2026-07-21, 16:29
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakubaku
Elgard Jonsson insjuknade i schizofreni i tonåren, placerades på Säter och förnedrades och gavs elchocker. Vändningen kom när en ung kurator anställdes och började bedriva psykoterapi med honom. Han blev helt frisk med psykoterapi, kastade medicinerna och utbildade sig till psykolog och arbetade som det i 30 år fram till pensionering. Han har skrivit en självbiografi - Tokfursten.
Det tog 10 år av samtal med kuratorn, för honom att bli friskförklarad och utsläppt från sjukhuset.

Och han fick definitivt mediciner under de 10 åren han var inspärrad för samtal med kuratorn. Annars hade inte samtalen hjälpt.

Du får det att låta som att psykvården inte gjorde någon nytta, som att det inte var tack vare psykvården som han fick psykoterapi.
Som att det inte var tack vare psykvården han blev frisk.

Du framställer det som att det räcker med psykoterapi för att bli frisk från schizofreni. Som att det inte hade någonting att göra med psykofarmakan han tog i flera år.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-07-21 kl. 16:41.
Citera
2026-07-21, 16:37
Medlem
ppp333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakubaku
Elgard Jonsson insjuknade i schizofreni i tonåren, placerades på Säter och förnedrades och gavs elchocker. Vändningen kom när en ung kurator anställdes och började bedriva psykoterapi med honom. Han blev helt frisk med psykoterapi, kastade medicinerna och utbildade sig till psykolog och arbetade som det i 30 år fram till pensionering. Han har skrivit en självbiografi - Tokfursten.
Ja henne minns jag...hon var omtalad Barbro Sandin.
Citera
2026-07-21, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Det tog 10 år av samtal med kuratorn, för honom att bli friskförklarad och utsläppt från sjukhuset.

Och han fick definitivt mediciner under de 10 åren han var inspärrad för samtal med kuratorn. Annars hade inte samtalen hjälpt.

Du får det att låta som att psykvården inte gjorde någon nytta, som att det inte var tack vare psykvården som han fick psykoterapi.
Som att det inte var tack vare psykvården han blev frisk.

Du framställer det som att det räcker med psykoterapi för att bli frisk från schizofreni. Som att det inte hade någonting att göra med psykofarmakan han tog i flera år.

Elgards uppfattning är att medicinerna inte hjälpte ett skit. Han medicinerades parallellt med psykoterapin på Säter, men fick sedan flytta hem till kuratorn och hennes familj. En eller två månader efter det kastade han medicinerna. Så att slippa miljön på Säter, psykofarmaka, de värdelösa och farliga insulinchockerna och ECTn, gjorde att han kunde läka. Det tog inte 10 års terapi för att kunna kasta medicinerna och bli utsläppt från Säter. Men psykoterapin pågick i 10 år och upphörde på Elgards begäran. I den sista intervjun jag läste med Elgard från 2019, sa han att han inte varit psykotisk på 40 år.
Senast redigerad av Bakubaku 2026-07-21 kl. 17:04.
Citera
2026-07-21, 17:28
Medlem
ppp333s avatar
Tog hjälp av chatgpt för metoder med lite annorlunda synsätt, hittade en video med en som blivit botad:

Marzinsky ser rösterna som yttre entiteter. Romme, Corstens och Seikkula fokuserar på hur man kan förstå och leva med upplevelserna. Schwartz arbetar med inre gestalter som en terapeutisk modell, och Mack betonar vikten av att utforska människors upplevelser med ett öppet sinne.

Jerry Marzinsky
Citat:
Här i samtal med en fd schizofren kvinna
https://m.youtube.com/watch?v=dzSotTDLm1c&pp=ygUbamVycnkgbWFyemluc2t5IGF uZCBwYXRpZW50
Arbetade med personer med schizofreni och menar att rösterna är verkliga, skadliga entiteter. Han uppmuntrar patienten att bemöta och stå emot rösterna. Denna syn är kontroversiell och har inte stöd i etablerad vetenskap.
Marius Romme
Ser röster som meningsfulla upplevelser, ofta kopplade till trauma eller livshändelser. Målet är att förstå rösterna och förändra relationen till dem, inte nödvändigtvis att få dem att försvinna.
Dirk Corstens
Bygger vidare på Rommes arbete. För ibland en direkt dialog med rösterna i terapin, nästan som om de vore egna gestalter, för att förstå deras funktion och minska deras makt över personen.
Richard C. Schwartz
Arbetar inte främst med schizofreni utan med människans "delar" (Parts). Varje del bemöts som om den hade en egen personlighet och ett syfte. Målet är att skapa samarbete mellan delarna och läkning av inre konflikter.
Jaakko Seikkula
Grundare av Open Dialogue. Betonar öppen dialog mellan patient, familj och behandlare. Psykotiska upplevelser möts med nyfikenhet och respekt i stället för att omedelbart tolkas eller avfärdas.
John E. Mack
Blev känd för att ta människors ovanliga upplevelser på allvar utan att snabbt avfärda dem. Han intresserade sig för deras psykologiska och existentiella betydelse snarare än att enbart se dem som symtom.
Citera
2026-07-21, 17:42
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogincestgaddor
Kan man få schizo av att bara vara jävligt deprimerad?

Nej, det är en psykosjukdom, genetiska faktorer och miljöpåverkan spelar roll men inget du får av en depression!
Citera
2026-07-21, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det var många år sedan jag hade en full psykos. Det är knutet till hur mycket stress man har i sitt liv och sedan jag lade nästan all min energi på att eliminera all form av stress ur mitt liv så har fullpsykoserna lyst med sin frånvaro.

Märker du själv att tankarna blir annorlunda eller är det först efteråt? Hur kännetecknas en sån period?

Stress är ett gift, de flesta beter sig lite märkligt under stress, fokus på fel saker osv men förstår att det här är annorlunda.
Citera
2026-07-21, 18:27
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Märker du själv att tankarna blir annorlunda eller är det först efteråt?
Det märks nästan omedelbart. Jag är dock väldigt självmedveten och har i princip ett "savantminne" och känner direkt när något inte är riktigt som det skall i huvudet.
Citat:
Hur kännetecknas en sån period?
Det är väldigt svårt att beskriva men min bästa liknelse är att det känns som att hjärnan fysiskt ligger lite snett i huvudet, ungefär som när en tavla på väggen hänger snett.
Tankarna känns ungefär likadant. De är där som vanligt men de är lite snedmonterade i förhållande till den verklighet de ser och reagerar på.
Citat:
Stress är ett gift, de flesta beter sig lite märkligt under stress, fokus på fel saker osv men förstår att det här är annorlunda.
Alla livshändelser som får tankarna att snurra i turbofart är giftigt för en schizotyp hjärna. Ju fler tankar man försöker hantera på en gång desto större blir risken att man utvecklar en psykos.
Senast redigerad av Trolltestet 2026-07-21 kl. 18:45.
Citera
2026-07-21, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det märks nästan omedelbart. Jag är dock väldigt självmedveten och har i princip ett "savantminne" och känner direkt när något inte är riktigt som det skall i huvudet.

Det är väldigt svårt att beskriva men min bästa liknelse är att det känns som att hjärnan fysiskt ligger lite snett i huvudet, ungefär som när en tavla på väggen hänger snett.
Tankarna känns ungefär likadant. De är där som vanligt men de är lite snedmonterade i förhållande till den verklighet de ser och reagerar på.

Alla livshändelser som får tankarna att snurra i turbofart är giftigt för en schizotyp hjärna. Ju fler tankar man försöker hantera på en gång desto större blir risken att man utvecklar en psykos.

Tack för att du delar. Haft personer i närheten som jag misstänkt haft sådana episoder. Väldigt svårt att förstå och greppa utifrån, brukar generellt ha lätt på den fronten men här går jag bet.

Bra att du är självmedveten och hittat hållbara rutiner, det är ovärderligt. Kanske till och med tack vare i viss mån? Du är iaf inte korkad, det märks.
Citera
2026-07-21, 19:59
Medlem
Jag döpte mig och började be till Gud efter tips från en bekant. Blev frisk ganska omgående. Har inte haft en enda psykos sedan dess. Funderade på att göra exorcismen som i filmen exorcismen, men det behövdes inte.
Citera
2026-07-21, 20:06
Medlem
TuckerandDales avatar
Fick diagnosen manodepressiv och psykoser. Vilket senare inte visade sig stämma, så läkarna tog bort den i min sjukdomshistoria.
Däremot har jag C- ptsd och adhd.
Traumaterapi hjälpte så att jag kan sova bättre.
Men är jag vaken och mot det 3 dygnet lägger jag in mig eftersom då kommer behöver jag verkligen sova. Har dock inte hänt efter traumabehandling.
Citera
2026-07-21, 20:09
Medlem
TuckerandDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Hur många har haft en schizofrenisk period med sedan blivit frisk? Skulle vara intressant och veta!

Blivit avskriven från den diagnosen och äter inte några mediciner för den biten sedan ca 10 år.
Äter iofs inga mediciner alls längre förutom när det blir extra stressigt i livet och då är det adhd medicin som gäller.
Sover konstigt nog på det och blir mer avstängd i hjärnan.
Citera
2026-07-21, 21:29
Medlem
Dumdrygs avatar
En anhörig till mig var halvpsykotisk en period i medelåldern och tyckte det var meddelanden på text-tv och kopplade politiska händelser till honom, men blev bättre efter pensionsåldern av sig själv utan behandling. Antagligen var det sammankopplat med stress och depression under en tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in