2026-07-19, 17:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Under kriget hade Finland kostnadsfri skollunch, Sverige hade inte detta.
Mina släktingar från Finland, samma svenska ätt i Helsingfors sedan 1600-talet, fick lära sig att sköta grisar, odla potäter, laga mat med mera. Till och med slakta svin. Ingen gick hungrig! -Enligt finsk läroplan!
(Detta var under WWII)

-Och ingen gnällde.

Finland har haft samma läroplan i typ 70 år och har väl en av de högsta nivåerna i Europa. Diciplin, inlärning, fysik med mer är överlägsen i Finland. Undrar varför ingen kopierar deras modell rakt av?
Citera
2026-07-19, 17:59
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Är hennes föräldrar miljöpartister? Troligen en retorisk fråga
Citera
2026-07-19, 18:04
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Din misstanke är inte obefogad och där tycker jag att skolan har ett ansvar att servera ordentlig, riktig mat så att barnen lär sig. Nu vill jag inte säga att alla mellan 25-35 år är urusla kockar men jag är övertygad om att det i många hem serveras mat av typen du nämner.

Skolorna har ju numera även en salladsbar. Självklart kanske storleken på den varierar. Jag var ingen storätare av grönsaker när jag var barn/ungdom, men jag tror ändå att jag faktiskt ätit en massa grönsaker om jag inte ville ha av den varma maten. Hellre det än bara knäcke. Hade varit överlycklig för gurka, tomat, bönor, kål och sallad. Enda som inte skulle funkat var oliver. Men de som är van med färdiga köttbullar hemma tror jag kanske inte äter grönsaker hemma och då ogillar dem.

Jag tycker egentligen själv att skolmaten ska vara relativt enkel men till en gräns. Saker som funkar bra i storkök ska man satsa på. Lite uppfostran måste ändå komma med maten. Barn äter gärna pasta och ris men man kanske bara ska ha dessa två dagar i veckan även om det skulle vinna ungarnas hjärta om man körde ris + protein eller pasta + sås och/eller protein varje dag.

Något jag också hade velat ha med skolmaten när jag var barn var mjukt bröd med ost och filmjölk. Det hade räddat en de dagar man inte pallade skolmaten. Och inte speciellt dyrt heller. Vet att vissa skolor har mjukt bröd också.

Jag är fortfarande sjukt nyfiken på vad den vuxna maten innebar. Vissa skolor kör experimentell mat, det kanske är sådant de serverar henne. Samtidigt kan det vara så att hon anser att all mat som blandas är vuxen. Så att man inte kan avstå något man tycker illa om i blandningen.
Citera
2026-07-19, 18:05
Medlem
Imnshos avatar
Snabba kolhydrater från näringsfattigt vete. Högprocessade slaktavfallsbollar från antibiotikagrisar.

Klart att lillflickan ska få en inträdesbiljett till kardiovaskulära sjukdomar och demens!
Citera
2026-07-19, 18:10
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Man kan fundera på varför vi 80-talister åt vad som serverades.
Varför i helvete gjorde vi ens det??

Varför gick vi inte ut i tidningarna och grät efter chicken nuggets, och att skolmaten är så hemsk att vi riskerar svält.

Fan, vad dagens ungar kan, man blir imponerad.
Citera
2026-07-19, 18:14
Medlem
Pinoputchins avatar
Hur är vuxen mat?
Citera
2026-07-19, 18:17
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Under kriget hade Finland kostnadsfri skollunch, Sverige hade inte detta.
Mina släktingar från Finland, samma svenska ätt i Helsingfors sedan 1600-talet, fick lära sig att sköta grisar, odla potäter, laga mat med mera. Till och med slakta svin. Ingen gick hungrig! -Enligt finsk läroplan!
(Detta var under WWII)

-Och ingen gnällde.

Jag misstänker att det var ett jävla massa gnäll, men inte väl dokumenterat. Sen åt la barnen det som serverades. Kan vi enas om att låta Wera vara?
Citera
2026-07-19, 18:21
Medlem
heliotrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.sverigesradio.se/artikel/karlstad-forslag-om-enklare-skolluncher-for-barn?fbclid=IwdGRjcATJjUBjbGNrBMmM2mV4dG4DYWVtAjEx AHNydG MGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHi-fHdr1JisfrUxRjdjsqryTupvGBqmXjS1iuXQNy96xm-19HyRfTkb0u4uD_aem_vbZze RgyaYjVdl9yL8X0LQ

Söndercurlade Wera 13 år i Karlstad tycker maten är för vuxen i skolan och får stöd av sin pappa. Hon kräver anpassad mat varje dag. Är det inte bättre att lära sig äta det som står på bordet?

När jag gick i skolan slevade mattanten upp på tallriken och du fick inte lämna matsalen förrän du ätit upp.

Tycker ni Wera har rätt?

Nej det har hon inte men hon är en liten pubertal 13åring och då kan man få för sig en massa saker. Vi hatade också skolmaten när jag var liten /ung. Våra föräldrar lyssnade inte på våra klagomål. Men det gör alltså denna pappa och det är patetiskt.
Skäms för fan.
Citera
2026-07-19, 18:24
Medlem
Euripidess avatar
Tycker skolan generellt gör bra mat till ungarna, men det är en grej att barn ska vara otacksamma och bortskämda. Jag jobbar i skolans värld och ser detta dagligen.
Citera
2026-07-19, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Man kan fundera på varför vi 80-talister åt vad som serverades.
Varför i helvete gjorde vi ens det??

Varför gick vi inte ut i tidningarna och grät efter chicken nuggets, och att skolmaten är så hemsk att vi riskerar svält.

Fan, vad dagens ungar kan, man blir imponerad.

Ja, när började egentligen ungarna gnälla på skolmaten. Det måste ju vara ett nytt fenomen. När gick du i skolan, var det kanske tidigt 90-tal?

Skulle inte förvåna mig om det har med internet och sociala medier att göra.
Citera
2026-07-19, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Är hennes föräldrar miljöpartister? Troligen en retorisk fråga

Med tanke på förslaget "köttbullar och makaroner" skulle jag snarare gissa på Sverigedemokrater, mina fördomar säger att miljöpartister äter grytor gjorda med baljväxter. Men spontant tänker jag att vi ska vara försiktiga med att politisera frågan.
Citera
2026-07-19, 18:38
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Med tanke på förslaget "köttbullar och makaroner" skulle jag snarare gissa på Sverigedemokrater, mina fördomar säger att miljöpartister äter grytor gjorda med baljväxter. Men spontant tänker jag att vi ska vara försiktiga med att politisera frågan.

Då är det säkert SD föräldrar. Jag skrev utan att ha tillräckligt med fakta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in