2026-07-20, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatecrasher
Så många gånger på sista tiden har jag haft frågor jag vill ha svar på när jag är ute och handlar. Men så ser jag att det står en ”Zandra” -19 och plockar vid köksredskapen - och då vet man att det är helt lönlöst att ens gå fram. Zandra har ingen aning om nånting - särskilt inte när det kommer till köksredskap. Trots att hon jobbar i köksavdelningen i ett stort varuhus!

Vad finns det rimligen för.fråga du kan ställa om köksredskap? Om ballongvisp eller spiralvisp är bäst att vispa ägg?
Om.de har skärbrädan i en större storlek gömd på lagret? (det har de inte, inga butiker har något lager att tala om)

Jag tror att det är din attityd som är problemet.
Citera
2026-07-20, 19:35
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Med tanke på vårt kravlösa samhälle kan inte resultatet bli annat.
Citera
2026-07-20, 19:36
Medlem
Jag läser OP en gång till och ser faktiskt problemet. OP är problemet.

"Så många gånger på sista tiden har jag haft frågor jag vill ha svar på när jag är ute och handlar..."

De enda gångerna jag behöver hjälp av butikspersonal när jag handlar är när jag inte själv hittar var i butiken produkten som jag vill köpa finns...

"Zandra har ingen aning om nånting"

Nej inte OP heller uppenbarligen? Vad i hela friden kan du ha för frågeställningar när du är ute och handlar som du totalt saknar kunskap i? Var handlar du egentligen?

Nåväl, jag kan allt om allt... Vad är det du behöver veta?

EDIT: Jag kom på en grej... Kan det sitta i osäkerhet? Du vill inte fråga Zandra för att hon faktiskt kanske kan svaret på din fråga och du som vuxen man vill inte vara med om att en 19-årig Zandra kan mer än dig?

Jag har en ung blond tjej med fillers, ögonfransar och hela skiten på min arbetsplats och hon är totalt självgående. Hon kan oljor, alkylatbensin, tändstift, hårdvax och mer eller mindre allt om alla produkter vi saluför... Jag ser ofta äldre män gå förbi henne för att ställa frågor till mig om diverse produkter...

Är det där skon klämmer?
Senast redigerad av Burre24 2026-07-20 kl. 19:45.
Citera
2026-07-20, 20:04
Medlem
Sinraths avatar
Dom jag bevittnat som blir som TS beskriver är mycket pga 0 utbildning (inom serviceyrken), 0 introduktion (inför jobbet) och 0 erfarenhet (av liknande jobb). Egentligen sällan deras eget fel som att ha fel personlighet utan man är bara slängd i hett vatten och förväntas krama ur alla mer erfarna på precis alla svar hela tiden. Något som är ganska jobbigt då alla jämt är upptagna och har svårt att ta tiden att lära upp någon ordentligt. Det blir alltså det lilla man kan absorbera när någon som kan bara gör det lite snabbt framför ögonen. Att kunna villkor, övriga tjänster, leveranstider, övriga kostnader och komsumenträttigheter plus andra saker än ta betalt och peka någon rätt ligger lååångt borta. Ofta är utbildningstjänsten som finns internt utdaterad dessutom. Så det finns inget att studera på fritiden heller som hjälper. Det blir då att ligga som en blöt handduk kring alla som kan något och göra deras dag 10x jobbigare i några månaders tid innan man kan det som förväntas.
Citera
2026-07-20, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Med tanke på vårt kravlösa samhälle kan inte resultatet bli annat.
Jag tänker så också. Sorgligt men sant.

Förr så fanns det en slags heder och yrkesstolthet. Man gjorde sitt jobb så bra man kunde. Men idag verkar det som helt bortspolat. Det verkar liksom helt borta.

Det riktigt hemska är att ”Zandra” -22 finns inte bara på ICA, hon finns även på Riddermarks och säljer bilar för 500k. Med samma fullständigt hopplösa kundattityd.

Jag köpte bil nyligen och det slog mig att det var samma slags människor där så det gäller uppenbarligen inte bara detaljhandeln. -Jag frågar mig hur fan kan deras chefer låta det få ske? Har man ingen kontroll längre? Är man inte rädd att man kommer förlora kunder när man anställer totalt håglösa 20-åringar med noll servicekänsla eller kunskap?

Är man inte misantrop innan så blir man det, när man haft att göra med ”Joel” -20 på Clas Ohlson som säger åt en att ”googla det”.
Citera
2026-07-20, 20:15
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag är så förbannat trött på värdelösa snorungar som inte kan ett skit om nånting, eller ens är det minsta serviceminded när man kommer som kund. Så många gånger jag har blivit lurad nu. På håll ser dom vettiga ut och så går man fram och ska fråga om nånting - och då är det goddag yxskaft direkt. ”Ööh- ja vet inte”. *tittar sig osäkert omkring*

Vad är det med dom egentligen? De ser ut att vara sjukligt anemiska, smala med konstiga smycken och konstiga blonderade frisyrer. De fibblar med telefonen och gör allt de kan för att antingen gömma sig från kunderna, eller se så ointresserade ut att man inte ska gå fram till dom och fråga om saker.

Så många gånger på sista tiden har jag haft frågor jag vill ha svar på när jag är ute och handlar. Men så ser jag att det står en ”Zandra” -19 och plockar vid köksredskapen - och då vet man att det är helt lönlöst att ens gå fram. Zandra har ingen aning om nånting - särskilt inte när det kommer till köksredskap. Trots att hon jobbar i köksavdelningen i ett stort varuhus!

Har jag bara otur när jag är ute och handlar eller ser det ut så här överallt idag? Jag förstår att man inte kan så mycket om livet när man är 20. Men då kan man åtminstone vara serviceminded och hjälpsam mot kunder och säga som det är - det räcker längre än vad man tror. Jag är helt OK med att träffa en vilsen tonåring, så länge den är trevlig, och försöker slussa mig vidare så jag får hjälp.

- Och låt oss inte ens tala om när man tvingas ha med dom att göra via telefon! Det är därför jag alltid ser till att fråga efter andra handläggare och personal, när man hör att man pratar med en bubbelgumstuggande 22-åring. För att inte tala om när man råkar få en ”bruscha” i luren. Men då kan man åtminstone skylla på språkförbistring och att man inte förstår.

Fullständig inkompetens och håglöshet! Stöter ni också på detta när ni är ute och handlar idag? Eller har jag bara otur HELA TIDEN, vart jag än går??! Vad ska man göra åt det?

Håller med dig. De butiker som kan stå ut är byggbutiker (inte bahaus eller liknande utan de för proffs) och ofta även färgaffärer där de som jobbar där antingen har ett stort intresse eller utbildning och även arbetserfarenhet.

Man får betala lite mer i dessa butiker men man får också bra och rätt prylar som gör att jobbet man ska göra blir roligare.
Citera
2026-07-20, 20:15
Medlem
Blir ju gulligt ibland. Var på stranden och en ungdom ropade ut i högtalarna att man ska följa "säkerhetsgrejerna", ordet föreskrift var tydligen för svårt...
Citera
2026-07-20, 20:18
Medlem
Eurodiscos avatar
Det jag kan läsa av Trådstarten är att problemet är du och inte zandra eller någon annan personal.l.Du är en sådan kund som frågar fel personer och har en kass överlägsen attityd och tror att just du är en extra viktig kund som ska ha uppmärksamhet och special service. Sluta handla köksredskap på rusta och dollarstore eller ica om du nu har så många frågor. Bege dig till special butiker om du nu kräver expertkunskap. visst det är dyrare men då får du den expert hjälp och service du förväntar dig när du ska handla.
Senast redigerad av Eurodisco 2026-07-20 kl. 20:26.
Citera
2026-07-20, 20:22
Medlem
Om alla gubbar och medelålders män slutar dregla över Zandra 22, så kommer butikerna sluta anställa Zandra 22 att stå vid servicedisken eller i kassan.
Citera
2026-07-20, 20:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansVonFreudhaus
Var ju snarare rätt smart av honom.

En säljare på Power får varje dag frågor om hundratals olika produkter. Med tiden lär man sig mycket, men det är knappast rimligt att förvänta sig att någon ska kunna alla specifikationer och exakta skillnader mellan två slumpmässiga routermodeller utantill.

Att använda AI eller ett jämförelseverktyg för att ge ett snabbt svar är ju egentligen mer ärligt och professionellt än att killgissa eller försöka minnas. Många säljare hade bara dragit något direkt från röven med stor självsäkerhet och förklarat hur den här ena är "hans favorit" och spelat på dina låga tekniska kunskap, sålt på dig något skräp istället och du hade tyckt det var en kunnig typ eftersom de verkade tala med sådan auktoritet om skit de egentligen inte har koll på.

Den typen av fråga menar jag lämpar sig bättre för ett verktyg som kan jämföra specifikationerna direkt eller en AI än för en människa som ska komma ihåg dem från huvudet.

Tja jag förväntar mig att en säljare ska besitta en viss sorts kompetens om de produkter de säljer, i annat fall kan lika gärna en apa göra jobbet. Min kunskap överstiger vida en säljare på Power men i just detta fallet var jag inte påläst på just den routern och då är det naturligt att fråga. Men var lugn, jag gör inte om misstaget att gå dit igen.
Citera
2026-07-20, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Däremot upplever jag att sommarpersonalen ofta gör bättre burgare. De är mer noggranna?

Haha, låter fullt möjligt. De har inte hunnit bli deprimerande av hamburgarstekarråtthjulet ännu.
Citera
2026-07-20, 20:41
Medlem
guderis avatar
Citat:
Jag är så förbannat trött på värdelösa snorungar som inte kan ett skit om nånting, eller ens är det minsta serviceminded när man kommer som kund. Så många gånger jag har blivit lurad nu. På håll ser dom vettiga ut och så går man fram och ska fråga om nånting - och då är det goddag yxskaft direkt. ”Ööh- ja vet inte”. *tittar sig osäkert omkring*

Vad är det med dom egentligen? De ser ut att vara sjukligt anemiska, smala med konstiga smycken och konstiga blonderade frisyrer. De fibblar med telefonen och gör allt de kan för att antingen gömma sig från kunderna, eller se så ointresserade ut att man inte ska gå fram till dom och fråga om saker.

Har jag bara otur när jag är ute och handlar eller ser det ut så här överallt idag? Jag förstår att man inte kan så mycket om livet när man är 20. Men då kan man åtminstone vara serviceminded och hjälpsam mot kunder och säga som det är - det räcker längre än vad man tror. Jag är helt OK med att träffa en vilsen tonåring, så länge den är trevlig, och försöker slussa mig vidare så jag får hjälp.

- Och låt oss inte ens tala om när man tvingas ha med dom att göra via telefon! Det är därför jag alltid ser till att fråga efter andra handläggare och personal, när man hör att man pratar med en bubbelgumstuggande 22-åring. För att inte tala om när man råkar få en ”bruscha” i luren. Men då kan man åtminstone skylla på språkförbistring och att man inte förstår.

Fullständig inkompetens och håglöshet! Stöter ni också på detta när ni är ute och handlar idag? Eller har jag bara otur HELA TIDEN, vart jag än går??! Vad ska man göra åt det?

Ok gnällkärring, få höra ett konkret exempel+
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in