Citat:
Ursprungligen postat av
onopono
Nej.
Du måste visa varför ditten och datten är omöjligt och det gör du genom att citera ditt vetenskapliga underlag och därpå förklarar vad du anser att citaten betyder och varför.
Först då går det att bemöta på ett vettigt sätt.
Dvs, jag hävdar att vad jag vet så har ingen presenterat någon utförlig falsifiering av Brays analyser av bild- och ljudmaterialet, vilket ger att jag tror fullt och fast på att han har rätt, till dess annat framkommer.
Om nu du vill hävda att han har fel så måste du antingen visa att sagda analyser är felaktiga, alternativt visa att något annat i beviskedjan gör hela upplägget omöjligt och därmed indirekt falsifierar även Brays analyser.
Antingen det ena eller det andra. Gärna båda, om du så vill

Det är inte så det fungerar.
Bevisbördan ligger alltid på den som hävdar ett extraordinärt tekniskt påstående – i det här fallet att en mikro‑tandemladdning i en plastmikrofon, fäst i tyg, kastad av en förladdning, utan metallkonfinement och utan stabil montering, ändå producerar en fungerande jet.
Bray hävdar att han har hittat en konstruktion som går emot etablerad shaped‑charge‑fysik.
Då måste han visa sprängteknisk evidens, inte bara pixelstudier:
provsprängningar,
high‑speed‑video,
mätningar av standoff, rotation och orientering,
och att jet faktiskt bildas efter förladdningen.
Att peka på mobilfilmer och säga “det här måste vara en jet” är inte bevis för att en jet kan bildas i den konstruktion han beskriver. Det är en tolkning.
Och när en tolkning går emot etablerad teknik – Walters & Zukas, Held, Cooper, ARL – då är det den som gör det extraordinära påståendet som måste visa att fysiken faktiskt fungerar i praktiken.
Tills sådana tester finns är Brays upplägg en hypotes, inte en demonstrerad sprängteknisk lösning.