2026-07-19, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
Försvinner och försvinner. När jag mäter med stickan när motorn är varm, har gått, och direkt efter stopp så är den låg. Efter en timme är den normal. Men då varnar den inte. Bara under körning

Mät oljan när motorn varit avstängd i ca tre minuter, så får du en korrektare visning av nivån.
Citera
2026-07-19, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finismalarium
Mät oljan när motorn varit avstängd i ca tre minuter, så får du en korrektare visning av nivån.

👍
Citera
2026-07-19, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Det finns flera möjliga orsaker externt oljeläckage internt oljeläckage antingen via ventiltätningar kolvringar eller turbo felaktig mätare för tryck/nivå ( finns till och med de som hittat olja i såväl intercooler och kylare )

Ett jävligt effektivt sätt att mörda en bil med turbo eller åtminstone lemlästa den grovt är att köra som en biltjuv och sedan bara slå av tändningen på sekunden när man kommit fram ( den varma oljan i turbon cirkulerar då inte ut och vips har man börjat producera kol/koksavlagringar ) Dessa avlagringar kan man sedan hitta spår av lite överallt efteråt i insug i oljetråg i vevhusventilation ja precis överallt 😅 Dessa lavlagringar byggs dessutom upp över tid vilket gör att en dåligt skött bil eller buskörd bil faktiskt kan rymma mindre ny olja då kol/koksavlagringarna inte följer med ut vid en enkel service . Turbo är kul men låt bilen gå någon minut på tomgång innan du stänger av bilen .
Det där gäller gamla bilar, moderna bilar har en elpump som pumpar runt kylvätskan när du stängt av bilen om turbon är varm.

Angående ts bör han ta bilen till en verkstad eftersom han tycks sakna kunskaper för att felsöka ett problem som annars kan bli kostsamt och allvarligt.
Citera
2026-07-19, 13:47
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ledsen men den motorn är nog slut.
Hade en Opel där jag kollade bensin och fyllde på motorolja.

Bara att beklaga sorgen, RIP
Inte nödvändigtvis även nya motorer kan idag ha en rätt hög oljeförbrukning utan att det anses onormalt, inom vag-koncernen kan du hitta motorer med upp till 1 liter per 100 mil i specifikationen innan garantireparation kan bli aktuellt.
Citera
2026-07-19, 13:50
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Inte nödvändigtvis även nya motorer kan idag ha en rätt hög oljeförbrukning utan att det anses onormalt, inom vag-koncernen kan du hitta motorer med upp till 1 liter per 100 mil i specifikationen innan garantireparation kan bli aktuellt.
Den bilen jag hade då hade gått över 20 000 mil. En hel del hård användning. Otroligt att den gick så långt. En Opel från början av 70-talet. Hade det varit dagens motorer hade den nog inte ens levt till 5000 mil
Citera
2026-07-19, 13:53
Medlem
448s avatar
Citat:

Det blev normalt för att dom ändrade för vad som var normalt 🤣

Polisen fick nya motorer till sina Multivans annars skulle dom aldrig köpt en enda bil av dom igen

1L per tankning ungefär , oljefat på polistationerna istället för liten flaska.

0.5-1l gånger typ 300 dagar per år...normalt.

Gick en del oljefat 🙃
Citera
2026-07-19, 13:54
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Vad VAG anser som "normal" oljeförbrukning är inte relevant. En maskin som drar en liter olja per 100 mil är slutkörd. Bara att byta block. VAG är ökända att tillverka usla skitmaskiner som äter olja. Kolvringarna tar ihop och håller inte tätt. Kör man med VAG och vill att motorn ska överleva så gäller det att byta olja, ofta. Max 1000mil mellan bytena mer än så klarar dessa skitmaskiner inte av.
Citera
2026-07-19, 14:02
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vad VAG anser som "normal" oljeförbrukning är inte relevant. En maskin som drar en liter olja per 100 mil är slutkörd. Bara att byta block. VAG är ökända att tillverka usla skitmaskiner som äter olja. Kolvringarna tar ihop och håller inte tätt. Kör man med VAG och vill att motorn ska överleva så gäller det att byta olja, ofta. Max 1000mil mellan bytena mer än så klarar dessa skitmaskiner inte av.
Precis.

Jag har nu en Volvo diesel som snart gått 30 000 mil och visst går det åt olja. Får fylla på ca 0,5 liter efter 6 månader från service. Totalt vid service har det nog gått åt ytterligare 0,5 liter. Så max 1 liter förbrukat på 2500 mil.
Citera
2026-07-19, 14:22
Medlem
448s avatar
Citat:
Precis.

Jag har nu en Volvo diesel som snart gått 30 000 mil och visst går det åt olja. Får fylla på ca 0,5 liter efter 6 månader från service. Totalt vid service har det nog gått åt ytterligare 0,5 liter. Så max 1 liter förbrukat på 2500 mil.

Ja det är så exakt , har även haft en Audi som tjänstebil.Det var vw motor 2.0 (4cyl)TDI med 200 häst.Drog inte ett skit vid 25k mil ungefär 1.5L på ett longlife 3000mila oljebyte

Så alla deras rovor är inte bajs
Citera
2026-07-19, 17:26
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Det där gäller gamla bilar, moderna bilar har en elpump som pumpar runt kylvätskan när du stängt av bilen om turbon är varm.

Angående ts bör han ta bilen till en verkstad eftersom han tycks sakna kunskaper för att felsöka ett problem som annars kan bli kostsamt och allvarligt.

I Turboaggregatet också ? Vattenkyld turbo har jag mig veterligen inte sett i verkliga livet på en ordinär " serie bil " ? Vad jag vet så transporteras det däremot olja igenom turbon . Utgå ifrån oljan som bränner där är ett tips och klura lite på vart skräpet tar vägen .

Dock finns det vattenkylda turboaggregat men det är i regel eftermarknad eller högprestanda/premium ( och ytterligare en potentiell källa till fel dock andra fel )
Citera
2026-07-19, 17:47
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
I Turboaggregatet också ? Vattenkyld turbo har jag mig veterligen inte sett i verkliga livet på en ordinär " serie bil " ? Vad jag vet så transporteras det däremot olja igenom turbon . Utgå ifrån oljan som bränner där är ett tips och klura lite på vart skräpet tar vägen .

Dock finns det vattenkylda turboaggregat men det är i regel eftermarknad eller högprestanda/premium ( och ytterligare en potentiell källa till fel dock andra fel )

Vattenkyld turbo kom då på Volvo 740 eller om det var tidiga 940. Alltså sent 80 tidigt 90-tal...
Citera
2026-07-19, 18:02
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Den bilen jag hade då hade gått över 20 000 mil. En hel del hård användning. Otroligt att den gick så långt. En Opel från början av 70-talet. Hade det varit dagens motorer hade den nog inte ens levt till 5000 mil
en motor skapad innan miljöhysterin.

Citat:

i slutet av 80-talet gick saab över till vattenkylning, hört ryktesvägen att även volvo gjorde det men inte nåt jag pillat med.

Notera att det är ai som sammanställt listan, frågade efter en lista med 10 vanliga bilar med vattenkyld turbo, verkar inte vara så ovanligt nuförtiden, minskar risken för koks i oljekanalerna.

Volvo V70 (Gäller bensin- och dieselversioner från sent 90-tal och framåt, t.ex. 2.4T, T5, D5)
Volkswagen Golf GTI / Golf R (Generation 5, 6, 7 och 8; samtliga med TSI-motorer)
Saab 9-3 (Klassiska modeller med Saabs turbomotorer, som B205/B207)
BMW 3-serie (E90/F30/G20) (Både 320d, 330i och M3/M4 med turbomotorer)
Audi A4 / A6 (Gäller både TFSI-bensinare och TDI-dieslar)
Ford Focus ST / RS (EcoBoost-motorerna)Skoda Octavia RS (Populär och vanlig med bensin- eller dieselmotor)
Volkswagen Passat (Med vanliga TSI- och TDI-motorer)
Mercedes-Benz C-klass (Med de flesta fyrcylindriga och sexcylindriga bensin- och dieselmotorerna)Honda Civic Type R (Samtliga moderna generationer med VTEC Turbo)

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vad VAG anser som "normal" oljeförbrukning är inte relevant.
Vad vag anser är i allra högsta grad relevant, det är liksom inte du som bestämmer var gränsen för garantireparationer går, toyota bmw mercedes, honda, mitsubishi, hyundai med flera har också motorer med samma specifikation så vag är inte unika.

Citat:
En maskin som drar en liter olja per 100 mil är slutkörd. Bara att byta block.
Eller så är det en motor skapad för att gå miljöhysterin till mötes, ex: lågfriktionskolvringar sänker bränsleförbrukningen men kan öka oljeförbrukningen.

Citat:
Kör man med VAG och vill att motorn ska överleva så gäller det att byta olja, ofta. Max 1000mil mellan bytena mer än så klarar dessa skitmaskiner inte av.
1000 mil...wv transporter uthämtad flong ny, oljebyte innan 1000 mil och så djävla välskött och mormorskörd så det va löjligt drog likförbannat olja, togs in på verkstad för kontroller och oljeanalys men eftersom inga fel hittades så sågs det inte som ett garantiärende utan förbrukningen kallades normal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in