2026-07-21, 08:38
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Jag upplever det tvärtom. Tycker många unga som jag mött i många butiker varit särskilt serviceinriktade och duktiga på bemötande. Mycket bättre än förr när det alltid fanns så många surskallar i var och varannan butik. Som kvinna kan jag även säga att majoriteten av alla som t.ex arbetar i kassorna på sminkavdelningar, aldrig kunnat ett smack viljet jag som kund alltid uplevt lite irriterande.

Det är inte riktigt dem jag tänker på nu men på den fronten är även yngre hopplösa men då är det mer med det att de inte vet vilka produkter som lämpar sig för en mer mogen hud som har sina rynkor. Man vill inte se sju år äldre ut efter att sminket varit på ansiktet en timme och återigen så är då den där vanliga okunnigheten kring produkter mycket vanligt förekommande.

Ser jag tillbaka 5-6 år på alla unga affärsbiträden i allt från Guldfynd, Cerbera,City Gross till IKEA osv så är jag väldigt nöjd. Det enda man märker att de allihopa inte klarar av är kontanter. Betalar man kontant och lämnar fram pengar för att få jämn växel blir det lite som om man är 87 med begynnande demens för dem, de ser bsra att man lämnat fram "fel summa" och så mjuknar de i tonen medan de förklarar för en ens lilla misstag med att räkna 😂

Jag har ADHD och senast iförrgår kom en ung invandrarflicka i butik fram till mig för att jag inte fick snabbkassan att funka och hon var då på alerten för att hjälpa mig. Problemet var att jag inte stod i en snabbkassa utan självscanningens slutstation.

Så nej, jag tycker inte att unga i butiker gör ett sämre jobb utan bättre än hur det var förr. De är mycket mer seriösa och kundinriktade. Jämför med kundservice som istället haverat med uslaste servicen sedan telefonen blev ett allmänt redskap. Aldrig har vi väl haft så många idioter som arbetar inom företagen med att svara i telefon.

Att de inte kan hitta varenda vara är inte något nytt, det nya är att det inte längre är samma medarbetare i en butik som arbetat där 15 år redan. Och även om de inte riktigt vet var en vara finns så försöker ungdomar i butiker alltid hjälpa en att leta reda på det man söker.

Glöm inte bort att de i butiker ofta är kontrasten i en generation som kan totalvägra väldigt mycket jobb och uppgifter som de inte vill göra.

Jag är beredd att hålla med om att unga i tex matbutiker ofta är väldigt hjälpsamma och trevliga.
Har faktiskt reagerat på det på senare år vilket ju är positivt.
Citera
2026-07-21, 08:55
Medlem
Delvist kan problemet troligtvis förklaras genom att vi har en lönemodell där den sämsta tiondelen och den bästa tiondelen på samma arbetsplats har samma lön. Egentligen har den ”bästa” tiondelen sämre lön om man ser till utbildningstid, lön efter förmåga, lön efter resultat osv.

Så varför ska någon 19 åring försöka bli bättre överhuvudtaget? Hon skiter fullständigt i att bli bättre, hon är där för att klocka timmar och om ett par år har hon antingen vidareutbildat sig eller gjort sin jordenruntresa och kommer inte titta tillbaka ett skit på sin tidigare arbetsplats.
Citera
2026-07-21, 09:16
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatTren
Delvist kan problemet troligtvis förklaras genom att vi har en lönemodell där den sämsta tiondelen och den bästa tiondelen på samma arbetsplats har samma lön. Egentligen har den ”bästa” tiondelen sämre lön om man ser till utbildningstid, lön efter förmåga, lön efter resultat osv.

Så varför ska någon 19 åring försöka bli bättre överhuvudtaget? Hon skiter fullständigt i att bli bättre, hon är där för att klocka timmar och om ett par år har hon antingen vidareutbildat sig eller gjort sin jordenruntresa och kommer inte titta tillbaka ett skit på sin tidigare arbetsplats.

En poäng att anstränga dig är att man kan få goda referenser. Goda referenser är alltid bra, särskilt bra i dagens läge med hög arbetslöshet och hög konkurrens på arbetsmarknaden. Vet att många arbetsgivare värdesätter referenser såsom McDonalds och andra snabbmatsrestauranger högt. Detta då det visar att du klarar av högt tempo, kan hantera stress och god samarbetsförmåga. Sådana förmågor som även de mest högutbildade ibland saknar.
Citera
2026-07-21, 11:29
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Långt hår har de också, ungdomarna. Vad har hänt med världen.

Egentligen är USA idealet för TS? Där är alla skolade i perfekt utslätad yta annars drar kunderna. Problemet är att TS inte ens själv har perfekt utslätad yta och antagligen hade han rykt först i USA.

Sverige är bättre än USA, här får vi vara våra egna personer och inte robotar, även i jobb som möter kunder. Jag tror det är bättre för den mentala hälsan.
Citera
2026-07-21, 12:16
Medlem
swebarbs avatar
I vissa butiker får man kanske som mest bara "jag vet inte" om man ställer en fråga och en blick som om man skulle störa dom bara och inget mer än så. I andra fall så är dom väldigt hjälpsamma så det beror lite på vad det är person man stöter på. Vissa borde inte alls jobba i ett serviceyrke spelar ingen roll om det är en satans sommarvikarie eller inte.
Citera
2026-07-21, 12:21
Medlem
Armons avatar
Om samma kund ständigt har bekymmer med personalen i olika butiker låter det som att problemet ligger hos kunden då denne är den gemensamma nämnaren.
Citera
2026-07-21, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatecrasher
Jag är så förbannat trött på värdelösa snorungar som inte kan ett skit om nånting, eller ens är det minsta serviceminded när man kommer som kund. Så många gånger jag har blivit lurad nu. På håll ser dom vettiga ut och så går man fram och ska fråga om nånting - och då är det goddag yxskaft direkt. ”Ööh- ja vet inte”. *tittar sig osäkert omkring*

Vad är det med dom egentligen? De ser ut att vara sjukligt anemiska, smala med konstiga smycken och konstiga blonderade frisyrer. De fibblar med telefonen och gör allt de kan för att antingen gömma sig från kunderna, eller se så ointresserade ut att man inte ska gå fram till dom och fråga om saker.

Så många gånger på sista tiden har jag haft frågor jag vill ha svar på när jag är ute och handlar. Men så ser jag att det står en ”Zandra” -19 och plockar vid köksredskapen - och då vet man att det är helt lönlöst att ens gå fram. Zandra har ingen aning om nånting - särskilt inte när det kommer till köksredskap. Trots att hon jobbar i köksavdelningen i ett stort varuhus!

Har jag bara otur när jag är ute och handlar eller ser det ut så här överallt idag? Jag förstår att man inte kan så mycket om livet när man är 20. Men då kan man åtminstone vara serviceminded och hjälpsam mot kunder och säga som det är - det räcker längre än vad man tror. Jag är helt OK med att träffa en vilsen tonåring, så länge den är trevlig, och försöker slussa mig vidare så jag får hjälp.

- Och låt oss inte ens tala om när man tvingas ha med dom att göra via telefon! Det är därför jag alltid ser till att fråga efter andra handläggare och personal, när man hör att man pratar med en bubbelgumstuggande 22-åring. För att inte tala om när man råkar få en ”bruscha” i luren. Men då kan man åtminstone skylla på språkförbistring och att man inte förstår.

Fullständig inkompetens och håglöshet! Stöter ni också på detta när ni är ute och handlar idag? Eller har jag bara otur HELA TIDEN, vart jag än går??! Vad ska man göra åt det?
Det blir så när de är uppväxta i en slit och dra telefon. Skrämmande. Noll fungerande hjärnceller. Fattar noll och förstår ingenting.
Citera
2026-07-21, 12:36
Bannlyst
Arbetsgivare anställer den billigaste inte den som kan mest inte konstigare än så
Citera
2026-07-21, 12:43
Medlem
Luriosans avatar
Blandad erfarenhet av både yngre och äldre säljare i butiker. Om jag behöver köpråd i en butik besöker jag den mitt på dagen en vardag när folk oftast är på jobbet. I värsta fall har jag blivit hänvisad att komma nästa dag för att x kan mer om det här och jobbar då. Bättre det än att stå där och slösa tid.

Idioter och dryga människor finns på alla arbetsplatser oavsett ålder.

Jag tycker det är värre med dessa säljare som rekommenderar andra produkter än det man faktiskt vill/ska ha.
Citera
2026-07-21, 13:07
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Frågan är om det är din rubrik som är bristen eller om det är avsaknad of servicemind. Saknar man kompetens så är det ju inte så lätt att avgöra ifall det rör sig om bristande service-känsla, eller om det bara är så att de saknar kompetensen som krävs för att leverera servicen.

Jag skulle tro att det snarare är rubriken som är där skon klämmer. Frågan är om inte problemet egentligen ligger i observationen att stället Sandra 19 jobbar på säljer lådor och efterfrågar kompetens därefter, att lådorna på avdelningen Sandra jobbar på innehåller köksredskap är inte något som är med i ekvationen.

Antagligen hänger det ihop med att det är det utbud som också efterfrågas av kunderna. För såfort någon får för sig att betala lite extra för att få kompetent folk och lägger notan på prislappen så blir det "skall fundera på det" - sen går kunden hem och funderar och beställer varan på näthandeln.

Kanske någon hittar en affärsmodell där man kan ta betalt för kompetensen, men jag är inte säkert att kunderna är så intresserade av att betala för den...

Precis, man kan ju inte räkna med att den 19-åriga tjejen på byggmax, som sommarjobbar innan hon ska plugga vidare, ska kunna allt om bygg och anläggning. Då får man åka till såna ställen där företagarna handlar då de oftast har specifika säljare inom vissa områden, som i vissa fall till och med själva varit snickare eller vvsare. Däremot blir det ju ofta 25 procent dyrare då man inte har företagsavtal och öppettiderna är ju oftast begränsade till vardagarna. Man får helt enkelt den servicen man betalar för.
Citera
2026-07-21, 13:22
Medlem
Det händer ibland. Var på Rusta och skulle köpa en rulle kardborreband, frågade en ung tjej i personalen om de hade sånt och hon visste inte ens vad det var. Fick googla en bild och då såg hon fortfarande förvånad ut. Gick till Clas Ohlson istället och hittade direkt.

Var på Ica Maxi och letade febrilt efter en korv med risgrynsgröt. Frågade en ung kille i personalen och han började direkt föra mig till hyllorna med torrvaror, sa till honom att det är en kylvara jag letar efter. Då blev han helt ställd, sa till honom att de brukar ligga tillsammans med ärtsoppa på korv, då fick han någon kortslutning och hämtade en äldre kollega istället.

Har förmodligen med erfarenhet att göra, de har nog inte jobbat så länge. Men trodde alla visste vad kardborreband och en korv med gröt var.
Citera
2026-07-21, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Det låter som att du har otur. Å andra sidan hör det till ovanligheterna att jag behöver fråga personal om råd när jag ska handla tex. köksredskap.

Ja, TS verkar vara ett miffo. ”Hur fungerar den här gaffeln?” ”Har ni teskedar?” ”Kan man pressa äpplen med den här potatispressen?” verkar vara frågeställningar som ockuperar honom inne på köksavdelningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in