2026-07-21, 13:43
Medlem
Room531s avatar
Sidotråd till ämnet (som låstes - för om något diskuterats förr är det ju inte värt att tas upp igen 🙄 det är yttrandefrihet på riktigt det)
(FB) När slutade kontanter användas i livet och vardagen mer än för småköp?
Men skrev ett längre inlägg där och kanske annat värt att läsa där med...

Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Kontanter är frihet är farligt
rätt fin "slogan" faktiskt. Värt att trycka upp någonstans i det offentliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det där var något av det sjukaste jag någonsin läst. Frihetshatare.
Sarkasmen var stark i det inlägget iofs. x]
Senast redigerad av Room531 2026-07-21 kl. 13:48.
Citera
2026-07-21, 14:20
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Jag stannade till på en Max härom veckan och fick inte betala med de kontanter jag hade med för att få min mat. Nu ser jag att det verkar vara en ny policy för hela företaget:

https://fragaoss.max.se/guide/tar-ni-emot-kontanter-i-era-restauranger

Om den som skrivit detta läser här så kan jag meddela att jag inte förstår, och inte uppskattar detta. "samtidigt som vi hoppas att det ska ge dig som gäst en bättre upplevelse"... Hur tänkte ni där?

Jag har i många år stannat på max när jag är ute och kör långt, för att de har rätt god och framförallt förutsägbar vegetarisk mat som är rätt billig. Och för att jag kunnat räkna med att slippa tjafs när jag vill betala kontant. Nu verkar det få bli något annat, och jag fruktar sämre, ställe, och jag är besviken. På så många långa bilturer jag gjort med andra har jag förordat Max som ett bra stopp om vi är hungriga, men jag antar att det är slut med det nu.

Sparar de verkligen så mycket pengar på det här? Hur många rån avstyr de? Finns det någon som gillar att betala med kort som tycker att "gud vad skönt att de slutat ta emot kontanter också"? Är det fler än jag som är upprörda?

Det verkar som att de är trötta på sina kunder. Kan vi alla hjälpas åt att hjälpa dom med färre besök?

Var det inte MAX som blandade såser i skurhinkar eller nåt? Det var nån större hygienskandal för ett tag sedan.
Citera
2026-07-21, 14:24
Medlem
Matches Malones avatar
Ni har all rätt att vara upprörda över en förändring som ni anser är sämre för er, men jag har full förståelse för de näringsidkare som väljer bort kontanter som betallösning.

Den minskande användningen kan göra att kontanthantering bara blir en kostnad med förvaring, insättning, växling och rånrisk som exempel.

Men jag ber er att inte ta ut det på Max personal, de har ingenting med beslutet att göra och får nog med skit av betalande kunder.
Citera
2026-07-21, 14:35
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matches Malone
Ni har all rätt att vara upprörda över en förändring som ni anser är sämre för er, men jag har full förståelse för de näringsidkare som väljer bort kontanter som betallösning.

Den minskande användningen kan göra att kontanthantering bara blir en kostnad med förvaring, insättning, växling och rånrisk som exempel.

Men jag ber er att inte ta ut det på Max personal, de har ingenting med beslutet att göra och får nog med skit av betalande kunder.
Det är t.o.m. så, jag är näringsidkare, att Max gör detta för sina kunder som efterfrågar swish. Finns inte längre mer än 1-2% som frågar efter kontanter, att kontanter har försvunnit i Sverige är helt kundstyrt. Om det sedan finns 2% kunder kvar som är emot är ju inte ett argument eftersom det är orimligt att de övriga 98% måste stå i den gammaldags kontantkassan på Max och ta upp tid av personalen för att beställa sin burgare som alla andra beställer från en skärm.

Om folk ville ha kvar kontanter så skulle Max gå åt helsike med detta beslut. Men det kommer att gå utmärkt och burgaren blir lite billigare och man får den lite snabbare. Tråden är ett icke-ämne.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-21 kl. 14:38.
Citera
2026-07-21, 14:50
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är t.o.m. så, jag är näringsidkare, att Max gör detta för sina kunder som efterfrågar swish. Finns inte längre mer än 1-2% som frågar efter kontanter, att kontanter har försvunnit i Sverige är helt kundstyrt. Om det sedan finns 2% kunder kvar som är emot är ju inte ett argument eftersom det är orimligt att de övriga 98% måste stå i den gammaldags kontantkassan på Max och ta upp tid av personalen för att beställa sin burgare som alla andra beställer från en skärm.

Om folk ville ha kvar kontanter så skulle Max gå åt helsike med detta beslut. Men det kommer att gå utmärkt och burgaren blir lite billigare och man får den lite snabbare. Tråden är ett icke-ämne.

Håller med om allt utom att burgarna skulle bli billigare. Kommer slinka i företagets ficka bara.
Citera
2026-07-21, 15:15
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Jag stannade till på en Max härom veckan och fick inte betala med de kontanter jag hade med för att få min mat. Nu ser jag att det verkar vara en ny policy för hela företaget:

Om den som skrivit detta läser här så kan jag meddela att jag inte förstår, och inte uppskattar detta. "samtidigt som vi hoppas att det ska ge dig som gäst en bättre upplevelse"... Hur tänkte ni där?

Jag har i många år stannat på max när jag är ute och kör långt, för att de har rätt god och framförallt förutsägbar vegetarisk mat som är rätt billig. Och för att jag kunnat räkna med att slippa tjafs när jag vill betala kontant. Nu verkar det få bli något annat, och jag fruktar sämre, ställe, och jag är besviken. På så många långa bilturer jag gjort med andra har jag förordat Max som ett bra stopp om vi är hungriga, men jag antar att det är slut med det nu.

Sparar de verkligen så mycket pengar på det här? Hur många rån avstyr de? Finns det någon som gillar att betala med kort som tycker att "gud vad skönt att de slutat ta emot kontanter också"? Är det fler än jag som är upprörda?

Betala i appen istället. Jag har inte sett kontanter sedan 2018.
Citera
2026-07-21, 15:27
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Det MAX vill är att inte ha socialfall som kunder.
MAX vill ha socialfallen som anställda.

Citat:
Ursprungligen postat av MAX
Ursprungligen postat av MAX

Kan jag betala med kontanter på MAX?
Uppdaterad 2026-05-19

Vi jobbar för med ständig förbättring på MAX. Som ett led i det genomför vi just
nu en pilot för att bli en kontantfri restaurang. Vi tar därför inte emot kontanter.
Anledningen är främst att en kontantfri restauranger skapar en säkrare och
tryggare arbetsmiljö för vår personal samtidigt som vi hoppas att det ska ge
dig som gäst en bättre upplevelse. Betalningar elektroniskt kan vara såväl
enklare som smidigare att hantera samt att den sparar tid för såväl dig som
gäst som för vår personal. Vi hoppas att du som gäst förstår och ska uppskatta
detta.
Smått fantastiskt egentligen. Jag tror jag är lite smygdyslektiker, men hade missat de formuleringarna när jag citerade dem. Det får en att ifrågasätta vad det är för företag, som låter någon med de språkkunskaperna ansvara för att skriva sånthär.
Citera
2026-07-21, 15:31
Medlem
Då blir det bojkott på de smutsen. Smällfeta girigbukar kan ta någon annan åsnas pengar
Citera
2026-07-21, 15:32
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Håller med om allt utom att burgarna skulle bli billigare. Kommer slinka i företagets ficka bara.
Nej. McDonalds och Burger King ser till att det inte blir så. De slåss på kronan om sin vanligaste meny och sparar företaget 1 kr genom att slippa kontanter så måste de andra följa efter.

När en kedja köper upp en av de andra, då får vi se upp.

Fri marknad är utmärkt. Så länge det finns en konkurrent.
Citera
2026-07-21, 15:33
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Då blir det bojkott på de smutsen. Smällfeta girigbukar kan ta någon annan åsnas pengar
Så du äter hellre en äckligare burgare bara du får betala med sedlar. OK.
Citera
2026-07-21, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Du blir alltså upprörd att du inte längre kan betala med kontanter och ska nu byta restaurang?

Varför kan du inte använda kort som vanligt folk?

snacka om nedsättande kommentar de är upp till var och en vad för betalningsmedel de vill använda. Om de har kontanter då får man ta i mot kontanter de är fullt lagligt till för vanligt folk likaväl går de köpa in råvaror till de man säljer med kontanter. Så en fullt rimlig process. Man kanske inte vill pröjsa för kort eller ha ett bankkonto och betala för.
Citera
2026-07-21, 15:36
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomten892
snacka om nedsättande kommentar de är upp till var och en vad för betalningsmedel de vill använda. Om de har kontanter då får man ta i mot kontanter de är fullt lagligt till för vanligt folk likaväl går de köpa in råvaror till de man säljer med kontanter. Så en fullt rimlig process. Man kanske inte vill pröjsa för kort eller ha ett bankkonto och betala för.
Swish är gratis.

Du verkar snål föråt ekonomisk och borde därför ha förståelse för att företag också är det.

Kunden bestämmer indirekt hur företag tar betalt eftersom de handlar någon annanstans om det är för svårt att betala, och nu har max kommit fram till att sedelklämmarna inte längre har någon positiv ekonomisk effekt och då försvinner sedlar.

För 20 år sedan betalade många inklusive jag med check när vi handlade mat. Det tror jag inte finns längre och jag tror inte ens checkbetalarna minns varför de höll på med checkar. I USA håller man fortfarande på med checkar och det är lite generande 60-tal.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-21 kl. 15:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in