2026-07-20, 20:44
Medlem
Jag tänker spontant att hur har det blivit såhär, det är lite det jag vill veta. Plus att jag vill också ventilera min frustration - som nog märks.

Har vi vuxna blivit för slapphänta och låtit dessa hjärndöda småvuxna släppas ut i vårat samhälle? Föräldrarna borde nog satt stopp och gjort en utredning när ungen visade upp sociopatiska drag? Fast har det gått så långt så är kanske föräldrarna lika jävla hopplöst förlorade antar jag.

Eller ÄR ungar idag helt enkelt idioter? Jag vill inte tro det. Ungar är som ungar är och de är en produkt av oss. -Det är vi vuxna som formar dom. Men något måste göras oavsett vem som är skyldig! Vi kan inte ha det så här. Sverige är destinerat att rankas som uland i alla internationella undersökningar det närmsta decenniet om ”Zandra” tillåts jobba kvar på biltema.

Och jag som konsument lider. Jag vill känna mig sedd och hörd av företagen. Jag vill kunna få svar på mina frågor om deras produkter. Att hänvisa till AI eller ”google” gör att jag aldrig vill sätta min fot i deras butik igen. Det är en ren förolämpning.
Citera
2026-07-20, 20:48
Medlem
talcsofts avatar
Du verkar inte behöva kunna något för att jobba där, den saken är klar.

Installerade en tvättmaskin i våras, behövde rör för att koppla vattnet. Frågade 20-nånting killen i personalen förstod ingenting på Biltema Nyköping, han hämtade sin kollega som var i samma ålderskategori, som också bara kunde konstatera igen och igen, säga att hon inte visste. De rekommenderade en lokal butik. El & VVS för Hus & Hem. Personalen där, i 50-60år åldern, visste direkt vad jag var ute efter, och hade olika storlekar.

Men visst är de söta att titta på i kassan på ica
Citera
2026-07-20, 20:55
Medlem
Unga-vuxna är lata och bidragparasiter om de inte jobbar och dem borde ta vilka jobb som helst de kan ta!
Men tar dem ett jobb som de egentligen inte vill ha eller är bekväma med, som alla här säger dem borde ta så klagar ändå alla här att dem inte är perfekt på jobbet och inte är överlyckliga att de antagligen jobbar för slavlön på ett jobb de inte vill ha.
Citera
2026-07-20, 21:06
Medlem
killawifes avatar
Idag får man inte ett baserat på sin kompetens. Man får det för att man känner någon eller att någon har konstaterat att man har "sociala färdigheter". Vad är det för nåt? Inget vet egentligen men det brukar handla om att man på nåt magiskt sätt får en intervju, trots avsaknad av kvalifikationer, och under intervjun så har man nånting gemensamt med intervjuaren. Denna får då ett positivt intryck av en och man går vidare i processen. Ofta får man ett jobb man inte har rätt kvalifikationer för att utföra. En del av dessa personer skaffar sig då den kompetens som behövs och kan efter ett tag bli utmärkta medarbetare. Många gör inte detta och är de oduglingar som TS pratar om. Ofta försvinner de bort till nåt annat jobb rätt omgående och en ny förmåga anställs, på ungefär samma premisser. Blir det bra? Det är typ 50-50.
Citera
2026-07-20, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pufflan
Unga-vuxna är lata och bidragparasiter om de inte jobbar och dem borde ta vilka jobb som helst de kan ta!
Men tar dem ett jobb som de egentligen inte vill ha eller är bekväma med, som alla här säger dem borde ta så klagar ändå alla här att dem inte är perfekt på jobbet och inte är överlyckliga att de antagligen jobbar för slavlön på ett jobb de inte vill ha.
Nej det har jag inte alls sagt. Det här är DU som försöker vrida narrativet och få det till något annat som ska låta mer förlåtande. -Kanske för att DU själv känner igen dig i trådstarten?

Försök inte dyvla på oss att ungjävlarna beter sig som de gör för att ”de får inget bättre”. Det är en stor fet lögn - precis som det alltid varit. Vill man ha ett bra jobb så får man kämpa för det. Det innebär studier och hårt arbete. Annars blir det burgarflippning på McDonalds eller detaljförsäljning på Biltema.

Men man ska inte se ned på det. Jag gör det inte i vart fall. Men väljer man att jobba med något okvalificerat så ska man göra sitt jävla jobb ändå. Precis som vi förväntar oss att en socialsekreterare gör sitt jobb, eller en elektroingenjör gör sitt jobb. Trots att de har pluggat en massa år för att kunna jobba med det de gör.

Jag hade blivit lika jävla förbannad över att träffa inkompetenta elektroingenjörer som hade noll-koll. ”Öööh jag vet inte..”
Senast redigerad av Gatecrasher 2026-07-20 kl. 21:13.
Citera
2026-07-20, 21:16
Medlem
Kunder är allmänt idioter. De ställer frågor som ofta inte går att svara enkelt på för nivån på deras fråga kan vara låg, men de tror den är hög och vill därför inte svara på följdfrågor så man kan säkerställa vad som faktiskt eftefrågas och för att de helt enkelt inte ger tillräcklig information så man måste ”veta” vad dom menar och gör man inte det så idiotförklaras man. Folk är så fruktansvärt otrevliga mot servicepersonal så många gånger vet man också att det är ingen idé att ens försöka, kunden har redan bestämt sig för att det kommer bli fel.

Man får ingen specifik utbildning när man jobbar i varuhus eller mataffär. Väldigt få får en genomgång på trevligt kundbemötande. Det ligger på den som anställer. Att tjaffsa med personalen för brist på kunskap visar bara på sin egen låga nivå och kunskap, knappast något som gör att man respekterar sånt trams mer. Det är chefen/ägaren som sätter kulturen.

Exempel:- ”jag såg reklam om en spray på tv, den skulle vara väldigt effektiv. Har ni den?”

”Jag vill ha samma som jag köpte förra gången, men jag vet inte vad det heter”.

”Har ni (något rejält felstavat)?” (Och fattar man inte vad det är så blir det sura miner)

”För några år sedan köpte jag en tandkräm jag gillade mycket, har ni kvar den?”

Kunder är idioter. Det är inte roligt med någon som kommer och ställer frågor man själv aldrig ens funderat på och som inte tål att man inte har svaren. I ett varuhus dessutom. Svenssons förutsätts sköta sig själv där.
Citera
2026-07-20, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjikko
Kunder är allmänt idioter. De ställer frågor som ofta inte går att svara enkelt på för nivån på deras fråga kan vara låg, men de tror den är hög och vill därför inte svara på följdfrågor så man kan säkerställa vad som faktiskt eftefrågas och för att de helt enkelt inte ger tillräcklig information så man måste ”veta” vad dom menar och gör man inte det så idiotförklaras man. Folk är så fruktansvärt otrevliga mot servicepersonal så många gånger vet man också att det är ingen idé att ens försöka, kunden har redan bestämt sig för att det kommer bli fel.

Man får ingen specifik utbildning när man jobbar i varuhus eller mataffär. Väldigt få får en genomgång på trevligt kundbemötande. Det ligger på den som anställer. Att tjaffsa med personalen för brist på kunskap visar bara på sin egen låga nivå och kunskap, knappast något som gör att man respekterar sånt trams mer. Det är chefen/ägaren som sätter kulturen.

Exempel:- ”jag såg reklam om en spray på tv, den skulle vara väldigt effektiv. Har ni den?”

”Jag vill ha samma som jag köpte förra gången, men jag vet inte vad det heter”.

”Har ni (något rejält felstavat)?” (Och fattar man inte vad det är så blir det sura miner)

”För några år sedan köpte jag en tandkräm jag gillade mycket, har ni kvar den?”

Kunder är idioter. Det är inte roligt med någon som kommer och ställer frågor man själv aldrig ens funderat på och som inte tål att man inte har svaren. I ett varuhus dessutom. Svenssons förutsätts sköta sig själv där.
Härligt. Så KUNDERNA är problemet menar du.

Najs!
Citera
2026-07-20, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tja jag förväntar mig att en säljare ska besitta en viss sorts kompetens om de produkter de säljer, i annat fall kan lika gärna en apa göra jobbet. Min kunskap överstiger vida en säljare på Power men i just detta fallet var jag inte påläst på just den routern och då är det naturligt att fråga. Men var lugn, jag gör inte om misstaget att gå dit igen.

Låter snarare som att du själv inbillar dig att universum kretsar kring dig.
Power har över 20 000 olika produkter och routrar hör knappast ens i närheten till att vara vare sig några bästsäljare eller några de har särskilt stora marginaler på, sen tycker du det är konstigt att någon inte kan svara på rak arm när du frågar om skillnader på just den här routern och den där routern? Herregud, vad tror du.

Du får vara bra verklighetsfrånvänd för att inbilla dig att du skulle få något vettigare svar från personal hos några andra kedjor utan att de var tvungna att undersöka och ta tid på att sitta och jämföra.

Betvivlar faktiskt att det någonsin funnits en person i elektronikbranschen i Sverige som kunnat dra fram skillnader och jämföra specifikationer på rak arm på några slumpmässiga produkter från ett så stort urval och jag har aldrig sett en renodlad router-återförsäljare offline.
Citera
2026-07-20, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatecrasher
Härligt. Så KUNDERNA är problemet menar du.

Najs!
I många fall ja. Går man in med attityden att personalen är dum/våp, att man har automatiskt rätt för att man är där, vägrar svara på följdfrågor och för sitt liv inte kan begripa hur man för sig i sociala sammanhang så är man problemet.
Citera
2026-07-20, 21:35
Medlem
KonungHonungs avatar
Har helt motsatt erfarenhet av de unga medarbetarna på ställen som Kjell & Company & Clas Ohlson.
Citera
2026-07-20, 21:37
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatecrasher
Jag är så förbannat trött på värdelösa snorungar som inte kan ett skit om nånting, eller ens är det minsta serviceminded när man kommer som kund. Så många gånger jag har blivit lurad nu. På håll ser dom vettiga ut och så går man fram och ska fråga om nånting - och då är det goddag yxskaft direkt. ”Ööh- ja vet inte”. *tittar sig osäkert omkring*

Vad är det med dom egentligen? De ser ut att vara sjukligt anemiska, smala med konstiga smycken och konstiga blonderade frisyrer. De fibblar med telefonen och gör allt de kan för att antingen gömma sig från kunderna, eller se så ointresserade ut att man inte ska gå fram till dom och fråga om saker.

Så många gånger på sista tiden har jag haft frågor jag vill ha svar på när jag är ute och handlar. Men så ser jag att det står en ”Zandra” -19 och plockar vid köksredskapen - och då vet man att det är helt lönlöst att ens gå fram. Zandra har ingen aning om nånting - särskilt inte när det kommer till köksredskap. Trots att hon jobbar i köksavdelningen i ett stort varuhus!

Har jag bara otur när jag är ute och handlar eller ser det ut så här överallt idag? Jag förstår att man inte kan så mycket om livet när man är 20. Men då kan man åtminstone vara serviceminded och hjälpsam mot kunder och säga som det är - det räcker längre än vad man tror. Jag är helt OK med att träffa en vilsen tonåring, så länge den är trevlig, och försöker slussa mig vidare så jag får hjälp.

- Och låt oss inte ens tala om när man tvingas ha med dom att göra via telefon! Det är därför jag alltid ser till att fråga efter andra handläggare och personal, när man hör att man pratar med en bubbelgumstuggande 22-åring. För att inte tala om när man råkar få en ”bruscha” i luren. Men då kan man åtminstone skylla på språkförbistring och att man inte förstår.

Fullständig inkompetens och håglöshet! Stöter ni också på detta när ni är ute och handlar idag? Eller har jag bara otur HELA TIDEN, vart jag än går??! Vad ska man göra åt det?

Du har ju faktiskt en smartphone i fickan, eller hur? Att gå runt i en butik 2026 och kräva att en 19-åring ska fungera som ditt personliga uppslagsverk är ju lite som att stoppa någon på gatan för att fråga vad klockan är, samtidigt som du håller mobilen i handen.

Om du nu ställer högre krav på expertis än vad som faktiskt krävs för ett instegsjobb i ett varuhus, varför läser du inte bara på själv i fem sekunder innan du går hemifrån? Då slipper du ödsla din egen dyrbara tid, du slipper bli upprörd över folks frisyrer och du får faktiskt rätt svar direkt. Det handlar om lite egenansvar. Testa att googla nästa gång så blir livet betydligt mindre frustrerande för både dig och stackars Zandra.
Citera
2026-07-20, 21:39
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Du framstår sannolikt som en av de personer ur den äldre generationen som belastar servicepersonalen med en lång rad triviala frågor.

I sådana situationer är problemet kanske inte personalens kompetens, utan din bristande förmåga att fatta självständiga och proportionerliga beslut.

Det kan därför vara lämpligt att ta med en mer beslutsför vuxen som stöd vid framtida inköp.

Driver du med folk eller?
Om man går till en butik för att fråga om deras varor, ska man inte kunna förvänta sig att de kan någonting då?
Om man redan har stenkoll så köper man väl ändå via näthandeln?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in