2026-07-14, 18:25
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Men det man måste förstå är att när buprenorfin tas samtidigt som naloxon, även om vi säger att det tas upp rent tekniskt så kommer alltid buprenorfinet vinna kampen 10 gånger om då den har mycket mycket högre affinitet på receptorerna. Det är en jävla skillnad om man får i sig naloxon när man är beroende och aktivt har tex. heroin/fentanyl etc. Antingen vinner den ena kampen om receptorerna eller den andra. Man kan inte tro 60% av buprenorfinet och så tar naloxonet 40% det fungerar inte så. Så det jag menar är ja man tar naloxonet, men det blir inte aktivt då buprenorfinet sätter sig bra mycket hårdare på receptorerna. Du är fri att tro vad du vill, placebo har ofta en bra effekt. Men vaddå så du menar att du känner av mer eller starkare? Att naloxonet dämpar bupen? Så forskning har fel enligt dig? Jag är ingen expert eller forskare eller läkare, men har gått på opioider många år och sub och meta och läst en hel del. Bup är inte som andra opioider det är ett måste att förstå, fungerar liknande men fortfarande helt olikt andra. Det vet vi oxå som försökt slå över effekten när man har sub i sig (utan naloxon då) hur det är väldigt svårt att slå över den effekten även i små doser och det har ingenting med naloxon att göra utan bupen.
Jag vet att bup skiljer sig på flera olika sätt från andra opioder.
Och jag har aldrig märkt någon skillnad förut och tyckt att subuxone alltid funkat att skjuta, så bra som buprenorfin nu kan räknas som "bra att skjutas" men den sista tiden så upplever jag att jag blir frisk snabbare på franska än på subuxone från laro. Det gäller både om jag varit utan och gått in i riktig AT eller om jag har dåligt med pengar/sub så jag kanske bara kan ta 2 eller 1 om dagen.
På franska så mår jag bättre på 5-10min.
Men bättre menar jag inte ett rus såklart men börjar känna mig normal.
Jag underskattar inte heller effekten av placebo, tvärtom.
Jag skulle bli väldigt glad om jag har fel så slipper jag kriga för sub utan nalo när jag är framme i kön o ska ställas in på sub.

Vad menar du med "slå över effekten"
Menar du få effekt av opiater medans subben är kvar i kroppen?

Edit: kan det ha betydelse att subuxone blir så jävla finpulvriserat att det går ju inte att undvika att få en del damm rakt ner i halsen och går förlorad.

Har FÖ 25års missbruk av opiater så jag är inte grön och håller med om allt jag läser.
Har många egna tankar, funderingar och erfarenheter.
Mvh
Senast redigerad av Stor-Frank 2026-07-14 kl. 18:33.
Citera
Igår, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Frank
Jag vet att bup skiljer sig på flera olika sätt från andra opioder.
Och jag har aldrig märkt någon skillnad förut och tyckt att subuxone alltid funkat att skjuta, så bra som buprenorfin nu kan räknas som "bra att skjutas" men den sista tiden så upplever jag att jag blir frisk snabbare på franska än på subuxone från laro. Det gäller både om jag varit utan och gått in i riktig AT eller om jag har dåligt med pengar/sub så jag kanske bara kan ta 2 eller 1 om dagen.
På franska så mår jag bättre på 5-10min.
Men bättre menar jag inte ett rus såklart men börjar känna mig normal.
Jag underskattar inte heller effekten av placebo, tvärtom.
Jag skulle bli väldigt glad om jag har fel så slipper jag kriga för sub utan nalo när jag är framme i kön o ska ställas in på sub.

Vad menar du med "slå över effekten"
Menar du få effekt av opiater medans subben är kvar i kroppen?

Edit: kan det ha betydelse att subuxone blir så jävla finpulvriserat att det går ju inte att undvika att få en del damm rakt ner i halsen och går förlorad.

Har FÖ 25års missbruk av opiater så jag är inte grön och håller med om allt jag läser.
Har många egna tankar, funderingar och erfarenheter.
Mvh

Aa menar när man har sub aktivt i kroppen och tar annan opioid på det. Nu ska man ju ta subben som tänkt, det är främst det jag menar...Att tar man den som man ska så är det ingen direkt skillnad. Sen om man skjuter det kan jag inte tala för Suboxone då jag enbart injicerat bup utan naloxon. Men menar du att du skjuter subben då när du tar den franska? Men du är påväg in i LARO alltså? Nuförtiden är det vanligt att man får injektionen buvidal, jag har totalt tackat nej till sprutorna. Jag vill ha medicinen och ta den dagligen som man ska. Men du ska sikta på att få pillerna elr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in