Citat:
Ursprungligen postat av
Mechila
Din misstanke är inte obefogad och där tycker jag att skolan har ett ansvar att servera ordentlig, riktig mat så att barnen lär sig. Nu vill jag inte säga att alla mellan 25-35 år är urusla kockar men jag är övertygad om att det i många hem serveras mat av typen du nämner.
Skolorna har ju numera även en salladsbar. Självklart kanske storleken på den varierar. Jag var ingen storätare av grönsaker när jag var barn/ungdom, men jag tror ändå att jag faktiskt ätit en massa grönsaker om jag inte ville ha av den varma maten. Hellre det än bara knäcke. Hade varit överlycklig för gurka, tomat, bönor, kål och sallad. Enda som inte skulle funkat var oliver. Men de som är van med färdiga köttbullar hemma tror jag kanske inte äter grönsaker hemma och då ogillar dem.
Jag tycker egentligen själv att skolmaten ska vara relativt enkel men till en gräns. Saker som funkar bra i storkök ska man satsa på. Lite uppfostran måste ändå komma med maten. Barn äter gärna pasta och ris men man kanske bara ska ha dessa två dagar i veckan även om det skulle vinna ungarnas hjärta om man körde ris + protein eller pasta + sås och/eller protein varje dag.
Något jag också hade velat ha med skolmaten när jag var barn var mjukt bröd med ost och filmjölk. Det hade räddat en de dagar man inte pallade skolmaten. Och inte speciellt dyrt heller. Vet att vissa skolor har mjukt bröd också.
Jag är fortfarande sjukt nyfiken på vad den vuxna maten innebar. Vissa skolor kör experimentell mat, det kanske är sådant de serverar henne. Samtidigt kan det vara så att hon anser att all mat som blandas är vuxen. Så att man inte kan avstå något man tycker illa om i blandningen.