Citat:
Ursprungligen postat av
BerraBygger
Fyll på strax över max så sparar du dig tid till nästa påfyllning . Jag gör alltid så inga problem helst bli av med behållaren ju . Så häll ned allt du har kvar och kör lite.
Det är rent förkastligt att fylla olja till över max på stickan, då det kan leda till problem och skador.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Oljenivån ska vara mellan min och max någonstans och helst på max. Inte mitt mellan min och max.
Faktum är at det generellt sett är mer optimalt att hålla nivån ungefär mitt mellan min-max.
Det är ofta den bästa kompromissen sett till en rad väsentliga faktorer
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
På max är inte fel heller, det är faktiskt det ideala och det man bör eftersträva. Då är marginalen större till att den går under min.
Nej, se svar ovan.
Det är inte direkt fel, men inte det optimalt heller, även om det som du säger ger mer marginal till min om aktuell motor har lite förhöjd oljeförbrukning
Citat:
Ursprungligen postat av
skalman1973
Det finns flera möjliga orsaker externt oljeläckage internt oljeläckage antingen via ventiltätningar kolvringar eller turbo felaktig mätare för tryck/nivå ( finns till och med de som hittat olja i såväl intercooler och kylare )
Ett jävligt effektivt sätt att mörda en bil med turbo eller åtminstone lemlästa den grovt är att köra som en biltjuv och sedan bara slå av tändningen på sekunden när man kommit fram ( den varma oljan i turbon cirkulerar då inte ut och vips har man börjat producera kol/koksavlagringar ) Dessa avlagringar kan man sedan hitta spår av lite överallt efteråt i insug i oljetråg i vevhusventilation ja precis överallt 😅 Dessa lavlagringar byggs dessutom upp över tid vilket gör att en dåligt skött bil eller buskörd bil faktiskt kan rymma mindre ny olja då kol/koksavlagringarna inte följer med ut vid en enkel service . Turbo är kul men låt bilen gå någon minut på tomgång innan du stänger av bilen .
Citat:
Ursprungligen postat av
skalman1973
I Turboaggregatet också ? Vattenkyld turbo har jag mig veterligen inte sett i verkliga livet på en ordinär " serie bil " ? Vad jag vet så transporteras det däremot olja igenom turbon . Utgå ifrån oljan som bränner där är ett tips och klura lite på vart skräpet tar vägen .
Dock finns det vattenkylda turboaggregat men det är i regel eftermarknad eller högprestanda/premium ( och ytterligare en potentiell källa till fel dock andra fel )
Det är sedan bra många år, ja decennier, ingen större risk att ”mörda” en motor eller turbo genom att bara slå av efter hårdare körning. Detta för att det sannolikt är svårt att hitta motorer idag som inte har någon form av passiv eller aktiv kylning när motorn stannats, antingen via extern olje/vattenpump, eller via termosifonverkan i kylvattensystemet.
Vattenkylda turboaggregat på på Saab och Volvo redan på 80talet, och det spred sig sen till de flesta biltillverkare så jag skulle säga att det sedan 90talet är det vanligaste med vattenkyld turbo
Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Den bilen jag hade då hade gått över 20 000 mil. En hel del hård användning. Otroligt att den gick så långt. En Opel från början av 70-talet. Hade det varit dagens motorer hade den nog inte ens levt till 5000 mil
Du spekulerar fantasifullt, utan seriöst stöd eller fakta.
Tror du verkligen att din hårda användning är hårdare än vad biltillverkarna själva gör med sina motorer under utveckling och löpande tester…?
Citat:
Ursprungligen postat av
SaJavlaTragist123
Att det står max på oljestickan är missvisande, borde stå full istället, fullt normalt att fylla till ”max”. Det krävs ganska mycket mer innan det blir skadligt för motorn.
Man ska dock inte mäta oljenivå direkt efter man stängt av motorn, vänta 15min, enklast är att mäta när den är kall innan man startar den. Viktigt dock att bilen står plant.
Nej det kan faktiskt bli kritiskt även med bara lite fyllt över max