2026-07-20, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Ser att du redan fått svar på detta från annan skribent.

Ska jag vara helt ärlig så tror jag många gånger inte ens de inblandade själva vet exakt vad som har sagts och inte sagts, vad som uttryckts och inte uttryckts. Hur ska då vi veta det och medlemmarna i rätten.

Därav att endast cirka 5% av anmälda sexualbrott går till rättegång. I resterande fall anser inte åklagaren att de uppfyllt bevisbördan bortom rimligt tvivel.

I de få fall som går till rättegång bedöms bevisläget som tillräckligt för att bevisa brott bortom rimligt tvivel.

Samtidigt uppger en av fem tjejer/unga kvinnor att de utsatts för någon form av sexualbrott. Så av de i snitt 17,5 GM som dömts för oavsiktlig våldtäkt så har bevisningen troligen varit övertygande. Dock kommer vissa alltid ha diverse åsikter, det ligger i sakens natur.
Citera
2026-07-20, 22:24
Medlem
Citat:
Varför svarar du inte på frågan? Svarade hon att hon inte var intresserad av att ha sex med honom eller svarade hon att hon inte ville följa med honom hem av andra anledningar?

Jag frågar dig återigen, tror du att tjejen visste vad meningen med att gå in på toaletten var?

Varför tror du hon svarade som hon gjorde? För att hon ville bli påsatt på toaletten av en främling?
Citera
2026-07-20, 22:24
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Beror på varför de ligger passiva
Så om en kille har erfarenhet av passiva, undergivna tjejer som ändå deltar frivilligt är han per automatik en hänsynslös våldtäktsman om han råkar hamna i en sexuell situation med en tjej som är passiv, men hon säger inte emot och agerar inte emot fysiskt, fast hennes passivitet beror på ett tidigare trauma t.ex. ?
Citera
2026-07-20, 22:26
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Om en våldtäktsman är drivande i "sexet" och offret inte deltar frivilligt, ja då är det våldtäkt.

Om det är Magnus och Annika som är sambos och som har regelbundet sex med varandra och Annika tar alla initiativ en kväll/dag/natt och Magnus deltar frivilligt, nej då är det inte våldtäkt bara för att Annika tog det mesta initiativet

Alltså vad ska man göra med sådana här svar? Kan någon vänlig själ hjälpa mig?
Citera
2026-07-20, 22:26
Medlem
Citat:
Så du menar alltså att en tjej som låter ett skeende enligt det du svarade på hända inte förmedlar att hon är med på det?
Jo? Det är väl därför du slickar henne.

Hoppas jag.

Inte för att du går runt och slickar kreti och pleti så länge de uttryckligen inte säger att du ska hålla din äckliga tunga borta.
Citera
2026-07-20, 22:27
Medlem
Citat:
Om personen uttryckligen sagt eller tydligt visar att den inte vill så är det inte OK. Kan du någonstans visa vart jag i något inlägg har skrivit det?

Men om jag har kommit till en situation där det blir sex med en tjej som inte säger att hon inte vill eller visar det, utan bara känner det inombords, så tycker jag definitivt inte att jag ska dömas för våldtäkt.

Och när någon uppger en massa olika ursåkter för att bli av med någon är det rimligt att tolka det som att hon brinner av iver att bli påsatt?

Tycker du att det är en rimlig slutsats att dra?
Citera
2026-07-20, 22:28
Medlem
Citat:
Om personen uttryckligen sagt eller tydligt visar att den inte vill så är det inte OK. Kan du någonstans visa vart jag i något inlägg har skrivit det?

Men om jag har kommit till en situation där det blir sex med en tjej som inte säger att hon inte vill eller visar det, utan bara känner det inombords, så tycker jag definitivt inte att jag ska dömas för våldtäkt.

Att ständigt avvisa inviter är väl ohyggligt tydligt att inget intresse föreligger?
Citera
2026-07-20, 22:29
Medlem
Citat:
Så om en kille har erfarenhet av passiva, undergivna tjejer som ändå deltar frivilligt är han per automatik en hänsynslös våldtäktsman om han råkar hamna i en sexuell situation med en tjej som är passiv, men hon säger inte emot och agerar inte emot fysiskt, fast hennes passivitet beror på ett tidigare trauma t.ex. ?

Men om killen ligger med en ny tjej som ligger helt passiv, inte deltar aktivt, är ointresserad - så bör han fråga om hon vill eller inte och försäkra sig med jämna mellanrum under akten/sessionen om hon vill eller inte.

Han kan inte bara ta för givet att hon är som de andra tjejerna som han haft dominanssex med och där alla deltagit frivilligt.
Citera
2026-07-20, 22:30
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Därav att endast cirka 5% av anmälda sexualbrott går till rättegång. I resterande fall anser inte åklagaren att de uppfyllt bevisbördan bortom rimligt tvivel.

I de få fall som går till rättegång bedöms bevisläget som tillräckligt för att bevisa brott bortom rimligt tvivel.

Samtidigt uppger en av fem tjejer/unga kvinnor att de utsatts för någon form av sexualbrott. Så av de i snitt 17,5 GM som dömts för oavsiktlig våldtäkt så har bevisningen troligen varit övertygande. Dock kommer vissa alltid ha diverse åsikter, det ligger i sakens natur.

Nu är det ju som så att även många advokater anser att kravet på bevisning i sexualbrottsmål har blivit mycket lägre och att bevis som räcker till fällande dom i sexualbrottsmål inte räcker till fällande dom i andra typer av brottsmål.
Citera
2026-07-20, 22:30
Medlem
Citat:
Du tycker alltså inte att bevisbördan mot mannen som brottsoffret pekat ut genom signalement och som kort efter brottet begåtts hittas med blod från offret på sig och en kniv med offrets blod på är hög?

Om inte det räcker som bevisning så är det ju bara om det har filmats eller att det finns någon annan som sett det hela och pekar ut mannen som skyldig som kan räcka för fällande dom?

Håller du med om det?

Jo, men det är fortfarande hypotetiskt.
Citera
2026-07-20, 22:31
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Men om killen ligger med en ny tjej som ligger helt passiv, inte deltar aktivt, är ointresserad - så bör han fråga om hon vill eller inte och försäkra sig med jämna mellanrum under akten/sessionen om hon vill eller inte.

Han kan inte bara ta för givet att hon är som de andra tjejerna som han haft dominanssex med och där alla deltagit frivilligt.

Hur tätt bör dessa försäkringar göras?
Citera
2026-07-20, 22:31
Medlem
Citat:
Alltså vad ska man göra med sådana här svar? Kan någon vänlig själ hjälpa mig?

Kom igen nu Jocke, du ger väl inte upp?.

Kom nu med dina 50 nya snarlika OM-scenarion. Jag vet att du har det i dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in