2026-07-21, 12:05
Medlem
nonameds avatar
Hur många har haft en schizofrenisk period med sedan blivit frisk? Skulle vara intressant och veta!
Citera
2026-07-21, 12:48
Avstängd
Det har varit till och från.
Det nordiska vädret och samhället gör det inte bättre,direkt.
Citera
2026-07-21, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Hur många har haft en schizofrenisk period med sedan blivit frisk? Skulle vara intressant och veta!
Vad menar du med ''period''?
Schizofreni kan behandlas så att psykotiska skov och anfall kan minska eller förebyggas, men det är ingenting som går att ''bota''.
Senast redigerad av BrotherClark 2026-07-21 kl. 13:10.
Citera
2026-07-21, 13:12
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Jag har en släng av schizotyp personlighetsstörning och får psykoser lite då och då. De går över på några veckor och sedan är allt som vanligt igen.
Citera
2026-07-21, 13:21
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag har en släng av schizotyp personlighetsstörning och får psykoser lite då och då. De går över på några veckor och sedan är allt som vanligt igen.
Jobbigt. Schizofreni är en psykossjukdom men man brukar inte få full psykos.
Citera
2026-07-21, 13:51
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Som BrotherClark skrev så är det inte "en period" som går att bota. Det är skov som när som helst kan uppstå, om man inte tar mediciner för att hindra det.

Genom livet har jag känt fyra schizofrena.

En av dem vägrade att ta sina mediciner, och var gravt psykotisk. Farlig för sig själv och andra, in och ut på psykakuten. Tvingades säga upp kontakten.

En av dem tog sina mediciner när han behövde "bota en psykotisk period", men så fort han blev "frisk" så slutade han med medicinen, så psykoserna kom alltid tillbaka.

De andra två tar sin antipsykotiska medicin regelbundet, och lever helt normala liv. Trevliga människor som jag gärna umgås med.
Citat:
Jag är schizofren och får för mig att människor går in och drogar, går på kroppen och psyket. Kommer inte ifrån det.
Förstår inte riktigt vad du menar men visst är det vanligt att det finns ett samband mellan psykossjukdomar och drogmissbruk.
Citat:
Ursprungligen postat av Turkmostafa
Det finns ingen schizofreni allt är ett sätt att hålla koll på dig från psykiatrin!
"Det finns ingen schizofreni" säger schizofrena som vägrar att ta sina mediciner.

För sjuka för att förstå att de är sjuka. De paranoida vanföreställningarna väger mycket tyngre.
Citera
2026-07-21, 14:25
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Det har varit till och från.
Det nordiska vädret och samhället gör det inte bättre,direkt.

Man blir inte schizofren på grund av vädret men att du ha det förvånar mig inte det minsta! Forskning visar att en kombination mellan en persons gener och miljöfaktorer kan öka risken!
Citera
2026-07-21, 14:30
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Jobbigt. Schizofreni är en psykossjukdom men man brukar inte få full psykos.
Det var många år sedan jag hade en full psykos. Det är knutet till hur mycket stress man har i sitt liv och sedan jag lade nästan all min energi på att eliminera all form av stress ur mitt liv så har fullpsykoserna lyst med sin frånvaro.
Citera
2026-07-21, 15:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Man blir inte schizofren på grund av vädret men att du ha det förvånar mig inte det minsta! Forskning visar att en kombination mellan en persons gener och miljöfaktorer kan öka risken!

Jag föddes i Lund och allt norr om Lund har knullat min hälsa.
Mörker, kyla och halka samt kalla människor är inte min grej.
Försökte flytta tillbaka men brist på både jobb och lägenheter.
Har även försökt bosätta mig i min farsas land dit du bett mig dra åtskilliga gånger.

Jag hör verkligen inte hemma i Finland eller ens resten av Sverige.
Vet iförsig en bekant sen barndomen som bott hela tiden i Lund och han är schizofren ändå,
trots det lite bättre vädret.
Citera
2026-07-21, 15:10
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Jag föddes i Lund och allt norr om Lund har knullat min hälsa.
Mörker, kyla och halka samt kalla människor är inte min grej.
Försökte flytta tillbaka men brist på både jobb och lägenheter.
Har även försökt bosätta mig i min farsas land dit du bett mig dra åtskilliga gånger.

Jag hör verkligen inte hemma i Finland eller ens resten av Sverige.
Vet iförsig en bekant sen barndomen som bott hela tiden i Lund och han är schizofren ändå,
trots det lite bättre vädret.

Du kan inte flytta bort från en psykossjukdom!
Citera
2026-07-21, 15:42
Medlem
Elgard Jonsson insjuknade i schizofreni i tonåren, placerades på Säter och förnedrades och gavs elchocker. Vändningen kom när en ung kurator anställdes och började bedriva psykoterapi med honom. Han blev helt frisk med psykoterapi, kastade medicinerna och utbildade sig till psykolog och arbetade som det i 30 år fram till pensionering. Han har skrivit en självbiografi - Tokfursten.
Citera
2026-07-21, 16:20
Avslutad
Kan man få schizo av att bara vara jävligt deprimerad?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in