Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Jag tror vi pratar förbi varandra. Min fråga handlade inte om huruvida temperaturserier har osäkerheter, utan om vilken evidens i figur 3 du menar visar en 70-årig naturlig cykel som kan förklara dagens utveckling.
Figuren visar att havsnivån varierat historiskt och att den långsiktiga takten ökar. Det är förenligt med ökande havsvärmeinnehåll och smältande landis, men jag ser ingen 70-årig oscillation där.
Havsnivå är dessutom inte en "mätstation" för temperatur eller EEI, utan ett integrerat resultat av flera processer. Därför behöver man fortfarande separera bidragen från intern variabilitet, forcing och återkopplingar.
Om du menar att AMO/PDO förklarar huvuddelen av utvecklingen: vilken kvantitativ uppskattning av deras bidrag använder du, och hur stämmer den med övriga observationer (havsvärmeinnehåll, strålningsbalans, glaciärer etc.)?
Jag håller med om den första delen: vetenskap ska bygga på observationer och evidens. Men en viktig del av vetenskaplig metod är också att väga samman all relevant evidens och att använda den samlade kunskapen inom ett område..
Att själv titta på en enskild serie eller figur och dra en slutsats är också en del av vetenskapen, men det räcker inte om slutsatsen ska förklara hela observationsbilden.
Den relevanta frågan är därför inte vem man "tror på", utan vilken hypotes som bäst förklarar alla tillgängliga observationer med minst antal extra antaganden.
Du menar att man ska utgå från observationer, vilket är rätt, men föreslår sedan en förklaring där man behöver anta:
en naturlig långsiktig uppvärmningstrend,
en solkomponent,
en AMO-komponent,
För att motivera antagandet:
en CO₂-komponent med en klimatkänslighet som är betydligt lägre än vad den etablerade forskningen uppskattar.
Här tycker jag att Ockhams razor blir relevant, om inte annat. Den hypotes som kräver minst antal extra antaganden och samtidigt förklarar flest observationer är normalt den starkare.
Och jag förstår inte varför man skulle vilja göra dessa antaganden om det faktiskt är vetenskap man är intresserad av, snarare än att först hitta en slutsats baserad på antaganden och sedan leta precis de data som passar in, snarare än att utgå från ett sammanvägt forskningsläge som utgår ifrån en mer komplett uppsättning observationer.
Att jag utgår från forskningsläget betyder att jag tar in fler observationer för att få en mer heltäckande bild, snarare än att ha med någon gudadyrkan att göra. Om du tror det sista, så har du ju bara inte förstått vad vetenskap är eller hur den fungerar. Låter mer som en projocering.
Och med det antagandet du gör är det klart att du kommer fram till det du tar i antagande, eftersom det är antagandet.
Jag laddade hem data över havsnivåförändring 1700 till 2002 från Jevrejeva et al (2008) och lät ett program i Octave anpassa denna kurva:
SL(t)=a+b*t+c*t^2+A*sin(2*pi*t/P+phi)
Dvs linjär ökning med acceleration, samt en svängning med fri amplitud, period och fas.
Fick detta resultat:
Linear trend: 0.9265 mm/year
Acceleration: 0.004821 mm/year^2
Oscillation amplitude: 12.65 mm
Oscillation period: 71.38 years
Se figur med data och anpassad kurva:
https://postimg.cc/62Ff3q4y
Angående EEI gjorde jag en beräkning med antagandet att den linjära ökningen med acceleration beror på smältande is och att 70-års svängningen beror på termisk expansion på djupet 0-700m.
Termiska expansionen ger en konstant mellan havsnivåförändring och OHC:
SL_to_energy = 5.9e21; % J/mm
Derivering ger en svängning av EEI med amplituden +/- 0.4W/m². Se figur:
https://postimg.cc/crhtk61m
Kurvan korsar x-axeln (dvs y-värde 0 W/m²) ungefär samtidigt som satellitmätningar av EEI påbörjades (början av 2000-talet), och ligger just nu nära maximum (0.4 W/m²).
Baserat på ovanstående resonemang anser jag att det inte är orimligt att anta att den 70-åriga svängningen förklarar 0.4W/m² av ökningen av EEI sedan början av 2000-talet. Det lilla som är kvar av EEI när 0.4 W/m² dragits bort anser jag inte stöder hypotesen att ökningen av EEI beror på starka feedbacks av CO2. Ökande CO2 leder till uppvärmning, men antagligen inte i en alarmerande takt. Spår vi framtiden ser vi att kurvan svänger ned till -0.4 W/m² på 2050-talet, dvs en minskning med -0.8W/m² från idag. Om detta sker kommer det att motverka forcingen från den ökande halten av CO2 (som troligen kommer att ligga på ungefär samma belopp). Baserat på detta kan man gissa att temperaturökningen de närmsta 30 åren inte kommer att vara speciellt stor.
Är du intresserad kan du få Octave-programmet som genererade dessa kurvor.