2026-07-19, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Det här med skomat är i sig inte självklart. I Norge får barnen ta med sig mat. Tycker i det perspektivet att man ska vara tacksam för det som serveras istället för att behöva ha med sig till exempel mackor varje dag vilket blir tråkigt i längden. Hoppas syftet är att pappan vill lära ungen debattera och ta kritik och att det egentligen inte handlar om maten.

I vissa länder har barnen inte ens skolor att gå till. Det finns alltid exempel som är värre men det betyder inte att man ska skita i allt och tro att inget går att förändra. Titta på SD bara, för ett kvartssekel sedan såg alla dom som nazister mer eller mindre och nu sitter de med i regeringskansliet och fattar beslut.

Jag tror nog pappan/föräldrarna försöker lära sin dotter hur det fungerar i samhället vilket du tack och lov hoppas på. Hellre detta reportage än alla hjärndöda skriverier kring jul som går ut på att Felix, 8 år skrivit ett brev till statsministern och önskat sig världsfred istället för mutantroboten de andra barnen suktar efter.

Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Hej Weras pappa Mattias, jag antar att du läser här. Hur känns det så här i efterhand? Var de verkligen en smart idé att låta Wera vara med i media med detta?

Varför skulle han skämmas över en engagerad dotter? Jag skulle vara stolt som förälder.
Citera
2026-07-19, 20:32
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Finland har haft samma läroplan i typ 70 år och har väl en av de högsta nivåerna i Europa. Diciplin, inlärning, fysik med mer är överlägsen i Finland. Undrar varför ingen kopierar deras modell rakt av?

Jag fattar inte alls detta, här är den:
https://www.oph.fi/sv/utbildning-och-examina/grunderna-laroplanen-den-grundlaggande-utbildningen

Bara att kopiera för svenska politruker!
-Finlands lagar är ju svenska, gamla lagar innan ryssen tog över 1809.. Gustav den III gamla lagar som Finland ärvde.. (Presidenten är liknande kungen, han blandar sig inte i politiken, förutom utrikespolitiken.)

Här är detta på svenska, om skolmål:
https://www.oph.fi/sv/nyheter/2024/de-nya-naringsrekommendationerna-paverkar-aven-skolmaltiderna-och-undervisningen
Senast redigerad av kraftfoder 2026-07-19 kl. 20:41.
Citera
2026-07-19, 20:35
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Jag tycker inte att man ska anta NPF-diagnoser bara för att någon engagerar sig
Herre vad du feltolkar mig. Jag menar att man har ju uppenbarligen inte lärt den lilla flickan att äta olika sorters mat, detta är något man måste göra i låg ålder, jag har för mig under fyra års ålder för att det ska ge god effekt, efter det är det "kört" för många barn ända upp i övre tonåren.

Att sedan dessutom låta henne klä sig sådär, det ser både "horigt" ut och fruktansvärt illa ut. Detta är tecken nummer två på att barnet bestämmer och inte föräldrarna, eller åtminstone att föräldrarna skiter i hennes uppfostran.
Citera
2026-07-19, 20:36
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ja, när började egentligen ungarna gnälla på skolmaten. Det måste ju vara ett nytt fenomen. När gick du i skolan, var det kanske tidigt 90-tal?

Skulle inte förvåna mig om det har med internet och sociala medier att göra.

Började 1:a klass 1990.
Som jag minns det, så hade väl vi barn en och annan åsikt, men jag skulle inte ens kalla det för klagomål.
Vad tjänade det ens till att klaga om man nu hade gjort det?

Den vuxna som eventuellt skulle tagit det partiet, och sagt "Ge barnen allt dom vill ha, tryck i dom bara, gör dom ännu fetare!" Hade ju fått ett avsked och en tid på öppenpsyk.
Citera
2026-07-19, 20:43
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Ja, precis så. Men nu har vi ju en maffia här i Sverige och speciellt inom skolväsendet som säkerligen skulle kriga hårt för att behålla det upplägg som nu råder. Skolan är mer som en testplats för nya produkter, tillsatser, matingredienser... kan man producera billigare mat så blir det högre vinster till de styrande. Om man istället skulle laga RIKTIG mat skulle allt för många producenter bli utan ordrar.

Ja, eller åtminstone för att slippa förändra något. Någon måste ju ha försökt i vilket fall. Känns verkligen som att det är i tiden.
Citera
2026-07-19, 20:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Jag misstänker att det var ett jävla massa gnäll, men inte väl dokumenterat. Sen åt la barnen det som serverades. Kan vi enas om att låta Wera vara?
Jo, hon verkar vara en redig tös.
Citera
2026-07-19, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Att sedan dessutom låta henne klä sig sådär, det ser både "horigt" ut och fruktansvärt illa ut. Detta är tecken nummer två på att barnet bestämmer och inte föräldrarna, eller åtminstone att föräldrarna skiter i hennes uppfostran.

Att du och några till tycker att hon ser "horaktig" ut får stå för er, jag tycker mest ni är pinsamma och påminner gärna om att tjejen på bilden är 13år. Hur kan man ens associera till horor och sex med den kunskapen?

Men återigen, varför tycker du det är fel att ungdomar lär sig att engagera sig i frågor de uppenbart tycker är viktiga? Varför ska inte föräldrar uppmuntra sina barn till det?

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jo, hon verkar vara en redig tös.

Instämmer till 100%.
Senast redigerad av Mechila 2026-07-19 kl. 20:48.
Citera
2026-07-19, 20:51
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Men återigen, varför tycker du det är fel att ungdomar lär sig att engagera sig i frågor de uppenbart tycker är viktiga? Varför ska inte föräldrar uppmuntra sina barn till det?

Snälla visa inlägget där jag skrivit detta du påstår. För jag har inget minne av det!
Citera
2026-07-19, 20:55
Medlem
Citat:
Som jag skrev tidigare tycker jag att skolan har ett visst pedagogiskt ansvar för maten som serveras. Det handlar ju inte bara om att servera det ungarna tycker är gott utan minst lika mycket borde vara att lära dom äta varierat.

Tänker att skolan dessutom kan vara med och sprida kunskap om vårt lands lokala maträtter också. Det är ju liksom inte helt självklart för en stockholmsfamilj att käka pitepalt till middag likväl som det för en pitefamilj kanske inte är så självklart att laga en värmländsk motti med fläsk. En skånsk gåsalunch är kanske overkill.

Min uppfattning är att man i första hand bör låta ungarna i en långt mindre skala lära sig att utforska och upptäcka olika grönskar, såser odyl. innan man drämmer till med hela typiska svenska eller skånska rätter.
Vi ska självklart vara stolta och värna vår nationalrätter, men jag anser ändå att det finns en åldersstämpel på detta, precis som du finner det ifrån att vi dagligen börjar dricka kaffe.
Citera
2026-07-19, 21:03
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.sverigesradio.se/artikel/karlstad-forslag-om-enklare-skolluncher-for-barn?fbclid=IwdGRjcATJjUBjbGNrBMmM2mV4dG4DYWVtAjEx AHNydG MGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHi-fHdr1JisfrUxRjdjsqryTupvGBqmXjS1iuXQNy96xm-19HyRfTkb0u4uD_aem_vbZze RgyaYjVdl9yL8X0LQ

Söndercurlade Wera 13 år i Karlstad tycker maten är för vuxen i skolan och får stöd av sin pappa. Hon kräver anpassad mat varje dag. Är det inte bättre att lära sig äta det som står på bordet?

När jag gick i skolan slevade mattanten upp på tallriken och du fick inte lämna matsalen förrän du ätit upp.

Tycker ni Wera har rätt?
Utifrån hennes klädsel så uppfattar tydligen både hon själv och hennes far henne som vuxen.

Men vad serveras egentligen i skolmatsalarna i Karlstad? Vad menas med att maten är ”vuxen”? Är det att hon måste skala potatisen själv?
Citera
2026-07-19, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Äckelungen borde få ett kok stryk.
Låt henne bo själv en månad med fattiga barn i typ Filippinerna så hon lär sig vett.
I Filippinerna får barnen köpa sin egen mat. Fattiga får gå hungriga. Har släkt där nere hon kan bo hos. Då lär hon sig veta hut
Citera
2026-07-19, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Min uppfattning är att man i första hand bör låta ungarna i en långt mindre skala lära sig att utforska och upptäcka olika grönskar, såser odyl. innan man drämmer till med hela typiska svenska eller skånska rätter.

Jag tänker inte säga emot dig eftersom jag tycker du har rätt.

Men samtidigt är det högstadiet hon ska börja. Då kanske grönsaker och såser redan borde blivit introducerade.
Det känns även vettigt att passa på i grundskolan snarare än i gymnasiet där det så vitt jag känner till inte ens finns lagkrav på att servera skolluncher.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in