2026-07-20, 22:54
Medlem
HanMedPinnens avatar
Jag stannade till på en Max härom veckan och fick inte betala med de kontanter jag hade med för att få min mat. Nu ser jag att det verkar vara en ny policy för hela företaget:

https://fragaoss.max.se/guide/tar-ni-emot-kontanter-i-era-restauranger

Citat:
Vi jobbar för med ständig förbättring på MAX. Som ett led i det genomför vi just nu en pilot för att bli en kontantfri restaurang. Vi tar därför inte emot kontanter. Anledningen är främst att en kontantfri restauranger skapar en säkrare och tryggare arbetsmiljö för vår personal samtidigt som vi hoppas att det ska ge dig som gäst en bättre upplevelse. Betalningar elektroniskt kan vara såväl enklare som smidigare att hantera samt att den sparar tid för såväl dig som gäst som för vår personal. Vi hoppas att du som gäst förstår och ska uppskatta detta.

Om den som skrivit detta läser här så kan jag meddela att jag inte förstår, och inte uppskattar detta. "samtidigt som vi hoppas att det ska ge dig som gäst en bättre upplevelse"... Hur tänkte ni där?

Jag har i många år stannat på max när jag är ute och kör långt, för att de har rätt god och framförallt förutsägbar vegetarisk mat som är rätt billig. Och för att jag kunnat räkna med att slippa tjafs när jag vill betala kontant. Nu verkar det få bli något annat, och jag fruktar sämre, ställe, och jag är besviken. På så många långa bilturer jag gjort med andra har jag förordat Max som ett bra stopp om vi är hungriga, men jag antar att det är slut med det nu.

Sparar de verkligen så mycket pengar på det här? Hur många rån avstyr de? Finns det någon som gillar att betala med kort som tycker att "gud vad skönt att de slutat ta emot kontanter också"? Är det fler än jag som är upprörda?
Citera
2026-07-20, 23:00
Medlem
De kan ju skrota sitt avtal med säkerhetsbolaget som hämtar deras kontanter. Finns säkert en del pengar för dem att spara där. Skulle tro att de betalar en fast avgift och inte per hämtning, och nu när hämtningarna är färre blir det dyrt. Kan säkert också byta till ett billigare kassasystem.

Sen tror jag att rätt många av deras anställda säkerligen känner obehag att hantera kontanter sent på natten på vissa restauranger.
Senast redigerad av Hockeytrunken 2026-07-20 kl. 23:03.
Citera
2026-07-20, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Sen tror jag att rätt många av deras anställda säkerligen känner obehag att hantera kontanter sent på natten på vissa restauranger.

När rånades en hamburgerrestaurang senast i Sverige? Det finns ju även slutna kassasystem att använda.
Citera
2026-07-20, 23:23
Medlem
Pluspoäng till MAX.
Som egentligen är woke skadat.
Men detta kommer jue göra att kriminella och invandrare i större utsträckning undviker MAX.
Ser bara positivt med detta.
Citera
2026-07-20, 23:23
Medlem
swebarbs avatar
Dom har säkert vägt in det på hur få det är som betalar med kontanter och det är bekvämare för dom att helt enkelt neka kontanter då det finns ingen lag som kan tvinga dom.
Citera
2026-07-21, 00:06
Medlem
Johnblends avatar
Maximalt nej tack till den kedjan. MC Donalds får duga om man inte har tillgång till fimpar och fickvarm lättöl förståss.
Citera
2026-07-21, 00:29
Medlem
Room531s avatar
Bojkott... Det är en så otroligt dålig ide på så många plan att ta bort kontanthanteringen i samhället och ersätta med elektronisk valuta.

Hur kan man inte se varför, trots alla exempel i närtid som borde avskräcka från ett kontantlöst samhälle. Måste man förklara igen för femhundrade gången?

Gör det gärna tusen gånger till.

Men jag säger tills dess att någon frågar varför - Betala mer kontant, och sluta besöka ställen som inte tar emot kontanter... Riktigt märkligt beslut av kedjan, men kanske ägs Max av storkapitalet som vill centralisera allt och ha koll på allt och alla och få makt över vad när hur mycket och var folk kan handla, och vilka som får.

Skrev ett kortare inlägg om saken hör om dagen i en annan tråd.
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
WEF har nämnt carbon credit score flera gånger så vi får väl också se ifall folket fortsätter låta bankerna ta bort kontanterna i samhället genom sina kortköp hela tiden... Är det vad ni kortblippare vill, för det är vad ni röstar för med varje kortköp.

Digialiseras valutan helt så lär olika typer av social credit score komma med det... Varför ger man frivilligt bort makten över folks egna köpkraft och pengar, mer insyn i allt folk köper, hur mycket, när, var, med och stöttar..?

Särskilt med närtida exempel av frysta tillgångar, bankkonton för en rad märkliga skäl..Som att stötta fel protester (lockdowns, convoyer), till och med folk som laddade upp videor på protesterna hotades med frysta konton, eller kritik mot viss annan politik, som man också gjort i väst. Eller där man under coronatramset, när man medvetet skapade massa problem i produktionsled osv, fick folk på vissa håll inte ens gå in i affären utan vaccinpass( en form av absurd social credit), på vissa håll begränsade man hur mycket folk fick handla, böter för att inte ha en lapp på ansiktet osv..

Sluta köp argumenten om att det är för att förhindra brottslighet, det är inte främsta skälen till att man vill göra det... Finns som sagt redan många exempel av missbruk av bankerna/makthavare där digitaliserad valuta hade varit ett problem, och social credit scores i olika form hade kunnat appliceras betydligt hårdare än vad de gjorde, och gör...Och som sagt, inom WEF har minst ett par tillfällen som jag sett nämnt/snackat om carbon credit score.

Betala mer kontant.
Senast redigerad av Room531 2026-07-21 kl. 00:32.
Citera
2026-07-21, 00:53
Medlem
J.H.s avatar
Den nya betallagen borde så klart även gälla Större kedjor av restauranger och butiker.
Helt värdelöst att ta bort kontanter som betalmedel. Max är iofs redan ett välkänt skitföretag.
Citera
2026-07-21, 01:06
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Bra. Ännu en anledning att inte gå dit. Tråkiga burgare.
Citera
2026-07-21, 01:23
Medlem
Fantens avatar
Nu går jag ju redan inte till Max för deras burgare är inte goda och verkligen inte värda priset, men trevligt att få en till anledning.
Citera
2026-07-21, 02:04
Medlem
Varför skulle kunderna uppskatta färre betalningsalternativ? Om de i samband med detta sänkte priserna något möjligtvis. De idiotförklarar ju folk.
Citera
2026-07-21, 04:34
Medlem
Tranquility Bass avatar
Alltid intressant att så många blir upprörda varje gång en butik slutar med kontanter. Frågan är hur ofta dessa som blir upprörda själv använder kontanter? Anledningen till att alltfler slutar att ta emot kontanter beror på att så få antänder kontanter att betala med så hanteringen har blivit för dyr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in