Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Den bilen jag hade då hade gått över 20 000 mil. En hel del hård användning. Otroligt att den gick så långt. En Opel från början av 70-talet. Hade det varit dagens motorer hade den nog inte ens levt till 5000 mil
en motor skapad innan miljöhysterin.
Citat:
Ursprungligen postat av
skalman1973
I Turboaggregatet också ? Vattenkyld turbo har jag mig veterligen inte sett i verkliga livet på en ordinär " serie bil " ? Vad jag vet så transporteras det däremot olja igenom turbon . Utgå ifrån oljan som bränner där är ett tips och klura lite på vart skräpet tar vägen .
Dock finns det vattenkylda turboaggregat men det är i regel eftermarknad eller högprestanda/premium ( och ytterligare en potentiell källa till fel dock andra fel )
i slutet av 80-talet gick saab över till vattenkylning, hört ryktesvägen att även volvo gjorde det men inte nåt jag pillat med.
Notera att det är ai som sammanställt listan, frågade efter en lista med 10 vanliga bilar med vattenkyld turbo, verkar inte vara så ovanligt nuförtiden, minskar risken för koks i oljekanalerna.
Volvo V70 (Gäller bensin- och dieselversioner från sent 90-tal och framåt, t.ex. 2.4T, T5, D5)
Volkswagen Golf GTI / Golf R (Generation 5, 6, 7 och 8; samtliga med TSI-motorer)
Saab 9-3 (Klassiska modeller med Saabs turbomotorer, som B205/B207)
BMW 3-serie (E90/F30/G20) (Både 320d, 330i och M3/M4 med turbomotorer)
Audi A4 / A6 (Gäller både TFSI-bensinare och TDI-dieslar)
Ford Focus ST / RS (EcoBoost-motorerna)Skoda Octavia RS (Populär och vanlig med bensin- eller dieselmotor)
Volkswagen Passat (Med vanliga TSI- och TDI-motorer)
Mercedes-Benz C-klass (Med de flesta fyrcylindriga och sexcylindriga bensin- och dieselmotorerna)Honda Civic Type R (Samtliga moderna generationer med VTEC Turbo)
Citat:
Ursprungligen postat av
ReijoHervonen
Vad VAG anser som "normal" oljeförbrukning är inte relevant.
Vad vag anser är i allra högsta grad relevant, det är liksom inte du som bestämmer var gränsen för garantireparationer går, toyota bmw mercedes, honda, mitsubishi, hyundai med flera har också motorer med samma specifikation så vag är inte unika.
Citat:
En maskin som drar en liter olja per 100 mil är slutkörd. Bara att byta block.
Eller så är det en motor skapad för att gå miljöhysterin till mötes, ex: lågfriktionskolvringar sänker bränsleförbrukningen men kan öka oljeförbrukningen.
Citat:
Kör man med VAG och vill att motorn ska överleva så gäller det att byta olja, ofta. Max 1000mil mellan bytena mer än så klarar dessa skitmaskiner inte av.
1000 mil...wv transporter uthämtad flong ny, oljebyte innan 1000 mil och så djävla välskött och mormorskörd så det va löjligt drog likförbannat olja, togs in på verkstad för kontroller och oljeanalys men eftersom inga fel hittades så sågs det inte som ett garantiärende utan förbrukningen kallades normal.