Citat:
Ursprungligen postat av
nonamed
Hur många har haft en schizofrenisk period med sedan blivit frisk? Skulle vara intressant och veta!
Som BrotherClark skrev så är det inte "en period" som går att bota. Det är skov som när som helst kan uppstå, om man inte tar mediciner för att hindra det.
Genom livet har jag känt fyra schizofrena.
En av dem vägrade att ta sina mediciner, och var gravt psykotisk. Farlig för sig själv och andra, in och ut på psykakuten. Tvingades säga upp kontakten.
En av dem tog sina mediciner när han behövde "bota en psykotisk period", men så fort han blev "frisk" så slutade han med medicinen, så psykoserna kom alltid tillbaka.
De andra två tar sin antipsykotiska medicin regelbundet, och lever helt normala liv. Trevliga människor som jag gärna umgås med.
Citat:
Ursprungligen postat av
nonamed
Jag är schizofren och får för mig att människor går in och drogar, går på kroppen och psyket. Kommer inte ifrån det.
Förstår inte riktigt vad du menar men visst är det vanligt att det finns ett samband mellan psykossjukdomar och drogmissbruk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Turkmostafa
Det finns ingen schizofreni allt är ett sätt att hålla koll på dig från psykiatrin!
"Det finns ingen schizofreni" säger schizofrena som vägrar att ta sina mediciner.
För sjuka för att förstå att de är sjuka. De paranoida vanföreställningarna väger mycket tyngre.