2026-07-21, 01:26
Medlem
whoisducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatecrasher
Många här verkar ju faktiskt helt slut.

Om jag visste allt om alla produkter så skulle jag väl för fan inte klaga och bara köpa allt online? Då hade jag sluppit att ens träffa ”Joel” och ”Zandra” 20 år gamla retarder. Och jag hade sluppit all denna irritation och jag hade aldrig gjort denna trådstart.

Men nu är det så här att i verkligheten, så går normalt folk till en affär, därför att man vill ha hjälp av personalen. Man ställer frågor och önskar sig svar. Därför att man kan inte allt om det man ska köpa, men man förväntar sig att personalen i affären man handlar i SKA KUNNA DET. Är det så jävla orimligt att begripa era slan?

Jag är övertygad om att alla kretiner här i tråden som svarar ”öööh dhööö. Du ä dum i huvve! Googla din boomerz..!” Det är ni som är problemet. Zandra och Joel 20 är allt för nära er själva så ni tar så illa vid er för ni vet att jag har rätt och ni vet att NI är helt värdelösa som individer och fyller noll funktion i vårt samhälle.

Lycka till på Biltema i framtiden.

Du vägrar ju uppenbarligen att förstå hur verkligheten ser ut. Om du går till ett stort varuhus möts du av personal med instegsjobb och minimilön. De är där för att packa upp varor, fylla på hyllor och ta betalt, inte för att fungera som din personliga konsult. Förväntar du dig spetskompetens om exakt vilket material eller märke som är bäst får du faktiskt söka dig till en specialbutik och betala vad det kostar där. Du kan inte handla på ställen som konkurrerar med volym och låga priser och sedan kräva femstjärnig expertis på köpet.

Det är faktiskt rätt ironiskt att du kallar ungdomar för värdelösa samtidigt som du själv framstår som helt handlingsförlamad så fort du kliver in i en butik. Kan du inte ta reda på någonting själv är det ju du som gör dig beroende av andra.

Världen förändras. Antingen anpassar du dig och tar lite eget ansvar, eller så fortsätter du gå runt och koka av ilska över 20-åringars blonderingar. Det är ingen annan än du själv som mår dåligt av det
Citera
2026-07-21, 01:42
Medlem
Jag upplever det tvärtom. Tycker många unga som jag mött i många butiker varit särskilt serviceinriktade och duktiga på bemötande. Mycket bättre än förr när det alltid fanns så många surskallar i var och varannan butik. Som kvinna kan jag även säga att majoriteten av alla som t.ex arbetar i kassorna på sminkavdelningar, aldrig kunnat ett smack viljet jag som kund alltid uplevt lite irriterande.

Det är inte riktigt dem jag tänker på nu men på den fronten är även yngre hopplösa men då är det mer med det att de inte vet vilka produkter som lämpar sig för en mer mogen hud som har sina rynkor. Man vill inte se sju år äldre ut efter att sminket varit på ansiktet en timme och återigen så är då den där vanliga okunnigheten kring produkter mycket vanligt förekommande.

Ser jag tillbaka 5-6 år på alla unga affärsbiträden i allt från Guldfynd, Cerbera,City Gross till IKEA osv så är jag väldigt nöjd. Det enda man märker att de allihopa inte klarar av är kontanter. Betalar man kontant och lämnar fram pengar för att få jämn växel blir det lite som om man är 87 med begynnande demens för dem, de ser bsra att man lämnat fram "fel summa" och så mjuknar de i tonen medan de förklarar för en ens lilla misstag med att räkna 😂

Jag har ADHD och senast iförrgår kom en ung invandrarflicka i butik fram till mig för att jag inte fick snabbkassan att funka och hon var då på alerten för att hjälpa mig. Problemet var att jag inte stod i en snabbkassa utan självscanningens slutstation.

Så nej, jag tycker inte att unga i butiker gör ett sämre jobb utan bättre än hur det var förr. De är mycket mer seriösa och kundinriktade. Jämför med kundservice som istället haverat med uslaste servicen sedan telefonen blev ett allmänt redskap. Aldrig har vi väl haft så många idioter som arbetar inom företagen med att svara i telefon.

Att de inte kan hitta varenda vara är inte något nytt, det nya är att det inte längre är samma medarbetare i en butik som arbetat där 15 år redan. Och även om de inte riktigt vet var en vara finns så försöker ungdomar i butiker alltid hjälpa en att leta reda på det man söker.

Glöm inte bort att de i butiker ofta är kontrasten i en generation som kan totalvägra väldigt mycket jobb och uppgifter som de inte vill göra.
Citera
2026-07-21, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whoisduck
Du vägrar ju uppenbarligen att förstå hur verkligheten ser ut. Om du går till ett stort varuhus möts du av personal med instegsjobb och minimilön. De är där för att packa upp varor, fylla på hyllor och ta betalt, inte för att fungera som din personliga konsult. Förväntar du dig spetskompetens om exakt vilket material eller märke som är bäst får du faktiskt söka dig till en specialbutik och betala vad det kostar där. Du kan inte handla på ställen som konkurrerar med volym och låga priser och sedan kräva femstjärnig expertis på köpet.

Det är faktiskt rätt ironiskt att du kallar ungdomar för värdelösa samtidigt som du själv framstår som helt handlingsförlamad så fort du kliver in i en butik. Kan du inte ta reda på någonting själv är det ju du som gör dig beroende av andra.

Världen förändras. Antingen anpassar du dig och tar lite eget ansvar, eller så fortsätter du gå runt och koka av ilska över 20-åringars blonderingar. Det är ingen annan än du själv som mår dåligt av det
Ja men exakt. Man brukar inte be om hjälp först när man verkligen inte kan hitta något. Hur skulle det fungera om alla kunder slutade leta efter varorna på egen hand och allihopa istället avbröt varenda en som packar upp varor.

De som packar varor kan dessutom vara i butiker som arbetsträning dvs att de kämpar stenhårt med att ta sig igenom vardagen med svårare psykisk ohälsa eller funktionsnedsättningar. Det vet man inte alltid automatiskt bara för att man kliver in någonstans och ser en person i butikskläder. Samma sak med praktikanter, hur vet du att det inte är en helt ny praktikant t.ex?

Nu stod det väl även Biltema och de har ju varorna på nätet utöver att det går att kolla butikernas skärmar som står lite varstans, åtminstone gjorde der tidigare. Sedan vet jag inte varför man som kund ska bli ledsagad genom en butik när det räcker med att veta vilken hyllingång man ska till.
Citera
2026-07-21, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Bara det lilla att folk på tex mediamarkt (nu heter butiken något annat) inte kan ett jävla smack om varorna de säljer.
Jo, om man har tur och "Jan 51år" råkar jobba den dagen.
Då går man därifrån nyutbildad om vitvaror och är övertygad om att man köpte rätt produkt som man kommer att bli nöjd med och som kommer att passa.
Är det ynglingar, allra helst "Ylva 22år" eller "Zaid 24år" går man ur butiken mest förvirrad och utan köp. På sin höjd blir man erbjuden att bli uppringd med information de ska ta reda på.
Information man borde kunna utantill om man jobbar som vitvarusäljare.

De stackars ungarna är ofta uppväxta med för mycket skrämtid... Ofta är de lata och saknar ofta kunskaper inom det mesta.
Citera
2026-07-21, 04:32
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Jag är så förbannat trött på värdelösa snorungar som inte kan ett skit om nånting, eller ens är det minsta serviceminded när man kommer som kund. Så många gånger jag har blivit lurad nu. På håll ser dom vettiga ut och så går man fram och ska fråga om nånting - och då är det goddag yxskaft direkt. ”Ööh- ja vet inte”. *tittar sig osäkert omkring*

Vad är det med dom egentligen? De ser ut att vara sjukligt anemiska, smala med konstiga smycken och konstiga blonderade frisyrer. De fibblar med telefonen och gör allt de kan för att antingen gömma sig från kunderna, eller se så ointresserade ut att man inte ska gå fram till dom och fråga om saker.

Så många gånger på sista tiden har jag haft frågor jag vill ha svar på när jag är ute och handlar. Men så ser jag att det står en ”Zandra” -19 och plockar vid köksredskapen - och då vet man att det är helt lönlöst att ens gå fram. Zandra har ingen aning om nånting - särskilt inte när det kommer till köksredskap. Trots att hon jobbar i köksavdelningen i ett stort varuhus!

Har jag bara otur när jag är ute och handlar eller ser det ut så här överallt idag? Jag förstår att man inte kan så mycket om livet när man är 20. Men då kan man åtminstone vara serviceminded och hjälpsam mot kunder och säga som det är - det räcker längre än vad man tror. Jag är helt OK med att träffa en vilsen tonåring, så länge den är trevlig, och försöker slussa mig vidare så jag får hjälp.

- Och låt oss inte ens tala om när man tvingas ha med dom att göra via telefon! Det är därför jag alltid ser till att fråga efter andra handläggare och personal, när man hör att man pratar med en bubbelgumstuggande 22-åring. För att inte tala om när man råkar få en ”bruscha” i luren. Men då kan man åtminstone skylla på språkförbistring och att man inte förstår.

Fullständig inkompetens och håglöshet! Stöter ni också på detta när ni är ute och handlar idag? Eller har jag bara otur HELA TIDEN, vart jag än går??! Vad ska man göra åt det?

Här kommer lite reflektioner:

Att jobba på en butik som kräver kompetens om butikens produkter innebär ju att personal antingen behöver ha förkunskaper eller få gå utbildning i samband med anställning. Min gissning är att butiken föredrar att anställa unga personer för att det helt enkelt är billigare, det kanske på det stora hela inte spelar någon roll ekonomiskt. Det finns många butiker som prioriterar kompetens såsom Kjell & C/O, Webbhallen, vissa bokhandlare, fotobutiker etc.

Något som förbluffar mig är när man anställer någon som inte är serviceminded vilket man stöter på till och från. Att vara serviceminded är något jag anser är man har i sig eller så har man det inte. Å andra sidan så är det ju svårare att vara det när man blir osäker när kunderna ställer frågor man inte har kunskaper om.

Min upplevelse är att det är vanligare med personal som är serviceminded än tvärtom. Sen tror jag det kan vara värt att reflektera över hur man själv beter sig. Visar man tålamod, är trevlig så får man oftare en bättre service. Har sett många kunder som är otrevliga och sura, då är det enligt mig helt rimligt att man får en sämre service, kunden har inte alltid rätt.
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-07-21 kl. 04:37.
Citera
2026-07-21, 04:44
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Många här verkar ju faktiskt helt slut.

Om jag visste allt om alla produkter så skulle jag väl för fan inte klaga och bara köpa allt online? Då hade jag sluppit att ens träffa ”Joel” och ”Zandra” 20 år gamla retarder. Och jag hade sluppit all denna irritation och jag hade aldrig gjort denna trådstart.

Men nu är det så här att i verkligheten, så går normalt folk till en affär, därför att man vill ha hjälp av personalen. Man ställer frågor och önskar sig svar. Därför att man kan inte allt om det man ska köpa, men man förväntar sig att personalen i affären man handlar i SKA KUNNA DET. Är det så jävla orimligt att begripa era slan?

Jag är övertygad om att alla kretiner här i tråden som svarar ”öööh dhööö. Du ä dum i huvve! Googla din boomerz..!” Det är ni som är problemet. Zandra och Joel 20 är allt för nära er själva så ni tar så illa vid er för ni vet att jag har rätt och ni vet att NI är helt värdelösa som individer och fyller noll funktion i vårt samhälle.

Lycka till på Biltema i framtiden.
Du borde ta till dig av det som whoisduck skriver. Hur kan man överhuvudtaget kalla ungdomarna som har sitt första butiksjobb för retarder när det är varuhusen som väljer att anställa outbildad personal? Det är ju liksom inte den unga tjejens fel att hon blivit anställd på Biltema trots att hon aldrig hört talas om en kompressor eller en svetsinverter. Tvärtom är du uppenbarligen bra dum i skallen om du knallar in på ett sådant varuhus och förväntar dig någon form av expertis. Anledningen är precis den whoisduck nämner. Butikspersonalen är experter på att lokalisera produkterna i varuhuset, ingenting annat. Ibland har man tur att hitta en ungdom som snappat upp en hel del men man kan inte räkna med det. Varuhusen lägger noll och absolut noll kronor på att utbilda personalen om produkterna. Sådan internutbildning existerar inte. Det vet jag eftersom jag själv jobbat i ett varuhus. Har man tur så har en tidigare anställd på eget initiativ skapat en produktguide man kan kika i, men det finns absolut ingen schemalagd tid avsatt för sådan kunskapsspridning.

Citat:
Ursprungligen postat av whoisduck

Världen förändras. Antingen anpassar du dig och tar lite eget ansvar, eller så fortsätter du gå runt och koka av ilska över 20-åringars blonderingar. Det är ingen annan än du själv som mår dåligt av det.
Senast redigerad av HassanVonEssen 2026-07-21 kl. 04:46.
Citera
2026-07-21, 05:26
Medlem
Jag tror mycket av det här handlar om sommarjobbare som kastas in utan ordentlig utbildning.

Men jag kan hålla med om att många gånger är telefonen boven i dramat, och det var nog ett misstag i stort att göra en hel generation så beroende av telefonen redan från tonåren...
Citera
2026-07-21, 07:10
Medlem
Det är olika från gång till gång. Men för det mesta uppfattar jag en genuin vilja att hjälpa. Även om de ofta inte kan svara direkt på en fråga så hämtar de någon som kan svara. Telefonservice kan vara väldigt varierande. Har stött på allt från riktiga stjärnor till stolpskott som knappt är vid medvetande. Fast jag tycker det alltid varit så här.

En förändring som skett är att folk inte stannar lika länge på samma arbetsplats utan tenderar att flytta och byta jobb oftare. Det gör att de aldrig hinner bygga upp någon större kunskap om det aktuella ställets produkter. Allting har liksom blivit mer flyktigt och obeständigt.
Citera
2026-07-21, 07:44
Medlem
Blir alltid lika förvånad och ledsen när unga som jobbar på ICA i kassan inte vet vad rotselleri, palsternacka etc är. Några ”ovanliga” grönsakerna förvisso, men att de faktiskt inte lär sig känna igen dessa grönsaker som de ska känna igen för att göra sitt jobb är ju bara slöhet, ignorans och dumhet.
Citera
2026-07-21, 08:01
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Du framstår sannolikt som en av de personer ur den äldre generationen som belastar servicepersonalen med en lång rad triviala frågor.

I sådana situationer är problemet kanske inte personalens kompetens, utan din bristande förmåga att fatta självständiga och proportionerliga beslut.

Det kan därför vara lämpligt att ta med en mer beslutsför vuxen som stöd vid framtida inköp.

Det är just för att kunna svara på triviala frågor som personalen finns på plats. De finns för dig, du inte för dem.

/AI
Citera
2026-07-21, 08:04
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Jag är så förbannat trött på värdelösa snorungar som inte kan ett skit om nånting, eller ens är det minsta serviceminded när man kommer som kund. Så många gånger jag har blivit lurad nu. På håll ser dom vettiga ut och så går man fram och ska fråga om nånting - och då är det goddag yxskaft direkt. ”Ööh- ja vet inte”. *tittar sig osäkert omkring*

Känner igen din beskrivning, häromveckan var jag på krogen för första gången på länge. Fick ett infall att jag skulle sätta mig på en uteservering och ta en öl.
Väl på plats i baren (på en riktig ölpub) skall jag beställa och det står en tjej där som ser ut att vara 13 år gammal, alltså max 18.
Ber om att få en ljus lager från tapp, hon tittar på mig som jag är dum i huvudet, flackar med blicken nervöst och säger "Jag vet inte ehhh".
En jourhavande vuxen bland personalen får förklara vilken hon skall ge mig.
Citera
2026-07-21, 08:32
Medlem
blobben!!!s avatar
Visst är många helt värdelösa. Ofta är väljer de personal efter helt andra preferenser än vad som är relevant. Flickorna i bygghandeln vet sällan skillnaden på en skruvmejsel och en skruvdragare. Då skulle det vara bättre att välja Kalle, 19, som gillar att bygga saker i pappas garage.

Helt ärligt så tycker jag ändå att folk i gemen verkar ha alldeles för högra krav på sin omgivning. Att kräva att Zandra är en köksexpert bara för att hon sommarjobbar på Ikea är ganska extremt. Det är sällan någon inskolning i sådana saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in