2026-07-21, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag håller ju med om det du skriver här. Men det ör ju tyvärr inte så här det riktigt fungerar i praktiken.

Du är väl själv med tex i toafallet på¨Gotland och argumenterar för att det är våldtäkt och sóm bevisning har ni att hon ska ha tackat nej till att sova över hos honom.

Ska jag säga vad jag tror vi skiljer oss mest i är att jag anser att en person som i en sexuell handling känner att det här vill jag inte bör ha ett ansvar att förmedla det. (Vi talar alltså här om situationer utan våld, utan hot och ingen utsatt situation)

I toafallet så är det en uppenbar våldtäkt utifrån hur den dömde betedde sig. Han vet om att hon inte vill. Men genomför sexet ändå. Efteråt vill han dölja sig själv och gör en hel del skumma saker som tydligt visar på att han har förstått att han har gjort fel.
Citera
2026-07-21, 13:15
Medlem
Citat:
Du svarar fortfarande inte på varför du är så inkonsekvent. Det måste ju vara en våldtäkt om en tjej ljuger om att hon äter p-piller om det är killens villkor för sex.

Nedanstående är dina premisser för våldtäkt.

1. Har hon inte respekterat honom?
2. Har hon inte lyssnat på honom?
3. Har hon brutit hans samtycke?

Får han reda på att tjejen ljög om p-piller efteråt så ska han absolut anmäla henne. Det kommer dock inte rubriceras som våldtäkt utan kanske som misshandel eller övergrepp eller liknande.
Citera
2026-07-21, 13:20
Medlem
Citat:
Du svarar fortfarande inte på varför du är så inkonsekvent. Det måste ju vara en våldtäkt om en tjej ljuger om att hon äter p-piller om det är killens villkor för sex.

Nedanstående är dina premisser för våldtäkt.

1. Har hon inte respekterat honom?
2. Har hon inte lyssnat på honom?
3. Har hon brutit hans samtycke?

Du verkar inte vilja fatta.

En våldtäkt är våldtäkt när den sker. Dvs.: den ena parten deltar inte frivilligt I sexet.

Och när kondom saknas trots krav på kondom, så kommer ju den part som kräver kondom plötsligt inte längre delta frivilligt, när den märker att kondomen inte är på. dvs.: det först frivilliga sexet blir till våldtäkt under sexets gång. Eftersom det märks att kondom saknas.

Att kvinnan inte har tagit p-piller märker ju inte mannen alls under själva samlaget, så hela samlaget blir ju frivilligt och samtyckande. Dvs. Ingen våldtäkt.

Jag förstår inte att du har så svårt att fatta detta.

Möjligtvis kan medvetet skippat p-piller gå som bedrägeri. Eller psykiskt våld. Men inte som våldtäkt!

Om inte kvinnan rider mannen och han är fastbunden och hon säger "jag ljög om p-piller" och sedan fortsätter rida honom mot hans vilja. Då är det våldtäkt, jämförbart när kvinnan märker att kondomen inte är på och mannen ändå juckar i henne mot hennes vilja.
Senast redigerad av TomatKungen 2026-07-21 kl. 13:23.
Citera
2026-07-21, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen

En våldtäkt är våldtäkt när den sker. Dvs.: den ena parten deltar inte frivilligt I sexet.

Och när kondom saknas trots krav på kondom, så kommer ju den part som kräver kondom plötsligt inte längre delta frivilligt, när den märker att kondomen inte är på. dvs.: det först frivilliga sexet blir till våldtäkt under sexets gång. Eftersom det märks att kondom saknas.

Att kvinnan inte har tagit p-piller märker ju inte mannen alls under själva samlaget, så hela samlaget blir ju frivilligt och samtyckande. Dvs. Ingen våldtäkt.

Möjligtvis kan medvetet skippat p-piller gå som bedrägeri. Eller psykiskt våld. Men inte som våldtäkt!

Ja jag tänker också att det skulle rubriceras som någon form av övergrepp
Citera
2026-07-21, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Ja jag tänker också att det skulle rubriceras som någon form av övergrepp

Ja, som psykiskt våld eller bedrägeri. Men svårt att bevisa att hon medvetet låtit bli att ta p-piller och inte bara glömt dem.
Citera
2026-07-21, 13:27
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
I toafallet så är det en uppenbar våldtäkt utifrån hur den dömde betedde sig. Han vet om att hon inte vill. Men genomför sexet ändå. Efteråt vill han dölja sig själv och gör en hel del skumma saker som tydligt visar på att han har förstått att han har gjort fel.

Det är din bedömning att han vet om att hon inte vill. Var går det att utläsa i FUP?
Citera
2026-07-21, 13:29
Medlem
Citat:
Ja, som psykiskt våld eller bedrägeri. Men svårt att bevisa att hon medvetet låtit bli att ta p-piller och inte bara glömt dem.

Ja jösses ja, hade varit megasvårt att bevisa
Citera
2026-07-21, 13:30
Medlem
Citat:
Det är din bedömning att han vet om att hon inte vill. Var går det att utläsa i FUP?

Hur visste han att hon ville då? Var går det att läsa i FUP?
Citera
2026-07-21, 13:31
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Om inte kvinnan rider mannen och han är fastbunden och hon säger "jag ljög om p-piller" och sedan fortsätter rida honom mot hans vilja. Då är det våldtäkt, jämförbart när kvinnan märker att kondomen inte är på och mannen ändå juckar i henne mot hennes vilja.

Det du inte förstår är att du ju nu återigen beskriver att det är en känsla som gör att det blir en våldtäkt. Är det verkligen så du vill ha det?

Och om jag förstår dig rätt så är enligt din syn sex utan kondom, fastän sexet var villkorat med kondom, inte en våldtäkt ifall tjejen inte upptäckt att han ej använt kondom?
Citera
2026-07-21, 13:32
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja jösses ja, hade varit megasvårt att bevisa

Hur ska kvinnan kunna bevisa att kondom inte använts om mannen hävdar att kondom visst använts?
Citera
2026-07-21, 13:33
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Får han reda på att tjejen ljög om p-piller efteråt så ska han absolut anmäla henne. Det kommer dock inte rubriceras som våldtäkt utan kanske som misshandel eller övergrepp eller liknande.

Då borde ju samma rubricering gälla vid avsaknad av kondom? Eller är det olika regler för könen?
Citera
2026-07-21, 13:36
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Hur visste han att hon ville då? Var går det att läsa i FUP?

Hon visste vad som skulle ske inne på toaletten. Hon följer med in och säger inte ifrån och gör inget fysiskt motstånd. En argumentation för att killen rimligen kunnat uppfattat det som att det förelåg samtycke. Eller ska en kille tro att det är rimligt att en tjej så lättvindigt låter sig våldtas?
Det förelåg inget våld, inga hot, ingen utsatt situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in