2026-07-07, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buprenorfin86
Okej. Ja oxascand är ju ingen värstingbenso så jag förstår inte varför du inte fick behålla den. Plus att nu har du ju gått relativt lång tid i programmet så jag ser inte problemet. Min läkare är överläkare så han är högst upp om man säger. Han sa att jag kunde få imovane nu eftersom jag har gått in mig på subben nu plus att jag har inte haft ett återfall på 3 1/2 år. Har du provat buvidal nån gång eller? Jag har testat buvidal ett par månader men det funkade inte alls. Fick värsta dödsångesten, drogsug och allmänt grå vardag.

Nä faktiskt jag har aldrig fått buprenorfin som injektion utan det var första året filmen sen försvann den och de senaste månaderna har det varit tabletter, hört så mycket negativt om injektioner att de går ur för snabbt osv så inte velat testa och ingen läkare har tagit upp det med mig heller

Ja oxascand är en mild benso men tog jag 10 mg morgon och 10 mg kväll så hjälpte det hyfsat mot min gad så ja det var idiotiskt att jag inte fick behålla det men men

Imovane är skönt i rusväg men jag sover faktiskt gott på olanzapin så behöver den inte så haha har du sovit dåligt länge innan du fick den? Var det att läkaren var rädd för andningsdepression i samband med sub som det tog lång tid att få den?
Citera
2026-07-07, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Nä faktiskt jag har aldrig fått buprenorfin som injektion utan det var första året filmen sen försvann den och de senaste månaderna har det varit tabletter, hört så mycket negativt om injektioner att de går ur för snabbt osv så inte velat testa och ingen läkare har tagit upp det med mig heller

Ja oxascand är en mild benso men tog jag 10 mg morgon och 10 mg kväll så hjälpte det hyfsat mot min gad så ja det var idiotiskt att jag inte fick behålla det men men

Imovane är skönt i rusväg men jag sover faktiskt gott på olanzapin så behöver den inte så haha har du sovit dåligt länge innan du fick den? Var det att läkaren var rädd för andningsdepression i samband med sub som det tog lång tid att få den?

Ja jag har också bara hört negativt om den. Sen provade jag och det va bara negativt då också. Alltså sover väl inte dåligt så. Jag kan somna hur lätt som helst iom subben men jag vaknar många gånger under natten. Ja precis. Och nu när jag har gått på den en längre tid så tyckte han att vi kan prova och se hur det går. Och jag har inte haft några som helst problem med andningen eller nåt. Så du kanske ska ta upp med din läkare om ett tag att du skulle vilja prova oxascanden igen om dom tillåter. Jag menar vissa läkare är mer rädda än vad dom borde vara tycker jag. Jag menar 16 mg subb tillsammans med 20 mg oxascand är nog inte så farligt.
Citera
2026-07-07, 16:08
Medlem
Citat:
Ja jag har också bara hört negativt om den. Sen provade jag och det va bara negativt då också. Alltså sover väl inte dåligt så. Jag kan somna hur lätt som helst iom subben men jag vaknar många gånger under natten. Ja precis. Och nu när jag har gått på den en längre tid så tyckte han att vi kan prova och se hur det går. Och jag har inte haft några som helst problem med andningen eller nåt. Så du kanske ska ta upp med din läkare om ett tag att du skulle vilja prova oxascanden igen om dom tillåter. Jag menar vissa läkare är mer rädda än vad dom borde vara tycker jag. Jag menar 16 mg subb tillsammans med 20 mg oxascand är nog inte så farligt.

Jag ska fortsätta ta upp det ja liksom jag har haft det en lång tid varför skulle jag plötsligt få andningsdepression tror inte sub och benso är farligt när man är tolerant både käkat högdos ikto och druckit alkohol sedan jag började LARO men alkohol blir jag lätt illamående på sedan jag började med suben faktiskt av någon anledning, gött att du får imovane då sover du gott nu va äntligen?
Citera
2026-07-07, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Jag ska fortsätta ta upp det ja liksom jag har haft det en lång tid varför skulle jag plötsligt få andningsdepression tror inte sub och benso är farligt när man är tolerant både käkat högdos ikto och druckit alkohol sedan jag började LARO men alkohol blir jag lätt illamående på sedan jag började med suben faktiskt av någon anledning, gött att du får imovane då sover du gott nu va äntligen?

Ja det är skönt faktiskt. Hoppas att läkaren ger med sig angående oxascand. Och ha de gött
Citera
2026-07-11, 21:18
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Du ska lägga filmen i kinden för bästa resultat. Dom är väl borta nu så lite sent svar.
Jo sånt köps ju nytt hela tiden.
Jag tycker dom försvinner snabbt bara.
Tycker att en 12mg remsa blir som att snorta en 8mg vanlig.
Har provat att skjuta remsorna men det känns väldigt ohälsosamt.
Står i kö till LARO och jag ska verkligen försöka få sub utan nalaxon.
Tänker inte börja skjuta sub igen men när man är riktigt ingången på sub så är det faktiskt skillnad på dom.
Har inte tyckt det förr, bara att subuxonen tar lite längre tid för full effekt men jag behöver lite mindre av bup utan naloxon för att bli o hålla mig frisk.
Men tack för tipset.
Citera
2026-07-12, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Frank
Jo sånt köps ju nytt hela tiden.
Jag tycker dom försvinner snabbt bara.
Tycker att en 12mg remsa blir som att snorta en 8mg vanlig.
Har provat att skjuta remsorna men det känns väldigt ohälsosamt.
Står i kö till LARO och jag ska verkligen försöka få sub utan nalaxon.
Tänker inte börja skjuta sub igen men när man är riktigt ingången på sub så är det faktiskt skillnad på dom.
Har inte tyckt det förr, bara att subuxonen tar lite längre tid för full effekt men jag behöver lite mindre av bup utan naloxon för att bli o hålla mig frisk.
Men tack för tipset.

Hoppas att du får komma in i värmen snart då. Jag har varit med i programmet nu snart i 3 1/2 år och jag kan säga att det va det bästa jag har gjort. Började dock med suboxone vilket jag tycker är skit rakt igenom. Så jag klagade varje gång jag va där o då fick jag buprenorfin utan naloxon. För nåt år sen ville dom att jag skulle börja med buvidalen, så gjorde det ett par månader men mådde skit på den hela tiden så fick gå tillbaka till tabletterna. Nu går jag o hämta medicin på apoteket. Har inte lämnat up på jag vet inte hur länge.
Citera
2026-07-12, 13:40
Medlem
Citat:
Hoppas att du får komma in i värmen snart då. Jag har varit med i programmet nu snart i 3 1/2 år och jag kan säga att det va det bästa jag har gjort. Började dock med suboxone vilket jag tycker är skit rakt igenom. Så jag klagade varje gång jag va där o då fick jag buprenorfin utan naloxon. För nåt år sen ville dom att jag skulle börja med buvidalen, så gjorde det ett par månader men mådde skit på den hela tiden så fick gå tillbaka till tabletterna. Nu går jag o hämta medicin på apoteket. Har inte lämnat up på jag vet inte hur länge.

Förstår inte hur folk kan säga att med naloxon är skit, då naloxonet inte aktiveras om man tar medicinen som man ska. Vi har snackat många gånger i tråden om detta ämne. Vissa som jag tror enbart det är psykologiskt och andra är helt säkra på sin sak. Men vad fakta/forskning säger är att naloxonet inte tas upp. Med elr utan naloxon är det 8 mg buprenorfin så är det 8 mg buprenorfin. Sen att det är ett tillägg, även om det lagts till för att man inte "ska injicera" det så oavsett har buprenorfin betydligt högre affinitet än naloxon.
Citera
2026-07-12, 23:00
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Förstår inte hur folk kan säga att med naloxon är skit, då naloxonet inte aktiveras om man tar medicinen som man ska. Vi har snackat många gånger i tråden om detta ämne. Vissa som jag tror enbart det är psykologiskt och andra är helt säkra på sin sak. Men vad fakta/forskning säger är att naloxonet inte tas upp. Med elr utan naloxon är det 8 mg buprenorfin så är det 8 mg buprenorfin. Sen att det är ett tillägg, även om det lagts till för att man inte "ska injicera" det så oavsett har buprenorfin betydligt högre affinitet än naloxon.
Jag kan ta blindtest på subuxone vs subutex 10gånger på alla administrationssätt som finns och jag lovar dig jag skulle ha 100% rätt.
Nu avslöjar ju smaken subuxone men även utan den äckliga så är det skillnad.
Ingen forsking i världen kan få mig att ändra min övertygelse.
Och om nalaxon inte tas upp i näsan, varför kommer nalaxon spray i.... ....nässpray....?
Citera
2026-07-13, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen

Jag tror säkert att de bara kan vara psykiskt men en känsla är ändå en känsla och jag tycker att rena buprenorfin är bättre än med naloxon i. Vad tycker ni om dom olika tillverkarna? Likadant där så tycker jag att det är skillnad. Säkert också psykiskt. Bluefish ligger sist på listan.
Citera
2026-07-13, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Frank
Jag kan ta blindtest på subuxone vs subutex 10gånger på alla administrationssätt som finns och jag lovar dig jag skulle ha 100% rätt.
Nu avslöjar ju smaken subuxone men även utan den äckliga så är det skillnad.
Ingen forsking i världen kan få mig att ändra min övertygelse.
Och om nalaxon inte tas upp i näsan, varför kommer nalaxon spray i.... ....nässpray....?

Men det man måste förstå är att när buprenorfin tas samtidigt som naloxon, även om vi säger att det tas upp rent tekniskt så kommer alltid buprenorfinet vinna kampen 10 gånger om då den har mycket mycket högre affinitet på receptorerna. Det är en jävla skillnad om man får i sig naloxon när man är beroende och aktivt har tex. heroin/fentanyl etc. Antingen vinner den ena kampen om receptorerna eller den andra. Man kan inte tro 60% av buprenorfinet och så tar naloxonet 40% det fungerar inte så. Så det jag menar är ja man tar naloxonet, men det blir inte aktivt då buprenorfinet sätter sig bra mycket hårdare på receptorerna. Du är fri att tro vad du vill, placebo har ofta en bra effekt. Men vaddå så du menar att du känner av mer eller starkare? Att naloxonet dämpar bupen? Så forskning har fel enligt dig? Jag är ingen expert eller forskare eller läkare, men har gått på opioider många år och sub och meta och läst en hel del. Bup är inte som andra opioider det är ett måste att förstå, fungerar liknande men fortfarande helt olikt andra. Det vet vi oxå som försökt slå över effekten när man har sub i sig (utan naloxon då) hur det är väldigt svårt att slå över den effekten även i små doser och det har ingenting med naloxon att göra utan bupen.
Citera
2026-07-13, 11:21
Medlem
Citat:
Jag tror säkert att de bara kan vara psykiskt men en känsla är ändå en känsla och jag tycker att rena buprenorfin är bättre än med naloxon i. Vad tycker ni om dom olika tillverkarna? Likadant där så tycker jag att det är skillnad. Säkert också psykiskt. Bluefish ligger sist på listan.

Jag tror det är psykologiskt till stor del, klart tillverkningen med bindemedel kan skilja sig. Hört att Bunalict gillar inte så många. Men det kan helt klart vara psykiskt. Då tabletterna innehåller exakt lika mycket. Eller ta Zubsolv tex som har 30% lägre dos men högre upptagningsförmåga. Då motsvarar en 5.7 mg = 8 mg etc. Det är klart att om man med tankens kraft tänker att något är skit så kan man uppleva det så. Så är det med allt om man går runt och tänker negativt så blir det oxå negativt det mesta. Orginal Suboxonen har ju försvunnit i alla former. Man får ju tycka som man vill, det är inget fel med det. Men saker är vad dem är och det kan man inte komma ifrån.
Citera
2026-07-13, 12:05
Medlem
Jachins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahBuddy3000
Jag uppskattar din uppriktighet med mig. Säger inte att du har fel och jag har rätt. Ville bara berätta om det jag vet om dom olika märkena och hur jag upplever nu efter bytet av märke.

Ska gå på hårt under nästa läkarbesök och be henne förklara sig ordentligt för mig om skillnaderna.

Förhoppningsvis så får jag tillbaka tabletterna och slipper injektion något mer

Tack för dina välformulerade svar. Uppskattar din input i ämnet. Men jag håller med, vi kan släppa detta nu. Tack igen min vän.

Han har fel, du har rätt. Jag hade Subutex innan dom slutade med det och det är stor skillnad. Enligt överläkaren i psykiatri som jobbar på LARO här så har Subutexsprutan längre halveringstid jämfört med buvidal, detta pga olika komposition av depoteffekten (alltså vilka bindemedel etc som används).

Min läkare har alltså sagt detta själv, imför bytet sa hon att man akulle få högre dos buvidal pga detta. Detta stämmer också utifrån min egen erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in