Citat:
Ursprungligen postat av
Vatos.Locos
Skolmaten efter 90talet blev och är riktigt dålig. Folk går hellre till Ica och köper sig bakverk och godis i stället. Eller den närmsta pizzerian/mcdonalds.
Det beror kanske på vilken kommun man bodde i. Jag tyckte att maten var helt ok och jag gick i gymnaiset under 00-talet. Sen fanns det de som hela tiden sprang till McDonals eller kafeterian för att "komplettera" de dagar som det var lite tråkigare rätter men det var deras val och det blev desto mer över till oss andra. Ärligt talat fick jag godare mat i skolan än hemma, det säger kanske en del om min familj.
Citat:
Ursprungligen postat av
needAlife
Problemet med linsgrytor (även om jag också gillar det) är att INGEN unge ens skulle peta på det i princip. Var väl därför man tog bort leverbiffen till slut också, ingen åt det. Man behöver inte göra makaroner och köttbullar, men just linser, bönor osv går verkligen inte hem.
Jag minns min skoltid, när det var bruna bönor så åt man detta och sen satt man och fes på lektionen efteråt.
Citat:
Ursprungligen postat av
BiskopBrask
Rent fysiologiskt har kroppen energidepåer och klarar att inte äta på flera dagar och plockar då från fettlagren. Är det inte snarare så att barn är ovana vid att inte vara konstant mätta och uppfattar hunger som något onaturligt? I vår tid är barnfetma ett större problem för folkhälsan än barnsvält.
Problemet är att folk idag är vana vid alldeles för mycket snabba kolhydrater. Förutom sockerarter så äts det också mycket vitt bröd/pasta vilket mättar för stunden men snabbt leder till blodsockerkrasch ca 90 minuter senare. Lägger man till för lite fibrer, för lite långsamma kolhydrater och för lite protein så har man en väldigt osund koststil som skapar störningar i insulinbalansen m.m.
Naturligt är att äta mer kolhydratfattig mat och ffa. högre
andel av kolhydraterna i from av långsamma kolhydrater som mörkt bröd och potatis. Fett och protein tenderar att mätta mer precis som långsamma kolhydrater, så det är svårare att få ett kaloriöverskott på en sund kosthållning även om man bortser från fysisk aktivitet.