2026-07-18, 23:15
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Hela tråden är full med totala amatörer som t.ex. inte ens förstår skillnaden mellan nivå och tryck. TS snälla sök hjälp på annat håll.
Enligt TS läcker den inte olja. Flyttar man en bil som läcker så pass mycket olja brukar det skvalpa över bottenkåpan och bli fina rosor på marken. Läckage så tappar man oljetryck, ja.
Citera
2026-07-18, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Du förväxlar givaren för oljenivån med oljetryckskontakten.
En oljetrycksgivare kan sitta jävligt till. På en motor tyckte Saab
att den satt för lätt till innan, så de flyttade den till bakom startmotorn.

Jag menade oljetrycksgivaren. Ja, den kan sitta lite halvjobbigt till men på dom jag bytt så var det lätt att byta, bara man kan lyfta bilen lite så man kommer åt under.
Citera
2026-07-18, 23:41
Medlem
skalman1973s avatar
Det finns flera möjliga orsaker externt oljeläckage internt oljeläckage antingen via ventiltätningar kolvringar eller turbo felaktig mätare för tryck/nivå ( finns till och med de som hittat olja i såväl intercooler och kylare )

Ett jävligt effektivt sätt att mörda en bil med turbo eller åtminstone lemlästa den grovt är att köra som en biltjuv och sedan bara slå av tändningen på sekunden när man kommit fram ( den varma oljan i turbon cirkulerar då inte ut och vips har man börjat producera kol/koksavlagringar ) Dessa avlagringar kan man sedan hitta spår av lite överallt efteråt i insug i oljetråg i vevhusventilation ja precis överallt 😅 Dessa lavlagringar byggs dessutom upp över tid vilket gör att en dåligt skött bil eller buskörd bil faktiskt kan rymma mindre ny olja då kol/koksavlagringarna inte följer med ut vid en enkel service . Turbo är kul men låt bilen gå någon minut på tomgång innan du stänger av bilen .
Citera
2026-07-18, 23:44
Medlem
Din bil kanske har dålig förbränning och slukar olja
Olja kan brinna upp innan det når marken
Sen brukar man väl kolla oljan när motorn är kall, eller något svalare
Citera
2026-07-19, 00:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Audi har flest motorskador enligt försäkringsbolagen. VW använder en del av dessa motorer. De dricker olja och ägarna är dåliga på att fylla på. När man fyller på olja fyller man normalt på till max på stickan. Kör så den blir varm och kollar igen och ev fyller på mer. Vem har lärt dig att fylla på till mitt mellan min och max? Inte en instruktionsbok eller verkstadshandbok ivf. Med mer olja får du bättre kylning av motorn, men alltid mellan strecken.

Kör Audi årsmodell -24 och håller med dig.
En gång mellan varje service har jag behövt fylla på en liter då bilen larmat om detta.

Diesel med 3000 mila service, bilen har gått över 7000 mil. Kör en hel del i tjänsten.
Citera
2026-07-19, 00:10
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Enligt TS läcker den inte olja. Flyttar man en bil som läcker så pass mycket olja brukar det skvalpa över bottenkåpan och bli fina rosor på marken. Läckage så tappar man oljetryck, ja.

Varför citerar du mig? Prata med TS istället...
Citera
2026-07-19, 00:28
Medlem
Sunimods avatar
Ledsen men den motorn är nog slut.
Hade en Opel där jag kollade bensin och fyllde på motorolja.

Bara att beklaga sorgen, RIP
Citera
2026-07-19, 02:59
Medlem
BorgeHs avatar
Fyll på olja till max nivå. Kör ett tag. Lyser lampan då också?

Jag fyller alltid på upp till max, varför ha lite olja i bilen?

Kolla för säkerhets skull hur kylarväskan ser ut. Ser det ut som det är olja i den? I så fall ha du blåst topplockspackningen. Kanske genom hård körning? Då måste du reparera bilen innan motorn rasar

Kolla också avgaserna. En normal ny bil har inget svart eller vitt moln efter dig. Är det svart så bränner motorn olja. Då har du problem med kann-ringarna i motorn. Olja läcker ut i förbränningsrummet.

Är det ett vitt moln läcker kylarvätska in som vid dålig topplockspackning. Hur ser oljestickan ut? Är den vit-kladdig?

Men i det här fallet tror jag det bara är låg oljenivå. Fyll på till max och kör vidare. Men lyser lampan med max olja i motorn - lämna in bilen på verkstad! Kör aldrig med lampan tänd!
Citera
2026-07-19, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intimkontakt
Killen!

Låg oljenivå kan betyda att motorn kan skära ihop.

Jag skrattar lite nu, men det borde du veta?
Oljenivå, oljetryck. Skilj på dem.
Citera
2026-07-19, 07:58
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Oljenivå, oljetryck. Skilj på dem.

Man kan i nödfall köra med väldigt låg oljenivå men oljan slits fort och blir för varm.

Om mängden t.ex är 1L istället för 4L så försvinner marginalen mot att silen kommer åt olja vid kurvtagning o lutning.

Desutom är rekad mängd viktigt så oljan hinner kylas o hålla sig runt 90-110

Så måste man nödköra med ultralåg nivå , hålla span på oljetrycks lampan och oljetemp om det finns sådan funktion i bilen
Citera
2026-07-19, 08:39
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
VW
Det är samma motorer i Audi och VW. Vissa modeller börjar dra olja när de blir gamla. Rent extremt mycket olja.
Citera
2026-07-19, 08:41
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ledsen men den motorn är nog slut.
Hade en Opel där jag kollade bensin och fyllde på motorolja.

Bara att beklaga sorgen, RIP

Har hört många som haft jättemycket problem med Opel. Verkar vara en problem bil. Bättre med toyota / honda isåfall om man ska ha en småbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in