Citat:
Citat:
Ja, det enda han som GM behöver ”kolla upp” är mordtiden. Och den stod ju i tidningen. Sedan kan han anpassa sin historia efter den.
Som vittne är det däremot logiskt att kolla upp utstämplingstiden för att få reda på om smällen han hörde var ett skott eller inte. Jag tror att det var därför han ringde.
Som vittne är det däremot logiskt att kolla upp utstämplingstiden för att få reda på om smällen han hörde var ett skott eller inte. Jag tror att det var därför han ringde.
Ponera att man som mördare har kunskapen om att dra fram det där stämpeluret ca 3 minuter. Det kan faktiskt ha sina fördelar..
Han får ju per telefon reda på att det är 23:19 han stämplar ut. Sedan blir den 23:20, 23:21 osv. Blir mer och mer fördel vittne ut den synvinkeln
Citat:
Om Grandmannen är SE-GM (vilket är ett väldigt stort om, ett av MOPs rimligaste vittnen Pia Engström upplever det som att ingen efterföljer) så är han fortfarande bakom dem runt kyrkan. Modet sviker SE-GM, därefter måste han om och förbi LOP, in på Luntmakargatan, runda den, nå bakdörren och därefter i princip sprinta till entrén och stämpla ut för att fortfarande kunna möta dem på Sveavägen - och då måste också småpratet med väktarna redovisas.
Precis. Så det är mer troligt med följande scenarion:
1. Smitit ut och ätit middag för att inte slösa flextid på stämpeluret. Tillbaka, går ut och ser av en slump
2. Går ut, stöter på paret, blir avsnäst, känner sig förolämpad och skjuter
Följa efter och sen in, stämpla, prata, ut.. Nä, det tar för lång tid
Det är väl rent av Gahn som berättar att hon släpper in honom så han slipper dra sitt kort. Det tyder på att han nog ibland smet ut och in utan att stämpla. Från förhör med Gahn:
"F. Jag vill fråga lite grand hur det går till när någon som arbetar i
företaget t ex går ut och sen kommer igen. Är det någon form av
stämpling med kort?
G. Ja, nej det tror jag inte. I så fall har dom stämpelklocka vet du,
alltså dom har ett sånt där litet kort som man använder i kartlä
sare också när man går in. Men Engström han använder inte kartlä
saren utan han bänkar på dörren vet du, så öppnar vi. Men det är
sånt som vi egentligen inte alls får lov att göra, och det påpekade
dom nu för oss också att vi får inte öppna så, utan dom ska använda
för då registreras det i kortläsaren.
F. Är du säker på att det skedde så den här kvällen? Att han bankade
på dörren?
G. Ja det gjorde, det vet jag att han gjorde.
F. Såg du att han gjorde det?
G. Ja om han bankade så tog han i dörren och vi såg honom och öppnade
dörren och han går in va'.
F. Menar du nu den här händelsen 20.10?
G. Ja då, det, då, jo då, det gjorde nog.
F. Då ryckte han eller bankade?
G. Ja just det och så öppnar men vet du.
F. Ja.
G. För han vill inte registrera.
F. Du sa att han brukade göra det, har du varit med om det förut?
G. Ja oh ja, oh ja. Han arbetar ganska mycket över på kvällarna och
går ut och äter och kommer igen och drar i dörren."
Citat:
Han måste lämnat, han kom ju tillbaka 20:10. Se utdraget ovan
Citat:
Återigen för att vara djävulens advokat, att man lämnar för en bensträckare eller kvällsmat mellan 17.00 och 23.20 är ju minst sagt en rimlig tanke. Det blir ett ordentligt pass annars.
Det betyder inte att SE är GM men om han har kännedom om att LOP befinner sig i området kan vara intressant av andra skäl, exempelvis mitt förslag om kändis-safari.
Det betyder inte att SE är GM men om han har kännedom om att LOP befinner sig i området kan vara intressant av andra skäl, exempelvis mitt förslag om kändis-safari.
Dom hade matsal på Skandia. Men Stig gick ut och åt. Finns i något förhör med någon av väktarna. Intressant att läsa igenom dom
Citat:
Det är mer troligt, ja. I Skydd & Säkerhet säger han ju att mördaren "kan ha blivit avsnäst". Men då gäller det som du säger att man ser att det är statsministern. Det är ju mer troligt att han sett honom tidigare i så fall, dock inget måste. "Tyvärr" går det inte riktigt ihop med det Gahn beskriver i förhör. För då säger hon att han kom tillbaka 20:10. Har hon inte fel på tiden och att det var 21:10 så är inte saken lika självklar. Det skulle ju vara att han gick ut en omgång till fast i smyg på något sätt. Eller att någon annan väktare släppte in honom som inte är lika öppen med att erkänna att dom bidrar till systematiskt stämpelklockefusk
Citat:
Källa?
Citat:
Källa?
Citat:
Ja AK är också inne på att SE kom in klockan 21.
SEN kommer hon på att vi släppte ju fan in honom utan att han stämplade in sig. Det är INGET bra för mitt jobb.. och då blir hon plötsligt osäker. Vet plötsligt inte varför hon nämnt 21 alls, men «det är ju liksom då folk brukar komma in».
SEN kommer hon på att vi släppte ju fan in honom utan att han stämplade in sig. Det är INGET bra för mitt jobb.. och då blir hon plötsligt osäker. Vet plötsligt inte varför hon nämnt 21 alls, men «det är ju liksom då folk brukar komma in».
Precis, inte bra. Gahn säger det i sitt förhör (ang. 20:10), Men detta med 21:00 läser ni var?