2026-07-14, 18:25
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Men det man måste förstå är att när buprenorfin tas samtidigt som naloxon, även om vi säger att det tas upp rent tekniskt så kommer alltid buprenorfinet vinna kampen 10 gånger om då den har mycket mycket högre affinitet på receptorerna. Det är en jävla skillnad om man får i sig naloxon när man är beroende och aktivt har tex. heroin/fentanyl etc. Antingen vinner den ena kampen om receptorerna eller den andra. Man kan inte tro 60% av buprenorfinet och så tar naloxonet 40% det fungerar inte så. Så det jag menar är ja man tar naloxonet, men det blir inte aktivt då buprenorfinet sätter sig bra mycket hårdare på receptorerna. Du är fri att tro vad du vill, placebo har ofta en bra effekt. Men vaddå så du menar att du känner av mer eller starkare? Att naloxonet dämpar bupen? Så forskning har fel enligt dig? Jag är ingen expert eller forskare eller läkare, men har gått på opioider många år och sub och meta och läst en hel del. Bup är inte som andra opioider det är ett måste att förstå, fungerar liknande men fortfarande helt olikt andra. Det vet vi oxå som försökt slå över effekten när man har sub i sig (utan naloxon då) hur det är väldigt svårt att slå över den effekten även i små doser och det har ingenting med naloxon att göra utan bupen.
Jag vet att bup skiljer sig på flera olika sätt från andra opioder.
Och jag har aldrig märkt någon skillnad förut och tyckt att subuxone alltid funkat att skjuta, så bra som buprenorfin nu kan räknas som "bra att skjutas" men den sista tiden så upplever jag att jag blir frisk snabbare på franska än på subuxone från laro. Det gäller både om jag varit utan och gått in i riktig AT eller om jag har dåligt med pengar/sub så jag kanske bara kan ta 2 eller 1 om dagen.
På franska så mår jag bättre på 5-10min.
Men bättre menar jag inte ett rus såklart men börjar känna mig normal.
Jag underskattar inte heller effekten av placebo, tvärtom.
Jag skulle bli väldigt glad om jag har fel så slipper jag kriga för sub utan nalo när jag är framme i kön o ska ställas in på sub.

Vad menar du med "slå över effekten"
Menar du få effekt av opiater medans subben är kvar i kroppen?

Edit: kan det ha betydelse att subuxone blir så jävla finpulvriserat att det går ju inte att undvika att få en del damm rakt ner i halsen och går förlorad.

Har FÖ 25års missbruk av opiater så jag är inte grön och håller med om allt jag läser.
Har många egna tankar, funderingar och erfarenheter.
Mvh
Senast redigerad av Stor-Frank 2026-07-14 kl. 18:33.
Citera
2026-07-16, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Frank
Jag vet att bup skiljer sig på flera olika sätt från andra opioder.
Och jag har aldrig märkt någon skillnad förut och tyckt att subuxone alltid funkat att skjuta, så bra som buprenorfin nu kan räknas som "bra att skjutas" men den sista tiden så upplever jag att jag blir frisk snabbare på franska än på subuxone från laro. Det gäller både om jag varit utan och gått in i riktig AT eller om jag har dåligt med pengar/sub så jag kanske bara kan ta 2 eller 1 om dagen.
På franska så mår jag bättre på 5-10min.
Men bättre menar jag inte ett rus såklart men börjar känna mig normal.
Jag underskattar inte heller effekten av placebo, tvärtom.
Jag skulle bli väldigt glad om jag har fel så slipper jag kriga för sub utan nalo när jag är framme i kön o ska ställas in på sub.

Vad menar du med "slå över effekten"
Menar du få effekt av opiater medans subben är kvar i kroppen?

Edit: kan det ha betydelse att subuxone blir så jävla finpulvriserat att det går ju inte att undvika att få en del damm rakt ner i halsen och går förlorad.

Har FÖ 25års missbruk av opiater så jag är inte grön och håller med om allt jag läser.
Har många egna tankar, funderingar och erfarenheter.
Mvh

Aa menar när man har sub aktivt i kroppen och tar annan opioid på det. Nu ska man ju ta subben som tänkt, det är främst det jag menar...Att tar man den som man ska så är det ingen direkt skillnad. Sen om man skjuter det kan jag inte tala för Suboxone då jag enbart injicerat bup utan naloxon. Men menar du att du skjuter subben då när du tar den franska? Men du är påväg in i LARO alltså? Nuförtiden är det vanligt att man får injektionen buvidal, jag har totalt tackat nej till sprutorna. Jag vill ha medicinen och ta den dagligen som man ska. Men du ska sikta på att få pillerna elr?
Citera
2026-07-17, 07:40
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Aa menar när man har sub aktivt i kroppen och tar annan opioid på det. Nu ska man ju ta subben som tänkt, det är främst det jag menar...Att tar man den som man ska så är det ingen direkt skillnad. Sen om man skjuter det kan jag inte tala för Suboxone då jag enbart injicerat bup utan naloxon. Men menar du att du skjuter subben då när du tar den franska? Men du är påväg in i LARO alltså? Nuförtiden är det vanligt att man får injektionen buvidal, jag har totalt tackat nej till sprutorna. Jag vill ha medicinen och ta den dagligen som man ska. Men du ska sikta på att få pillerna elr?
Jag har skjutit både med och utan naloxon och tycker inte det är jättestor skillnad.
Det är ju fördröjning på sub utan naloxon med men jag tycker inte det är jättestor skillnad på att skjuta dom. Men skillnaden finns där. Precis som jag tycker (imo) att skillnaden finns där när jag snortar.
Jag tror att även om buprenorfin fäster bättre på receptorerna så vinner den inte över ALL naloxon. Naloxonet kommer alltid ligga där i bakgrunden och sabba upptaget oavsett hur man intar suben.
Det här är alltså egna erfarenheter, har inga som helst bevis för det.
En gång i tiden fick jag ju som ett litet litet rus på buprenorfin, även om det var väldigt klent. Då märkte jag ingen skillnad vad jag kan minnas om det var med eller utan naloxon.
Föresten så fanns det nog bara utan naloxon, subuxone fanns ju inte ens så jag blandar nog ihop mina minnen här.

Ja jag är på väg in på LARO.
Det är bla därför jag inte skjuter skiten längre. Vill hålla mig till spelreglerna.
Har inte råd att skabbla bort det här.
Första månaderna så går man väl ändå dit dagligen och får ta medecinen där under uppsikt?
Men hur gör man på helgen?
Får man med hem för lör+sön?
Har redan diskuterat att buvidal inte är något för mig utan jag vill ha tabletterna.
Och man kan få sub utan naloxon om man har anledning till det men om det inte spelar någon roll så behöver jag ju inte "bråka" om att få bup utan naloxon.
Jag tänker ändå inte skjuta dom.
Då märks naloxonet tydligast tycker jag.
Det är som att suben inte har helt full effekt på 1-2tim när man skjuter med naloxon.

Men som sagt kommer vara rädd om min plats på LARO.
Köpa sub svart blir ju svindyrt.
Bara för att få vara frisk och klara av livet.
Utan ens minsta rus. Sjukt så man håller på.
Citera
2026-07-17, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Frank
Jag har skjutit både med och utan naloxon och tycker inte det är jättestor skillnad.
Det är ju fördröjning på sub utan naloxon med men jag tycker inte det är jättestor skillnad på att skjuta dom. Men skillnaden finns där. Precis som jag tycker (imo) att skillnaden finns där när jag snortar.
Jag tror att även om buprenorfin fäster bättre på receptorerna så vinner den inte över ALL naloxon. Naloxonet kommer alltid ligga där i bakgrunden och sabba upptaget oavsett hur man intar suben.
Det här är alltså egna erfarenheter, har inga som helst bevis för det.
En gång i tiden fick jag ju som ett litet litet rus på buprenorfin, även om det var väldigt klent. Då märkte jag ingen skillnad vad jag kan minnas om det var med eller utan naloxon.
Föresten så fanns det nog bara utan naloxon, subuxone fanns ju inte ens så jag blandar nog ihop mina minnen här.

Ja jag är på väg in på LARO.
Det är bla därför jag inte skjuter skiten längre. Vill hålla mig till spelreglerna.
Har inte råd att skabbla bort det här.
Första månaderna så går man väl ändå dit dagligen och får ta medecinen där under uppsikt?
Men hur gör man på helgen?
Får man med hem för lör+sön?
Har redan diskuterat att buvidal inte är något för mig utan jag vill ha tabletterna.
Och man kan få sub utan naloxon om man har anledning till det men om det inte spelar någon roll så behöver jag ju inte "bråka" om att få bup utan naloxon.
Jag tänker ändå inte skjuta dom.
Då märks naloxonet tydligast tycker jag.
Det är som att suben inte har helt full effekt på 1-2tim när man skjuter med naloxon.

Men som sagt kommer vara rädd om min plats på LARO.
Köpa sub svart blir ju svindyrt.
Bara för att få vara frisk och klara av livet.
Utan ens minsta rus. Sjukt så man håller på.

OK! Allt beror ju på men snackar vi om tabletterna och inte buvidal injektionen så får man gå varje dag dem första 3 månaderna. Sen slipper man helgen, sen tror jag det är 5 dagar i veckan 3 månader till. Sen var 3:e dag osv. osv. Sen skiljer det sig mellan mottagningar hur ofta man får gå. Vissa blir receptare på 8 månader andra tar det 5 år för. Men mycket hänger på hur bra man sköter sig. Sen när man börjar få med sig hem så har man självadministrering om man inte måste ta under uppsikt av boende personal etc. Ja man ska vara rädd om sitt LARO, jag har skött mig sen jag började av en anledning orkar inte springa där. Sen visst jag skulle kunna göra vad fan jag vill nu då jag har typ 1 besök per år...men det är verkligen inte värt det. Många försöker få naloxon fri sub, det är svårt krävs ofta något extremt medicinskt för att man ska få det i dagsläget...sen är det klart att vissa får och har fått det utan problem. Men det är inte förstahandsvalet av preparat. Sköter man sig riktigt bra så blir man receptare jag har vart det flera år nu och går 1 gång i månaden o hämtar på apoteket. Helt klart värt o sköta sig! Sen förstår jag att folk kan ha jätte komplicerade blandmissbruk...Men frågan är om LARO verkligen är rätt väg isf.
Citera
2026-07-18, 22:32
Medlem
Citat:
OK! Allt beror ju på men snackar vi om tabletterna och inte buvidal injektionen så får man gå varje dag dem första 3 månaderna. Sen slipper man helgen, sen tror jag det är 5 dagar i veckan 3 månader till. Sen var 3:e dag osv. osv. Sen skiljer det sig mellan mottagningar hur ofta man får gå. Vissa blir receptare på 8 månader andra tar det 5 år för. Men mycket hänger på hur bra man sköter sig. Sen när man börjar få med sig hem så har man självadministrering om man inte måste ta under uppsikt av boende personal etc. Ja man ska vara rädd om sitt LARO, jag har skött mig sen jag började av en anledning orkar inte springa där. Sen visst jag skulle kunna göra vad fan jag vill nu då jag har typ 1 besök per år...men det är verkligen inte värt det. Många försöker få naloxon fri sub, det är svårt krävs ofta något extremt medicinskt för att man ska få det i dagsläget...sen är det klart att vissa får och har fått det utan problem. Men det är inte förstahandsvalet av preparat. Sköter man sig riktigt bra så blir man receptare jag har vart det flera år nu och går 1 gång i månaden o hämtar på apoteket. Helt klart värt o sköta sig! Sen förstår jag att folk kan ha jätte komplicerade blandmissbruk...Men frågan är om LARO verkligen är rätt väg isf.

Vad bevisligen / erfaret hjälper bäst för att kunna fungera när man rinner ut på Subutex , betablockerare ? lyrica ? Tradolan ? Nån som kunnat maska symtom och ändå kunnat fungera
Citera
2026-07-19, 07:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skojardumedmig
Vad bevisligen / erfaret hjälper bäst för att kunna fungera när man rinner ut på Subutex , betablockerare ? lyrica ? Tradolan ? Nån som kunnat maska symtom och ändå kunnat fungera

Tramadol och lyrica lär vara bra att ha om man ska gå av Bup
Citera
2026-07-19, 08:10
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:

Nu är det länge sedan jag gick där, typ 15 år sedan, men efter ca 6 mån hämtade jag ut själv på recept och tog hemma. Åkte in för pissning och besök max en gång i månaden eller om der var varannan månad. Men då skötte jag allt exemplariskt, aldrig ett missat eller tveksamt pissprov.

Fick också byta från suboxone till subutex pga att jag fick en helvetes migrän av suboxone. Och jag fick typ 10 imovane 7.5 mg i månaden men det var inte lätt.
Citera
2026-07-19, 08:13
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:

Jag trappade ner till mindre än 1 mg om dagen och sedan klev jag av helt utan något för abstinensen. Det var ett helvete.

Jag frös och samtidigt svettades i ett helt jävla år efter. Ett år tog det alltså att bli helt återställd. Eller helt återställd blev jag aldrig, fick ta 2 dimor till kvällen i 15 år efter för att kontrollera magen.
Men skulle säga att dom första veckorna var riktigt illa. Det är inte lika illa som att kliva av heroin men heroin där mår du skit i några dagar innan det vänder och du mår bättre och bättre. Sub i åratal där mår du skit i många veckor innan någon ljusning syns.
Citera
2026-07-19, 12:31
Medlem
Citat:

Lyrica är fruktansvärt bra för akut AT..Men man kan sätta sig i en betydligt värre situation om man blir torsk på det. Klart Trad fungerar bra även om sub är lite starkare..Det smartaste alternativet är nog Gabapentin isf som är Lyrica light. Men man ska va försiktig med att ta det dagligen för länge. Allt beror ju på vad man ska göra ska man bara ha nått uppehåll o gå på tills man får tag på suben igen. Eller ska man trappa ur o sluta. Det var ganska bra när Kratom fanns o var lagligt...Det var ett bra alternativ.
Citera
2026-07-19, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Nu är det länge sedan jag gick där, typ 15 år sedan, men efter ca 6 mån hämtade jag ut själv på recept och tog hemma. Åkte in för pissning och besök max en gång i månaden eller om der var varannan månad. Men då skötte jag allt exemplariskt, aldrig ett missat eller tveksamt pissprov.

Fick också byta från suboxone till subutex pga att jag fick en helvetes migrän av suboxone. Och jag fick typ 10 imovane 7.5 mg i månaden men det var inte lätt.

Det var lite annorlunda för 15 år sedan, vissa fick ha benso/lyrica/sömntabletter mm. Idagsläget så är det typ ADHD medicin/Gaba/lyr vid smärta/nervsmärta/GAD rent generellt. I början får man ofta biverkningar, säger inte att det inte var oxonen. Men dem flesta biverkningar ger med sig efter lite tid. Jag har illamående i ett par 3 månader som sedan släppte. Men släppte huvudvärken direkt när du bör till subutex? Men du hoppade av LARO sen dess eller går du fortfarande?
Citera
2026-07-19, 17:06
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Det var lite annorlunda för 15 år sedan, vissa fick ha benso/lyrica/sömntabletter mm. Idagsläget så är det typ ADHD medicin/Gaba/lyr vid smärta/nervsmärta/GAD rent generellt. I början får man ofta biverkningar, säger inte att det inte var oxonen. Men dem flesta biverkningar ger med sig efter lite tid. Jag har illamående i ett par 3 månader som sedan släppte. Men släppte huvudvärken direkt när du bör till subutex? Men du hoppade av LARO sen dess eller går du fortfarande?
Ja den släppte. Det fungerade verkligen. Och illamåendet blev också bättre. Att ha både drog och motgift i ett knullade mig.

Nä jag slutade helt då när jag klippte subben. Men dock har jag börjat falla dit igen nu sedan ett år pga dessa satans lagliga opiater som fan är ännu mer euforiska än många opioidmediciner, jag pratar då om 7oh och mgm-15.

Jag är numera en respektabel invånare med heltidsjobb, familj å god ekonomi. Att ta illegala droger gör jag inte och kan enkelt låta bli. Dom möjliga konsekvenserna i form av förlorat arbete och körkort är alltför stora. Men legala tunga opioider såsom kratomderivaten är fan giftiga för mig. Knark jag kan beställa hem helt lagligt. Mycket obra för en opiatbeundrare som mig själv. Jag har lekt med tanken om jag hade fått lov att starta om laro igen och pga detta. Får kanske ljuga lite och säga att jag tagit opi från å till sedan jag slutade med subben. Men nä, jag ska fan klara detta ändå...
Citera
2026-07-20, 17:05
Medlem
dd

Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Ja den släppte. Det fungerade verkligen. Och illamåendet blev också bättre. Att ha både drog och motgift i ett knullade mig.

Nä jag slutade helt då när jag klippte subben. Men dock har jag börjat falla dit igen nu sedan ett år pga dessa satans lagliga opiater som fan är ännu mer euforiska än många opioidmediciner, jag pratar då om 7oh och mgm-15.

Jag är numera en respektabel invånare med heltidsjobb, familj å god ekonomi. Att ta illegala droger gör jag inte och kan enkelt låta bli. Dom möjliga konsekvenserna i form av förlorat arbete och körkort är alltför stora. Men legala tunga opioider såsom kratomderivaten är fan giftiga för mig. Knark jag kan beställa hem helt lagligt. Mycket obra för en opiatbeundrare som mig själv. Jag har lekt med tanken om jag hade fått lov att starta om laro igen och pga detta. Får kanske ljuga lite och säga att jag tagit opi från å till sedan jag slutade med subben. Men nä, jag ska fan klara detta ändå...

OK! 7-OH har jag aldrig provat men hört hemska saker om det...Kratom & Kratom Extract kunde man ta i perioider. Har kollat en hel del idag om 7-OH och det är lixom långt ifrån vanligt kratom. Dem kommer typ inte veta vad kratom/7-oh o sånt är på LARO...finns stor risk för det iaf. Minns när jag en gång sa uppe på akut psyk när dem frågade vad jag hade i systemet sa heroin och kratom...Dem frågade vad är det aldrig hört talas om det...Det var iofs slutet 2020 början 2021...men ändå..Tror inte kratom i sig har blivit ett så stort problem att alla inom vården känner till det. Men tar du 7-OH / mgm-15 i dagsläget alltså? Har du en gång vart med i LARO är det bra mycket större chans att du kan få det igen. Men vet inte hur dem kommer se på att du har ett väldigt ordnat liv i övrigt, vilket inte direkt är negativt..Det är svårt o säga om det är taktiskt att vara ärlig med just dem typerna av droger.... Frågan du behöver ställa dig själv är nog : Behöver jag LARO? Kommer dett att gynna mig att vara med i programmet igen? Tror du det så är det ju bara o skicka in en egenvårdsbegäran och skriva väldigt tydligt i formuläret.
Senast redigerad av ImovaneKungen 2026-07-20 kl. 17:18. Anledning: dd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in