Citat:
Ursprungligen postat av
Tranquility Bas
Alltid intressant att så många blir upprörda varje gång en butik slutar med kontanter. Frågan är hur ofta dessa som blir upprörda själv använder kontanter? Anledningen till att alltfler slutar att ta emot kontanter beror på att så få antänder kontanter att betala med så hanteringen har blivit för dyr.
Hur ofta? Varje gång jag handlar?
Citat:
Ursprungligen postat av
RiverStyx
Bra skrivet, jag instämmer till 100%
Plus en faktor till: kontantlöst slår ganska hårt mot de allra svagaste. Ta en hemlös person som fått lite slantar i sin tiggarkopp, varför skulle inta han få unna sig en cheeseburgare? På MAX kommer han framledes vara "avstängd" vilket känns rätt taskigt.
Precis. Eller alla barn. Jag kan inte varit särskilt gammal när jag första gången gick till den lilla närbutiken för att köpa enstaka tuggummin med pengar jag fått ihop genom att panta flaskor. Jag hade definitivt inte börjat skolan. Menar man att alla dagisbarn ska ha en smart telefon med swish, eller att de ska ha bankkonton?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
Kontanthantering kostar pengar och väldigt få använder kontanter idag. Det är orsaken. Max räknar väl med att de flesta boomers inte köper hamburgare. De åker till gatuköket och köper varm korv med bröd så det kan ju inte vara någon stor del av Max kundbas som använder kontanter.
Tveklöst är det så. Men det vore också billigare att tömma överbliven frityrolja i en grop bakom hörnet. Därför har vi regler som företag måste uppfylla för att få verka i Sverige. Att ta emot kontanter borde vara en av dem. Sen finns det saker som inte krävs av lagen, men som de gör ändå. Om de släppte på sin grej att bara använda svenskt kött och började köpa från Irland istället skulle de kunna spara mycket pengar. Och de har en massa miljöarbete de skryter om, som säkert inte är gratis det heller.
Att släppa kontanthanteringen bedöms tydligen inte som ett tillräckligt stort PR-tapp, så jag startade tråden i hopp om att i alla fall några fler skulle se vad de håller på med och bli mindre sugna på att handla där. Jag förstår att jag slåss i uppförsbacke, och att jag förmodligen har ytterst marginell påverkan, men man måste ju försöka...
Citat:
Ursprungligen postat av
GreffueAnthonius
Bara det fortfarande går att beställa face-to-face.
Pekskärmar som man som normallång måste böja på knäna för att använda, med en massa kognitivt krävande alternativ och trakasserande extrafrågor och erbjudanden, när det tar fem sekunder att säga vad man vill ha face-to-face - nej tack.
Det här är egentligen jäkligt intressant! "Kontanter är ohygieniska, men alla ska stå och fingra på samma pekskärm!" Behöver jag säga att även jag undviker skärmarna?
Citat:
Ursprungligen postat av
S1G1N4
Han är kriminell
Varför skulle jag vara det? Jag jobbar med ett rätt välbetalt jobb, betalar skatt, och tar ut kontanter som jag sedan handlar för. Mycket märklig kommentar...