Citat:
Ursprungligen postat av
Vespasianus
https://www.sverigesradio.se/artikel/karlstad-forslag-om-enklare-skolluncher-for-barn?fbclid=IwdGRjcATJjUBjbGNrBMmM2mV4dG4DYWVtAjEx AHNydG MGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHi-fHdr1JisfrUxRjdjsqryTupvGBqmXjS1iuXQNy96xm-19HyRfTkb0u4uD_aem_vbZze RgyaYjVdl9yL8X0LQ
Söndercurlade Wera 13 år i Karlstad tycker maten är för vuxen i skolan och får stöd av sin pappa. Hon kräver anpassad mat varje dag. Är det inte bättre att lära sig äta det som står på bordet?
När jag gick i skolan slevade mattanten upp på tallriken och du fick inte lämna matsalen förrän du ätit upp.
Tycker ni Wera har rätt?
Vissa skolor har "närvaroplikt" i BAMBA, men det gäller ofta de yngre årskurserna enbart, inte i högstadiet. Här i Göteborg på 1970-talet så var det kött ("kött" haha) en dag i veckan, tre dagar fisk, en dag soppa. (Pulversoppa typ Knorr)
Då och då var det lever.
Jag gillar fisk, för på den tiden var det bambatanter som var från Orust och Tjörn. (Fiskardöttrar). -De kunde fisk! Jag gillar levergryta också, ärtsoppa etc.
Hur gott och närade som helst!
När jag började högstadiet, gillade jag bamba också, men när det var köttbullar eller minestrone typ Knorr, gick vi till den lokala pizzerian eller Sibylla/McD istället. (Är från Örgryte)
Jag förstår henne, men som 13-åring så har hon ett val, har hon inte det?
Väljer hon bamba, så fine!