2026-07-20, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatecrasher
Jag är så förbannat trött på värdelösa snorungar som inte kan ett skit om nånting, eller ens är det minsta serviceminded när man kommer som kund. Så många gånger jag har blivit lurad nu. På håll ser dom vettiga ut och så går man fram och ska fråga om nånting - och då är det goddag yxskaft direkt. ”Ööh- ja vet inte”. *tittar sig osäkert omkring*

Vad är det med dom egentligen? De ser ut att vara sjukligt anemiska, smala med konstiga smycken och konstiga blonderade frisyrer. De fibblar med telefonen och gör allt de kan för att antingen gömma sig från kunderna, eller se så ointresserade ut att man inte ska gå fram till dom och fråga om saker.

Så många gånger på sista tiden har jag haft frågor jag vill ha svar på när jag är ute och handlar. Men så ser jag att det står en ”Zandra” -19 och plockar vid köksredskapen - och då vet man att det är helt lönlöst att ens gå fram. Zandra har ingen aning om nånting - särskilt inte när det kommer till köksredskap. Trots att hon jobbar i köksavdelningen i ett stort varuhus!

Har jag bara otur när jag är ute och handlar eller ser det ut så här överallt idag? Jag förstår att man inte kan så mycket om livet när man är 20. Men då kan man åtminstone vara serviceminded och hjälpsam mot kunder och säga som det är - det räcker längre än vad man tror. Jag är helt OK med att träffa en vilsen tonåring, så länge den är trevlig, och försöker slussa mig vidare så jag får hjälp.

- Och låt oss inte ens tala om när man tvingas ha med dom att göra via telefon! Det är därför jag alltid ser till att fråga efter andra handläggare och personal, när man hör att man pratar med en bubbelgumstuggande 22-åring. För att inte tala om när man råkar få en ”bruscha” i luren. Men då kan man åtminstone skylla på språkförbistring och att man inte förstår.

Fullständig inkompetens och håglöshet! Stöter ni också på detta när ni är ute och handlar idag? Eller har jag bara otur HELA TIDEN, vart jag än går??! Vad ska man göra åt det?

Det blir så när arbetsgivare är mer kåta på billigare löner än kompetens och arbetslivserfarenhet. Sverige är sämst i Norden på att anställa äldre människor. Fan, 80% av arbetsmarknaden består ju bara av kids i princip. Gå in i vilken restaurang eller butik som helst. Och du kommer ha svårt hitta någon som är äldre än 25.

Kundtjänst inom banker har helt inkompetent personal, yngre personer. Värst är det under sommar och semestertider. Det märks på en gång att kunnigare äldre blivit utbytta mot 18-25 åringar som gått någon grundkurs på 15 min. Är allmänt dryga och noll känsla för service. Mycket myndigheter där det sitter människor som är minst 20 år yngre än dig själv. Livet har ju knappt börjat för dessa.
Citera
2026-07-20, 23:09
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Ingen har invänt mot kvalificerad rådgivning. Diskussionen gäller personer som vill att butikspersonal ska ersätta sunt förnuft och egen informationsinhämtning.
Bara det lilla att folk på tex mediamarkt (nu heter butiken något annat) inte kan ett jävla smack om varorna de säljer.
Jo, om man har tur och "Jan 51år" råkar jobba den dagen.
Då går man därifrån nyutbildad om vitvaror och är övertygad om att man köpte rätt produkt som man kommer att bli nöjd med och som kommer att passa.
Är det ynglingar, allra helst "Ylva 22år" eller "Zaid 24år" går man ur butiken mest förvirrad och utan köp. På sin höjd blir man erbjuden att bli uppringd med information de ska ta reda på.
Information man borde kunna utantill om man jobbar som vitvarusäljare.
Citera
2026-07-20, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Det står ingenting om det i varken min instruktionsbok eller servicenanual/handbok, bara hänvisning till orginal-"burkar".
Men lokala Autoexperten fick snabbt upp rätt grejer i sin dator till en 11år gammal tysk premiumbil.
Att du har slarvat bort instruktionsboken till din elva år gamla bil säger inget om huruvida biltillverkare inte längre tillhandahåller den vid försäljningen.
Citera
2026-07-20, 23:18
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Att du har slarvat bort instruktionsboken till din elva år gamla bil säger inget om huruvida biltillverkare inte längre tillhandahåller den vid försäljningen.
Min bil har instruktionsbok! Och den har jag.
Men det står ingenting om vilken olja man ska ha! Bara volym och vilket artikelnummer.
Men även om man saknar klarar en professionell biltillbehörsfirma snabbt av att ta fram rätt grejer via reg,nr eller chassienummer.
Citera
2026-07-20, 23:26
Medlem
Citat:
Bara det lilla att folk på tex mediamarkt (nu heter butiken något annat) inte kan ett jävla smack om varorna de säljer.
Jo, om man har tur och "Jan 51år" råkar jobba den dagen.
Då går man därifrån nyutbildad om vitvaror och är övertygad om att man köpte rätt produkt som man kommer att bli nöjd med och som kommer att passa.
Är det ynglingar, allra helst "Ylva 22år" eller "Zaid 24år" går man ur butiken mest förvirrad och utan köp. På sin höjd blir man erbjuden att bli uppringd med information de ska ta reda på.
Information man borde kunna utantill om man jobbar som vitvarusäljare.
Så länge du inte är oförmögen att läsa innantill kan du själv ta reda på grundläggande fakta om vitvaran du tänker köpa. Sluta förvänta dig att Jan, Ylva eller Zaid ska kunna rabbla varenda specifikation medan du och din kärring upptar deras tid i 40 minuter.
Citera
2026-07-20, 23:28
Medlem
Citat:
Min bil har instruktionsbok! Och den har jag.
Men det står ingenting om vilken olja man ska ha! Bara volym och vilket artikelnummer.
Men även om man saknar klarar en professionell biltillbehörsfirma snabbt av att ta fram rätt grejer via reg,nr eller chassienummer.

Tror du biltillbehörsfirman sitter på något hemligt register över vilken olja din bil ska ha?

Det kräver ingen expertkunskap, och samma information är tillgänglig för dig. Du bekräftar egentligen bara min poäng.
Citera
2026-07-20, 23:31
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Så länge du inte är oförmögen att läsa innantill kan du själv ta reda på grundläggande fakta om vitvaran du tänker köpa. Sluta förvänta dig att Jan, Ylva eller Zaid ska kunna rabbla varenda specifikation medan du och din kärring upptar deras tid i 40 minuter.
Jag förväntar mig att de är proffs på de varor de säljer. Jag är en enkel konsument som klarar av att beskriva min situation och mina krav.
Är jag bättre påläst än dessa säljare så köper jag självklart produkten på nätet billigare.
Citera
2026-07-20, 23:33
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Tror du biltillbehörsfirman sitter på något hemligt register över vilken olja din bil ska ha?

Det kräver ingen expertkunskap, och samma information är tillgänglig för dig. Du bekräftar egentligen bara min poäng.
Ja de har ju tillgång till företagets upphandlade säljstöd! Med hjälp av chassienummer och reg,nr kak de få fram allt.

Annars kan jag lika gärna köpa det själv från autodoc.
Citera
2026-07-20, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatecrasher
Härligt. Så KUNDERNA är problemet menar du.

Najs!

Well.

Hur tror du det fungerar i 99% av alla butiker som riktar sig emot den breda allmänheten? Jag har jobbat i flera olika butiker och det har varit ungefär likadant varje gång. Du får en tröja och om du har tur ett par brallor, sedan ett häfte, en webadress eller en app.

Jag var tvungen att hoppa på praktik för att få mitt senaste jobb. Men från kundens ögon är jag "anställd" Två månader av praktik för att montera cyklar och sköta lager. Jag är trevlig och försöker hjälpa efter bästa förmåga, men är inte direkt någon duvunge men jag kan garantera dig att det är omöjligt att svara på frågor om var saker ens finns.

Utöver detta så är nästan alla "zandra 22 år" som mest anställda på 75% oftast bra mycket mindre än så. Problemet som ofta uppstår är att det helt enkelt inte finns någon att fråga.

Det kan vara så att personen är genuint ointresserad och olämplig för sin roll, de jobbar för lite. Jag är extremt lämplig för alla dessa jobb och då jag sökte så fick jag inte ens ett svar från de 100-tals ansökningar jag skickade.

Butiker vill ha folk som är unga, kommer rekommenderade av vänner/familj/bekanta eller kommer med anställningsstöd från staten.

Utöver detta så betyder "kunden har alltid rätt" i princip motsatsen. Kunden är väldigt sällan rätt i någonting och är väldigt ofta otrevlig. En del höjer på rösten om något utannonserat är slut eller liknande. "Kunden har alltid rätt" betyder att personalen måste le och låtsas som att en idiot inte är en idiot.
Citera
2026-07-21, 00:12
Medlem
Citat:
Ja de har ju tillgång till företagets upphandlade säljstöd! Med hjälp av chassienummer och reg,nr kak de få fram allt.

Annars kan jag lika gärna köpa det själv från autodoc.
Vettiga konsumenter köper sin bilolja utan stöd från säljare. Men jag märker att du är en av de som behöver hållas i hand i sin konsumtion.
Citera
2026-07-21, 00:39
Medlem
Många här verkar ju faktiskt helt slut.

Om jag visste allt om alla produkter så skulle jag väl för fan inte klaga och bara köpa allt online? Då hade jag sluppit att ens träffa ”Joel” och ”Zandra” 20 år gamla retarder. Och jag hade sluppit all denna irritation och jag hade aldrig gjort denna trådstart.

Men nu är det så här att i verkligheten, så går normalt folk till en affär, därför att man vill ha hjälp av personalen. Man ställer frågor och önskar sig svar. Därför att man kan inte allt om det man ska köpa, men man förväntar sig att personalen i affären man handlar i SKA KUNNA DET. Är det så jävla orimligt att begripa era slan?

Jag är övertygad om att alla kretiner här i tråden som svarar ”öööh dhööö. Du ä dum i huvve! Googla din boomerz..!” Det är ni som är problemet. Zandra och Joel 20 är allt för nära er själva så ni tar så illa vid er för ni vet att jag har rätt och ni vet att NI är helt värdelösa som individer och fyller noll funktion i vårt samhälle.

Lycka till på Biltema i framtiden.
Citera
2026-07-21, 00:46
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Vettiga konsumenter köper sin bilolja utan stöd från säljare. Men jag märker att du är en av de som behöver hållas i hand i sin konsumtion.

Ja eller hur. Vem fasen behöver ens butiker för teknikvaror.
Nu är jag faktiskt inte den som behöver hjälp i just precis det hör exemplet.
Men det finns tekniska varor i alla möjliga områden och jag råkar veta att alla i Sverige inte behärskar alla områden flytande.
Ibland behöver man hjälp och råd av ett proffs.
Just därför finns butiker med personal som man kan förvänta kan just sina varor.
Oavsett om det är målarfärg, rätt kastrull,.färg till en fasad, spis,.tyg till en gardin, jord till en växt, bete för ett visst fiskevatten osv.
Kommer jag in som marknadsanalytiker och totalamatör och kan mer än de i butiken så har jag all rätt att bli besviken på deras kunskap om de varor de säljer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in