2026-07-22, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
I Schweiz är det lagkrav att alla butiker måste kunna hantera kontanter.

Det är mindre korruption i Schweiz än övriga ”digitala” Europa.

Smaka på den.
I Schweiz kan en butik mycket väl vägra kontanter. Däremot måste man klart och tydligt göra kunderna uppmärksamma på vilka betalningsmedel man accepterar.
Myndigheter måste däremot ta emot kontanter.
Citera
2026-07-22, 09:32
Medlem
Alla ställen som tar bort kontanthantering slipper en rad problem. Den enda risk de utsätter sig för är när betalningssystem krånglar. Administration bakom kontanter där banker ändå inte vill hantera pengar, risken för stöld både av egen personal och risken för rån. Kostnaden kring dubbla betalningssystem med hämtning av pengarna av väktare. Det värsta patrasket som bara lever i en värld av kontanter kommer inte till restaurangen längre.
De enskilda restaurangerna lär tjäna pengar på det här. Lite poängen med verksamheten trots allt.
Citera
2026-07-22, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Jag stannade till på en Max härom veckan och fick inte betala med de kontanter jag hade med för att få min mat. Nu ser jag att det verkar vara en ny policy för hela företaget:

https://fragaoss.max.se/guide/tar-ni-emot-kontanter-i-era-restauranger

Om den som skrivit detta läser här så kan jag meddela att jag inte förstår, och inte uppskattar detta. "samtidigt som vi hoppas att det ska ge dig som gäst en bättre upplevelse"... Hur tänkte ni där?

Jag har i många år stannat på max när jag är ute och kör långt, för att de har rätt god och framförallt förutsägbar vegetarisk mat som är rätt billig. Och för att jag kunnat räkna med att slippa tjafs när jag vill betala kontant. Nu verkar det få bli något annat, och jag fruktar sämre, ställe, och jag är besviken. På så många långa bilturer jag gjort med andra har jag förordat Max som ett bra stopp om vi är hungriga, men jag antar att det är slut med det nu.

Sparar de verkligen så mycket pengar på det här? Hur många rån avstyr de? Finns det någon som gillar att betala med kort som tycker att "gud vad skönt att de slutat ta emot kontanter också"? Är det fler än jag som är upprörda?

Är väl skönt för dom som jobbar där att hantera kontanter men vad folk inte tänker på är att det är ännu ett steg för staten att få kontroll på folket.
Citera
2026-07-22, 11:23
Medlem
Då bojkottar man och protesterar i kassan och lämnar maten utan betalning om den redan är framställd.

Var i en butik som vägrade ta emot högre än 200:-. Då protesterar man, lämnar kvar varorna i kassan och går därifrån.
Citera
2026-07-22, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är t.o.m. så, jag är näringsidkare, att Max gör detta för sina kunder som efterfrågar swish.
Hur menar du att swish har med detta att göra?
Citera
2026-07-22, 11:48
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanskevetinte
Hur menar du att swish har med detta att göra?
Jag har butik och 98% av mina kunder betalar med swish och utan swish hade vi haft kvar kontanter. men jag har varit kontantfri i 10 år och det är utmärkt.
Citera
2026-07-22, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag har butik och 98% av mina kunder betalar med swish och utan swish hade vi haft kvar kontanter. men jag har varit kontantfri i 10 år och det är utmärkt.
Visste inte att det var så ovanligt med kortbetalning numera. Jag betalar nästan alltid med kort både för att det går snabbare än swish, men ofta för att det inte alltid går med swish.
Senast redigerad av Kanskevetinte 2026-07-22 kl. 12:06.
Citera
2026-07-22, 12:10
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanskevetinte
Visste inte att det var så ovanligt med kortbetalning numera. Jag betalar nästan alltid med kort både för att det går snabbare än swish, men ofta för att det inte alltid går med swish.
Små butiker struntar gärna i VISA eftersom man måste betala en terminal och avgiften är högre, swish är perfekt och nästan gratis, swish kommer att gå lika snabbt som att blippa VISA bara fler butiker får en scan-läsare.
Citera
2026-07-22, 12:52
Avslutad
Det kommer nog alla företag göra efter ett tag, då alla betalningsalternativ är digitalt numera.
Citera
2026-07-22, 12:53
Medlem
Swinger-sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroBlindTerry
Äter folk fortfarande på Max? Toasitsdiskade köksredskap.

Dom äter även fortfarande på McDonald
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QlyLk4/mcdonalds-tvattade-toasitsar-i-diskmaskinen?utm_source=androidapp&utm_medium=shar e
Citera
2026-07-22, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katki
Då bojkottar man och protesterar i kassan och lämnar maten utan betalning om den redan är framställd.

Var i en butik som vägrade ta emot högre än 200:-. Då protesterar man, lämnar kvar varorna i kassan och går därifrån.

Exakt så agerar man. Har praktiserat det vid några tillfällen. Använder själv i princip bara betalkort men möjligheten till kontantbetalning skall finnas så länge kontanter är legalt betalmedel i Sverige
Citera
2026-07-22, 13:12
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motorolamicrotac
Max går mot strömmen. Ny lag sedan 1juli 2026. Den lagen kommer säkerligen att skärpas och gälla "alla" branscher.

Fler ska ta emot kontanter
Från 1 juli 2026 blir de flesta livsmedelsbutiker och apotek med bemannade kassor skyldiga att ta emot kontanter, och bankerna får ett större ansvar för att människor i hela landet ska kunna sätta in sina kontanter. Syftet är både att underlätta för äldre och andra som inte använder digitala betalningar, och att öka samhällets beredskap om de digitala systemen skulle sluta fungera.
Max går inte emot strömmen utan är snarare sena med att inte längre ta kontanter, det finns ju massvis med andra verksamheter som sedan tidigare blivit kontaktlösa. Den nya lagen rör inga andra verksamheter än livsmedelsförsäljning inom detaljhandel (och nej, du kan inte få Max verksamhet till det) och apotek.

Det finns inget som helst som pekar på att användningen av kontanter skulle öka i och med nya lagen.
Senast redigerad av TeEsEr 2026-07-22 kl. 13:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in