Citat:
Ursprungligen postat av
gum69mo
Det verkar på dig som om killar och tjejer, män och kvinnor som lever ihop eller träffas tillfälligt inte kommunicerar sånt här med varandra. Jag är inte lika insatt som du i detta så jag låter det vara osagt.
Men, om man inte kommunicerar sånt här med varandra, kan det då bli fel? Ja
Kan man då riskera att såra/skada någon eller riskera att såras/skadas? Ja
Kan man då i väldigt sällsynta fall bli åtalad för våldtäkt? Ja
Kommunikation är A och O bland homo sapiens. Kanske skulle man införa ett nytt ämne i skolan, redan första året. Där flickor och pojkar lärde sig kommunicera med varandra. Sen hade det här ämnet kunnat fortsätta upp till 9an. På högstadiet hade det kunnat riktas in mer på hur man kommunicerar kring sex.
Dagens föräldrar verkar oerhört dåliga på att lära sina barn kommunicera, uttrycka behov och vilja. Det borde införas en föräldrakurs också på ett år som var obligatorisk för alla blivande föräldrar. Man hade kunnat införa 6 timmars arbetsdag så hade blivande föräldrar kunnat gå 1 års kursen på kvällstid. Där hade män och kvinnor kunnat lära sig vad det innebär att få barn, vad ansvar är, vad man ansvarar för, hur livet med barn kan se ut, hur man kan dela upp ansvaret så att inte den ena föräldern blir utbränd efter en tid, osv osv osv. OCH naturligtvis kommunikation kommunikation kommunikation - aktivt lyssnande, lyhördhet, uttrycka behov, osv osv osv Vem är jag, vad behöver jag, hur kommunicerar jag detta med omvärlden. Hur lyssnar man på en annan person. Vad innebär det att kompromissa, varför ska man göra det. Vad kan jag inte kompromissa om/nå konsensus kring, helt enkelt vilka är mina gränser och hur uttrycker jag dem till omvärlden.
Jag har länge tänkt att världen är full av dåliga föräldrar och att inte ens hälften borde skaffat barn.
Detta måste vara det mest tänkande insiktsfulla jag sett dig skriva här i alla fall. Du är inne och berör det jag har försökt hävda länge i olika trådar gällande sådana här "nya våldtäktsfall".
De allra flesta "nya fall" av våldtäkt sker mellan personer som känner varandra eller åtminstone inte är obekanta. Det handlar oftast om väldigt unga personer och många gånger personer med inte så stor sexuell erfarenhet.
Det jag har försökt förmedla är att min syn är att om ett fall i stort sett bygger på bristande kommunikation och erfarenhet så tänker jag att det är osmakligt och felaktigt att konsekvent hävda och döma unga killar som hänsynslösa våldtäktsmän. Att de inte bryr sig ett dugg om tjejen utan bara gör vad de själva vill mot tjejens vilja. Det är enligt mig en felaktig beskrivning av händelsen och de inblandade personerna.
Vad tänker du själv om att döma en kille till 3 års fängelse och 250.000 kr i skadestånd och framför allt det stigma denna person kommer att ha i framtiden på grund av bristande kommunikation, missförstånd och otydliga signaler?
Du skriver om utbildning och att samtala om detta i skola och hem och det är naturligtvis bra.
Men varför är det så tabu och hemskt att även prata med tjejerna och säga att de måste säga ifrån om det är något de inte vill? Visa det med kroppen, fysiskt ta bort en hand? Varför är det så kontroversiellt att ha en sådan åsikt?
Vill återigen vara tydlig här för att inte få fula påhopp att detta gäller alltså i dessa "nya situationer" där inte våld, hot eller utsatt situation föreligger.
Jag tror faktiskt att du innerst inne förstår att jag inte tänker likadant om en tjej har en kniv mot strupen blivit slagen och hotad innan, om hon fysiskt försökt avvisa men killen fortsätter ändå o.s.v.....
tyvärr får man som argument ofta höra av folk härinne att man är för att killar ska få göra vad de vill o.s.v.