2026-07-22, 01:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Med 14,94mm, menar jag totala tjockleken på enheten, borträknat där clippet sitter.
Dvs inräknat framsidan med "glaset" etc.
I de mått du länkar till så ingår klippet på baksidan, ja, men inte glaset på framsidan ,nej.

Citat:
Enheten är tjockast där batteriet är placerat.
Var ser du det?

Citat:
Om jag hade haft en Røde Wireless PRO, då hade jag kunnat ge mer exakta mått.
Om vi går på de mått du har refererat till så får Brays sprängladdning plats. Vill du introducera andra mått så tar vi det därifrån.

Som läget är nu så har du inte visat att Brays sprängladdning inte får plats i en Røde Wireless Pro.

Tvärtom så har du visat att den visst får plats.
Citera
2026-07-22, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Jag skulle vilja beskriva det som ett pulserande flöde.
Kansle dåligt ordval, men med väller menade jag att det är en stor blödning utan att värdera huruvida det ser ut som arteriellt eller venöst flöde.
Dock ser man i filmen att blodet är under så pass tryck att det till viss del sprutar eller skvätter ut, inte bara rinner nedför bröstkorgen/tröjan
Senast redigerad av Prudent 2026-07-22 kl. 01:51.
Citera
2026-07-22, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
I de mått du länkar till så ingår klippet på baksidan, ja, men inte glaset på framsidan ,nej.

Var ser du det?

Om vi går på de mått du har refererat till så får Brays sprängladdning plats. Vill du introducera andra mått så tar vi det därifrån.

Som läget är nu så har du inte visat att Brays sprängladdning inte får plats i en Røde Wireless Pro.

Tvärtom så har du visat att den visst får plats.
Jag inkluderar glaset i de där ca14,94mm.
Var jag ser att enheten är tjockast där batteriet är?
I bilderna på hemsidan, som jag länkat här inatt. Och det är där det är som tjockast, som jag räknat fram ca14,94mm. Inklusive glaset där fram.
I de där ca14,94mm, ska du få plats med glas/skydd/etc, kretskort, batteri och till slut hela bakstycket i plast.
Du kan ju skaffa själv en Røde Wireless PRO TX och titta vad den innehåller.
Citera
2026-07-22, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Osäker på om du är ironisk eller menar allvar här

Allvar?
Självklart är jag allvarlig!

Påhitt om exploderande Röde och annat är skapat av skadade hjärnor. C Kirk sköts till döds! Att as som Candace horar ned sig och skadar rättsprocessen är vidrigt.
Citera
2026-07-22, 10:53
Medlem
Frågade AI det här:
Hur långt avstånd, stand off, skulle det behövas mellan laddningen och kroppen för att en jetstråle skulle hinna bildas?

"Bra fråga—det här är en nyckelparameter för om teorin ens kan fungera.

Typiska standoff‑avstånd för form­laddningar
För klassiska shaped charges brukar man prata om standoff i antal laddningsdiametrar:

Optimalt standoff: ofta runt 3–6 diametrar

Laddningsdiameter i ditt exempel: 10 mm

Det ger:

3 diametrar: ca 30 mm

6 diametrar: ca 60 mm

Alltså: man vill typiskt ha 3–6 cm avstånd mellan laddningen och målet för att jetstrålen ska hinna formas och bli smal och penetrerande.

Vad händer om laddningen ligger direkt mot kroppen?
Om laddningen:

sitter precis mot bröstet, eller

är inbyggd i en mikrofon som ligger an mot T‑shirt/kropp,

då blir standoff:

nära 0–10 mm.

Konsekvenser:

Jetstrålen hinner inte utvecklas fullt.

Man får mer en slug/klumpig projektil eller bara en kraftig lokal sprängskada.

Penetrationsförmågan blir dramatiskt sämre än vid optimalt standoff.

Så för en 10 mm‑laddning som ska ge en effektiv jet in i bröstet:

man vill ha några centimeter luft mellan laddningen och kroppen,

inte att den sitter direkt mot kroppen i en mygga.

Med andra ord:
För att få en riktig jet‑effekt från en så liten form­laddning behöver du medvetet designad standoff (3–6 cm), vilket är helt oförenligt med en mikrofon som sitter tätt mot kroppen.
Citera
2026-07-22, 11:18
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Kansle dåligt ordval, men med väller menade jag att det är en stor blödning utan att värdera huruvida det ser ut som arteriellt eller venöst flöde.
Dock ser man i filmen att blodet är under så pass tryck att det till viss del sprutar eller skvätter ut, inte bara rinner nedför bröstkorgen/tröjan
Det var inte kritik mot ditt ordval. Jag ville bara poängtera att man kan se variationer i flödet, som man gör om hjärtat slår.
Citera
2026-07-22, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Det var inte kritik mot ditt ordval. Jag ville bara poängtera att man kan se variationer i flödet, som man gör om hjärtat slår.
Ja, att CK har blodtryck och hjärtat slår när han träffas i halsen är uppenbart
Citera
2026-07-22, 12:31
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ordningssam
Frågade AI det här:
Hur långt avstånd, stand off, skulle det behövas mellan laddningen och kroppen för att en jetstråle skulle hinna bildas?

För klassiska shaped charges brukar man prata om standoff i antal laddningsdiametrar:

Det ger:

Alltså: man vill typiskt ha 3–6 cm avstånd mellan laddningen och målet för att jetstrålen ska hinna formas och bli smal och penetrerande.

Om laddningen:

då blir standoff:

nära 0–10 mm.

Konsekvenser:

Med andra ord:
För att få en riktig jet‑effekt från en så liten form­laddning behöver du medvetet designad standoff (3–6 cm), vilket är helt oförenligt med en mikrofon som sitter tätt mot kroppen.
Mycket bra argument. Eftersom Bray dessutom har tänkt sig att jetstrålen skulle gått ut på kortsidan av Røden, som är 44 mm bred, betyder det att den måste montera på högkant med distanser som gav 3 cm avstånd från kroppen. T-shirten ska alltså ha stått ut minst 7,4 cm från kroppen vilket dels borde synts tydligt för alla, och dels borde fått Kirk att undra vad tusan de höll på med…
Senast redigerad av SnakePlisssken 2026-07-22 kl. 12:34.
Citera
2026-07-22, 12:38
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Frågade AI det här:

Det ger:

Om laddningen:

då blir standoff:

nära 0–10 mm.

Konsekvenser:

Med andra ord:
Så om det var en riktad sprängladdning i micken, på det sätt Bray påstår så var micken inte bara monterad på ett dumt och konstigt sätt, utan dessutom flera centimeter från kroppen. Och Kirk, som bär såna här mikrofoner flera dagar i veckan reagerade inte.

Seems legit.

Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Mycket bra argument. Eftersom Bray dessutom har tänkt sig att jetstrålen skulle gått ut på kortsidan av Røden, som är 44 mm bred, betyder det att den måste montera på högkant med distanser som gav 3 cm avstånd från kroppen. T-shirten ska alltså ha stått ut minst 7,4 cm från kroppen vilket dels borde synts tydligt för alla, och dels borde fått Kirk att undra vad tusan de höll på med…
Alltså.. Om Kirk är en komplett idiot så kanske...
Senast redigerad av Fanten 2026-07-22 kl. 12:40.
Citera
2026-07-22, 13:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Jag inkluderar glaset i de där ca14,94mm.
Det gör inte det mått du länkar till.

Citat:
Var jag ser att enheten är tjockast där batteriet är?
I bilderna på hemsidan, som jag länkat här inatt. Och det är där det är som tjockast, som jag räknat fram ca14,94mm. Inklusive glaset där fram.
Hur ser du det?

Citat:
I de där ca14,94mm, ska du få plats med glas/skydd/etc, kretskort, batteri och till slut hela bakstycket i plast.
Fel. Det ska inkludera klippet på baksidan, plasthöljets tjockhet, undersidan av kretskortet.

Citat:
Du kan ju skaffa själv en Røde Wireless PRO TX och titta vad den innehåller.
Det är du som kategoriskt hävdar att Brays sprängladdning inte får plats om den har måtten 10mm i diameter och är 15mm lång.

Och enligt de mått du länkar till visar du inte det. Tvärtom så visar du att Bray har rätt.
Citera
2026-07-22, 13:57
Avstängd
Citat:
Frågade AI det här:

Det ger:

Om laddningen:

då blir standoff:

nära 0–10 mm.

Konsekvenser:

Med andra ord:
Bray säger att en ytterst liten sprängladdning framför den riktade laddningen detonerar millisekunder innan den senare, just med syftet att skicka mikrofonen utåt från kroppen några centimeter så att den riktade jeten hinner utvecklas optimalt innan den träffar huden.
Citera
2026-07-22, 14:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Så om det var en riktad sprängladdning i micken, på det sätt Bray påstår så var micken inte bara monterad på ett dumt och konstigt sätt,
Varför tycker du det?

Citat:
utan dessutom flera centimeter från kroppen.
Förklarat här.

Citat:
Och Kirk, som bär såna här mikrofoner flera dagar i veckan reagerade inte.
Vare sig CK eller Candace bar en sladdlös mikrofon när de turnerade tillsammans under alla år. Det var först kort efter att Candace avslutade sitt jobb i TPUSA som en sladdlös mikrofon började fästas på CK. Först på utsidan, för att senare fästas på insidan av plagget.

Om du tittar på videor av framträdandet så ser du att mikrofonen hela tiden står mer eller mindre på högkant och gjorde så öven vid tiden för explosionen.

Citat:
Seems legit.
Det finns t.o.m. video på där CK tittar ner på mikrofonen när han samtidigt rätar upp den lite mer i högkant-läge.

Förmodligen för att ljudteknikern sagt till honom att göra det för optimalt ljud.

Citat:
Alltså.. Om Kirk är en komplett idiot så kanske...
Ja, det verkar som att CK var mer än vanligt naiv. Bland annat i sitt val av maka och mor till sina barn, samt i valet av sina nära medarbetare, i den mån det var han själv som valde.

Helt klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in