2026-07-21, 18:24
Medlem
Den kontantfria satsningen har främst med personalens säkerhet att göra. Alltså inte den ekonomiska vinningen.

Har inget emot att företag vill tjäna pengar. Det är hela meningen. Men att inte säga hela sanningen vilket för mig är samma sak som att ljuga är ruttet av kedjan.

Minns när de senaste gången var i blåsväder för sin vidriga hantering av maten så kunde de inte heller be om ursäkt för ens bevisen trycktes upp i ansiktet på dem.
När jag senast åt på Max för 3 år sedan smakade burgaren skräp rakt igenom. Biffen hade en soggig smet med något gryn i som jag har svårt att beskriva. Tappade matlusten och efter det så äter jag än mer sällan utemat.
Är inget fan av donken heller men jag uppskattar ändå den jämna kvaliten de har på sin mat år efter år.
Citera
2026-07-21, 18:25
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanctus
Lokala McDonalds tog inte emot kontanter för mig. Vet inte hur det ser ut på andra ställen.
Spekulerar i så fall att de enskilda McDonalds får bestämma om de tar kontanter eller inte. I så fall återstår Burger King och de kommer att tvingas följa efter av ekonomiska skäl. Kontant-kramarna kan steka en burgare hemma.
Citera
2026-07-21, 18:27
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Den kontantfria satsningen har främst med personalens säkerhet att göra. Alltså inte den ekonomiska vinningen.

Har inget emot att företag vill tjäna pengar. Det är hela meningen. Men att inte säga hela sanningen vilket för mig är samma sak som att ljuga är ruttet av kedjan.

Minns när de senaste gången var i blåsväder för sin vidriga hantering av maten så kunde de inte heller be om ursäkt för ens bevisen trycktes upp i ansiktet på dem.
När jag senast åt på Max för 3 år sedan smakade burgaren skräp rakt igenom. Biffen hade en soggig smet med något gryn i som jag har svårt att beskriva. Tappade matlusten och efter det så äter jag än mer sällan utemat.
Är inget fan av donken heller men jag uppskattar ändå den jämna kvaliten de har på sin mat år efter år.
Apropå smak så måste man naturligtvis testa fram den bästa McDonalds BK eller Max i närheten för de skiljer otroligt i smak och kvalitet, även om de ligger så lite som 500 meter från varann som i Stockholm. Så något smak-klagomål behövs inte, man röstar med fötterna det är effektivare.

Bäst är alltid de som har stor omsättning. McDonalds precis utanför Linköpings universitet är min favorit. Ingen slump.
Citera
2026-07-21, 18:29
Medlem
motorolamicrotacs avatar
Max går mot strömmen. Ny lag sedan 1juli 2026. Den lagen kommer säkerligen att skärpas och gälla "alla" branscher.

Fler ska ta emot kontanter
Från 1 juli 2026 blir de flesta livsmedelsbutiker och apotek med bemannade kassor skyldiga att ta emot kontanter, och bankerna får ett större ansvar för att människor i hela landet ska kunna sätta in sina kontanter. Syftet är både att underlätta för äldre och andra som inte använder digitala betalningar, och att öka samhällets beredskap om de digitala systemen skulle sluta fungera.
Citera
2026-07-21, 18:40
Medlem
Värre om MAX slutar ta emot (sina egna) rabattkuponger. Nya greppet där är istället
att kupongerna kan användas flera gånger och därför kan behållas av användaren
efter att de använts ! Mina egna varar månaden ut.
Citera
2026-07-21, 19:04
Moderator
Tystnads avatar
Använder själv bara kort på donken, Max , mfl hamburger ställen så inga problem där egentligen, men ur rent beredskaps synpunkt är det helt fel att det inte går använda kontanter .

Har varit ute för senaste åren att tex coops kort hantering havererat och då har kontanter varit enda möjliga.
Citera
2026-07-21, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Brukar sällan äta något på Max, men skönt med butiker som inte tar kontanter, så slipper man blattar som ska betala med skrynkliga sedlar. De enda butiker som borde få ta beltalt med kontanter är matvarubutiker, apotek, och liknande kritiska ställen.

skrynkliga sedlar är då inge större problem finns kassalåda att stoppa dem i om de behövs man måste ha extra lösning för sånt de mesta bör klassas som kritiskt så finns ingen anledning att inte ta i mot kontanter
Citera
2026-07-21, 19:18
Medlem
Inte en dag för sent!

Nu kommer det bli mindre av pundare och annat löst folk inne på restaurangerna.

Tumme upp.
Citera
2026-07-21, 19:22
Medlem
Wajis avatar
Tycker det är helt rätt. Dels så är det en stor säkerhet och skydd för personalen
Sedan kan inte kaosbabbar och kriminella invandrare vara anonyma. En i gänget måste alltid betala med kort och då spåras dom.

Tänk om vi kunde övervaka dessa kassaterminaler också. Så inga illegala invandrare kan handla utan att spåras. Människor som har stora skulder tar man maten i från och utmäter bilen utanför.

Drömma kan man ju få göra så man hoppas ju🙏
Citera
2026-07-21, 19:39
Medlem
Fantens avatar
Det är härligt naivt att tro att inte kaosblattar och dom flesta, om inte alla bortsett från dom hemlösa, pundare har bankkonton och betalkort.
Citera
2026-07-21, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Jag stannade till på en Max härom veckan och fick inte betala med de kontanter jag hade med för att få min mat. Nu ser jag att det verkar vara en ny policy för hela företaget:

https://fragaoss.max.se/guide/tar-ni-emot-kontanter-i-era-restauranger

Om den som skrivit detta läser här så kan jag meddela att jag inte förstår, och inte uppskattar detta. "samtidigt som vi hoppas att det ska ge dig som gäst en bättre upplevelse"... Hur tänkte ni där?

Jag har i många år stannat på max när jag är ute och kör långt, för att de har rätt god och framförallt förutsägbar vegetarisk mat som är rätt billig. Och för att jag kunnat räkna med att slippa tjafs när jag vill betala kontant. Nu verkar det få bli något annat, och jag fruktar sämre, ställe, och jag är besviken. På så många långa bilturer jag gjort med andra har jag förordat Max som ett bra stopp om vi är hungriga, men jag antar att det är slut med det nu.

Sparar de verkligen så mycket pengar på det här? Hur många rån avstyr de? Finns det någon som gillar att betala med kort som tycker att "gud vad skönt att de slutat ta emot kontanter också"? Är det fler än jag som är upprörda?
Bojkottar du alla företag/affärer/butiker/restauranger som inte tar emot kontanter? Hoppas det, annars är det här inlägget helt onödigt.
Citera
2026-07-21, 20:10
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Jag förstår dem och klandrar dem inte. Säger inte att du är en skräpmänniska TS, men en försvinnande stor andel av de kunder som betalar med kontanter är också oönskade kunder som förstör restaurangbesöket för normala gäster. På så vis är det förstås i allra högsta grad något positivt för mig.
Inför då restriktioner mot att sitta och skrika eller på annat sätt störa. Som någon sa så tror jag inte man blir av med så många stökiga människor på det här sättet, då många också har betalkort. När jag besöker max brukar all sorts klientel stå och blippa vid automaterna. Jag köper alltid med mig mat för att äta utanför, eller kör igenom med bil. Ibland har de stökiga kunder, och jag gillar inte att de brukar spela hög musik där inne heller.

Citat:
Ursprungligen postat av byttan
Bojkottar du alla företag/affärer/butiker/restauranger som inte tar emot kontanter? Hoppas det, annars är det här inlägget helt onödigt.
Jag försöker. Det händer att jag betalar med kort, men det finns många ställen jag slutat gå till för att de inte tar emot kontanter. Men om typ en kompis fyller år och vill ses på en restaurang kommer jag inte vägra äta och gå därifrån om det visar sig att de bara tar kort. Man får vara lite finkänslig. Men jag kan lugna dig med att jag undviker att besöka dylika inrättningar på eget bevåg.
Senast redigerad av HanMedPinnen 2026-07-21 kl. 20:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in