2026-07-22, 22:43
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Engströms egna ord om motiv, vapen och gärningsbeskrivning:
Avvisade och vända ryggen åt blir några av oss förbannade. Om då någon av oss går omkring med ett vapen - så kanske vi tar till det vid ett sådant tillfälle. Sinnet rinner till, lägger handen på hans axel ... Din jävel! - pang.
Här ett klipp som åskådliggör det

https://www.youtube.com/watch?v=y_W358c8Rzo

Närmare sanningen än så här lär vi inte kunna komma.

Enligt senaste Palme-dokumentären på TV4 så är det inte sannolikt att GM lagt handen på axeln eftersom teknisk undersökning visar att skottet avlossades från ett avstånd till kroppen om minst 30 cm. Det blir då vanskligt att GM har hållit handen på axeln och därmed andra handen och revolvern så långt bak.
Citera
2026-07-22, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Kom ihåg att han inte får ha ”för bra” kunskap om vilken väg Palme tar heller, för då finns det ju ingen anledning att ta höger och gå och möta dem så att de kan se ansiktet. Vilket han måste ha gjort som Tensonman.

”Lösningen” blir alltså att han ska ha exakt rätt kvalitet på sin förhandsinformation. Den får inte vara för dålig och inte för bra.

Då börjar det kanske mer framstå som en skrivbordsexcercis än något som faktiskt hänt i verkligheten.

Han säger 23:20 hela 1986.

Holmér pratade väl ofta om att han såg ”ljuset i tunneln”. Kanske syftade han just på att gå in i tunneln och möta tåget.

Det är svårt att värja sig mot intrycket att Lena Andersson, i sin ambition att bringa ordning i Palmemordets närmast metafysiska oreda, har låtit sig inspireras av vår tids kanske mest konsekvente totalitetsteoretiker: Edward Blom.

Där Blom inom gastronomins område formulerat den monumentala principen ”allting gott och alldeles för mycket”, tycks Andersson överföra samma epistemologiska metod till kriminalhistorien. Lösningen är inte att välja mellan konkurrerande teorier, väga indicier mot varandra eller underkasta hypoteserna någon banal prövning. Nej, den verkligt avancerade tanken är naturligtvis att urskillningslöst sluka allting samtidigt.

Tur att jag reserverade mig med att det bara var hörsägen och inget jag läst själv.

Senare skrev jag, det är inte hårt specat.
Varför säger han 23 20 när RB säger 23 19? ... Senare flippar han minuten, senare senare 23 23.
Hum?
Citera
2026-07-22, 22:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Engströms egna ord om motiv, vapen och gärningsbeskrivning:
Avvisade och vända ryggen åt blir några av oss förbannade. Om då någon av oss går omkring med ett vapen - så kanske vi tar till det vid ett sådant tillfälle. Sinnet rinner till, lägger handen på hans axel ... Din jävel! - pang.
Här ett klipp som delvis åskådliggör det

https://www.youtube.com/watch?v=y_W358c8Rzo

Närmare sanningen än så här lär vi inte kunna komma.
'Oss' och 'vi'? Menar du att det fanns två mördare?

Den verkliga mördaren och den påhittade GM-SE?
Citera
2026-07-22, 23:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Holmér pratade väl ofta om att han såg ”ljuset i tunneln”. Kanske syftade han just på att gå in i tunneln och möta tåget.

Jag tror denna tankebana har två fel. Dels var tunneln på Tunnelgatan en gångtunnel, så det fanns inga tåg där inne, dels var tunneln stängd redan 22.00 så ljuset var med högsta sannolikhet släckt i tunneln.

HH var inte så skarpsynt då han missade den enda tänkbara mördaren, dvs GM-SE som inte ens var uppfunnen när HH spanade efter ljuset.
Citera
2026-07-22, 23:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Enligt senaste Palme-dokumentären på TV4 så är det inte sannolikt att GM lagt handen på axeln eftersom teknisk undersökning visar att skottet avlossades från ett avstånd till kroppen om minst 30 cm. Det blir då vanskligt att GM har hållit handen på axeln och därmed andra handen och revolvern så långt bak.
Jag har sett avståndsuppskattningar på så lite som 10 cm. Vet du vad TV4 kan ha för källor?

Själv har jag försökt att fundera på hur det gått till med en 30cm linjal i handen och det behövs mist en fiffig grafiker av SEs kaliber för att få till vinklarna med handen på någons axel.

Granskningskommissionen:
Det skott som dödade Olof Palme avlossades på 10-30 cm avstånd. Kulan gick in genom rockens ryggsöm, ungefär i skulderbladshöjd, krossade ryggraden, slet sönder kroppspulsådern och luftstrupen samt gick ut genom bröstet. Skador av denna typ är inte förenliga med livets fortbestånd. De medför att benen omedelbart viker sig och kroppen rasar till marken. Olof Palme dog alltså ögonblickligen.
Citera
2026-07-22, 23:29
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Jag har aldrig tyckt att det scenariot är trovärdigt tidsmässigt (även om det blev dramatiskt på Netflix).

Om Grandmannen är SE-GM (vilket är ett väldigt stort om, ett av MOPs rimligaste vittnen Pia Engström upplever det som att ingen efterföljer) så är han fortfarande bakom dem runt kyrkan. Modet sviker SE-GM, därefter måste han om och förbi LOP, in på Luntmakargatan, runda den, nå bakdörren och därefter i princip sprinta till entrén och stämpla ut för att fortfarande kunna möta dem på Sveavägen - och då måste också småpratet med väktarna redovisas.

Det enda stoppet LOP gör under samma färd är Sari (sekunder?), i övrigt går man raskt. SE-GM måste förvandlas till SEGAs kultklassiska överljuds-igelkott Sonic för att hinna.

Det jävliga är att det är teoretiskt möjligt tidsmässigt vilket innebär att man inte kan beslå Filter med en felaktighet, men det kräver att alla rörliga delar beter sig helt onaturligt.

En annan sak jag just insåg är att SE-GM gör denna sträcka utan att ha bråttom. Tvärtom är han ju en slagen man här, som inte hade modet att eld-överfalla Palme vid bion och nu går tillbaka till Skandia med svansen mellan benen. Trots detta ska han få det otroliga tempo som krävs för att hinna in och sen ut före dem från entrén.
Citera
2026-07-22, 23:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
En annan sak jag just insåg är att SE-GM gör denna sträcka utan att ha bråttom. Tvärtom är han ju en slagen man här, som inte hade modet att eld-överfalla Palme vid bion och nu går tillbaka till Skandia med svansen mellan benen. Trots detta ska han få det otroliga tempo som krävs för att hinna in och sen ut före dem från entrén.

Kanske GM-SE trodde att han hade bråttom till tåget? (Stämmer visserligen inte med högersvängen.)

Kanske Netflix bara klippte ihop det för att det skulle bli mer spännande utan att bry sig så mycket om det verkligen var rimligt?
Citera
Igår, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel

Om man drar en man i vänstre aksel fortsätter den högra akseln vidare och det naturliga då blir vel att skottet gått från vänster till höger? I kroppen då. Men det gick det andra vägen.

Som jag ser det måste gm ha kommit upp mellan Olof och Lisbeth, eller iallafall lite mot Lisbeths sida och skjutit lite från höger mot vänster.

Eller så har Olof anat nåt och börjat vända på sig. Gm kan då ha varit rakt bakom honom.
Om jag inte minns fel finns det vittnesuppgifter på att Lisbeth gick lite före Olof också. Whatever.

Jag har tolv i promille just nu, men det blir liksom logiskt för mig.

Min poäng, no hands on shoulder.
Citera
Igår, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Fakta finns i loggboken. Hon började 16:45. Låt det tränga in.

Okej, så 16:45 har trängt in i pappen? Ja det är ju en början.

Läs så vidare i det material som finns.
Citera
Igår, 01:01
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Vi kan vel mötas på mitten och säga att TP bekräftade Per Häggströms uppgifter genom att dubbelkolla med vittnet ALG. 🤣

Låtsaspolisen Per Häggströms påstående att Stig Engström tog en middagsrast under kvällen är svammel och saknar stöd i vittnesförhören. Att sagofarbrorn Thomas Pettersson påstår att väktaren Anna-Lisa Gahn bekräftade Häggströms svammel när sagofarbrorn intervjuade henne mer än 20 år senare är mer svammel. Häggströms påstående saknar fortfarande stöd i förhören. Det finns inga som helst belägg att Stig Engström tog en middagsrast under kvällen. Däremot finns belägg att Anna-Lisa Gahn inte kunde minnas när hon började jobba den 28 februari 1986.
Citera
Igår, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Både ALG och AK är inne på att SE kom in i 21-tiden. Om så var fallet, kan han ha sett LOP.

Han kan ha varit den som OP reagerade på vid Sari, och vänt om efter OP.

Kort sagt kan reaktionstiden ha varit längre än 30 sekunder.

Ja AK är också inne på att SE kom in klockan 21.

SEN kommer hon på att vi släppte ju fan in honom utan att han stämplade in sig. Det är INGET bra för mitt jobb.. och då blir hon plötsligt osäker. Vet plötsligt inte varför hon nämnt 21 alls, men «det är ju liksom då folk brukar komma in».

Så ser jag det. Men man fattar ju att sånt blir svårt för pappslöjd. Lite deduction, logik.
Senast redigerad av Ballalaila Igår kl. 01:15.
Citera
Igår, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Låtsaspolisen Per Häggströms påstående att Stig Engström tog en middagsrast under kvällen är svammel och saknar stöd i vittnesförhören. Att sagofarbrorn Thomas Pettersson påstår att väktaren Anna-Lisa Gahn bekräftade Häggströms svammel när sagofarbrorn intervjuade henne mer än 20 år senare är mer svammel. Häggströms påstående saknar fortfarande stöd i förhören. Det finns inga som helst belägg att Stig Engström tog en middagsrast under kvällen. Däremot finns belägg att Anna-Lisa Gahn inte kunde minnas när hon började jobba den 28 februari 1986.

Stig nej, nej han satt på sitt rum och ritade på en traktor han. 😃
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in