggas av ljudet från geväret så måste det innebära att alla som står på lite längre avstånd från Kirk hör två smällar.
Enligt Brady är fördröjningen från avlossat skott till att Kirks mikrofon hör ljudet nästan 700mS.

Det innebär till exempel att en person som står mitt mellan skytten och Kirk hör skottet efter 350mS. Ytterligare 350mS senare hör Kirks mikrofon skottet och utlöses sprängladdningen. Det ljudet sprids tillbaka personen som 350mS senare hör det som en andra smäll, 700mS efter skottet.

Finns det någon videoinspelning eller vittne som hört två smällar?
Om alla bara hör en smäll är hela idén om exploderande mikrofoner helt stendöd redan från början.
Citera
2026-07-23, 13:10
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Om mikrofonens riktade sprängladdning triggas av ljudet från geväret så måste det innebära att alla som står på lite längre avstånd från Kirk hör två smällar.
Enligt Brady är fördröjningen från avlossat skott till att Kirks mikrofon hör ljudet nästan 700mS.

Det innebär till exempel att en person som står mitt mellan skytten och Kirk hör skottet efter 350mS. Ytterligare 350mS senare hör Kirks mikrofon skottet och utlöses sprängladdningen. Det ljudet sprids tillbaka personen som 350mS senare hör det som en andra smäll, 700mS efter skottet.

Finns det någon videoinspelning eller vittne som hört två smällar?
Om alla bara hör en smäll är hela idén om exploderande mikrofoner helt stendöd redan från början.
Det var ju en förexplosion som skickade iväg micken några centimeter så att jetstrålen skulle fungera som planerat, så krasst sett är det ju tre smällar vi pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in