2026-07-19, 14:25
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Kul att Boomers kommer in direkt och beter sig som just boomers.

Skolmaten efter 90talet blev och är riktigt dålig. Folk går hellre till Ica och köper sig bakverk och godis i stället. Eller den närmsta pizzerian/mcdonalds.
Citera
2026-07-19, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Kul att Boomers kommer in direkt och beter sig som just boomers.

Skolmaten efter 90talet blev och är riktigt dålig. Folk går hellre till Ica och köper sig bakverk och godis i stället. Eller den närmsta pizzerian/mcdonalds.
Har du exempel på lunchrätter som de borde servera? Som kanske även passar Wera 13 med spets-behå?
Citera
2026-07-19, 14:29
Medlem
needAlifes avatar
Enklare skolmat, den var fan ny. Vad ska det vara då? Gissar att hon är uppvuxen på köpta köttbullar med mos, korv med makaroner, köttfärrssås och kanske några chicken nuggets? Ja det är ju dumt att vidga vyerna... Herregud vad dumt och att man som farsa ställer sig bakom det är ännu sjukare. Sleva upp några leverbiffar och norrlandspölsa (vilket iofs e sjukt gott) dagen därpå så blir det bra.
Citera
2026-07-19, 14:35
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.sverigesradio.se/artikel/karlstad-forslag-om-enklare-skolluncher-for-barn?fbclid=IwdGRjcATJjUBjbGNrBMmM2mV4dG4DYWVtAjEx AHNydG MGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHi-fHdr1JisfrUxRjdjsqryTupvGBqmXjS1iuXQNy96xm-19HyRfTkb0u4uD_aem_vbZze RgyaYjVdl9yL8X0LQ

Söndercurlade Wera 13 år i Karlstad tycker maten är för vuxen i skolan och får stöd av sin pappa. Hon kräver anpassad mat varje dag. Är det inte bättre att lära sig äta det som står på bordet?

När jag gick i skolan slevade mattanten upp på tallriken och du fick inte lämna matsalen förrän du ätit upp.

Tycker ni Wera har rätt?

Hon ska hålla käften och käka
det som serveras och innan hon
klagar över knäckebröd,så borde hon
tänka på alla barn som svälter på vår jord,
som skulle bli glada över att
få knäckebröd att äta!!!
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Att maten är "för vuxen" var ett väldigt märkligt argument. Antar att ungen önskar typ snabbmakaroner som huvudmål och godis efteråt. Den typen av kost hade nog kritiserats utifrån hälsoperspektiv om skolan erbjöd sådant istället för riktig mat.
Undrar också vad hon menar är "vuxen mat": ostron, anklever, Janssons frestelse eller kanske lungormos, fårskalle och grisfötter? För inte kan det väl handla om något så enkelt som fisk?
Citera
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Första tråden på Flashback där samtliga skribenter tycks stå på socialdemokratens sida. Vet inte riktigt vad man ska säga om reportaget i övrigt? Det måste vara nån sommarvikarie som fått fria händer. De flesta lär ju förstå det galna i att som pappan föreslå pasta med köttbullar istället för den "vuxna" mat som nu serveras, vad nu den maten innebär.

Jag tycker väl annars att det kanske vore vettigt med enklare mat men då tänker jag på mat som exempelvis linsgrytor som både är gott och nyttigt enligt de flesta jag talat med håller med om.

Men annars anser jag att skolmaten ska vara varierad och det behövs inte en jäkla massa alternativ för ungarna att välja mellan, de ska ju lära sig att äta sådant de inte är vana vid också.

Specielkost bör väl endast bestå i mat till allergiker, vegetarianer och vissa religiösa grupperingar.
Riktigt märkligt reportage.

Gamle vän... 🤗 Vad ska vi gissa på? Köttbullar med makaroner och ketchup?

Undrar vad skolan skulle säga om de blev pastafarianer?
Problemet med linsgrytor (även om jag också gillar det) är att INGEN unge ens skulle peta på det i princip. Var väl därför man tog bort leverbiffen till slut också, ingen åt det. Man behöver inte göra makaroner och köttbullar, men just linser, bönor osv går verkligen inte hem. Trust me, har jobbat i skolan och det äts inte mycket då. Samma med couscous och liknande konstiga grejer folk inte är vana vid. Kolla på menyn för äldreboendena och gör samma är mitt tips, det är alltid klassiska rätter som iofs ibland är "vuxna" men ungarna vet iaf vad det är de äter.
Citera
2026-07-19, 14:37
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Det borde vara typ 4 alternativ. Likt man själv har när man kommer in på en lunchrestaurang.
Pastarätt
Kötträtt
Fiskrätt
Vegetariskt

Sedan en stående basrätt typ Rispytt med kött eller utan kött,

Samma i hela kommunen så ett centralt kök gör all mat till skola, dagis, äldrevård, hemtjänst samt till övriga beställare, privatföretag, hemleveranser osv. Kontrolleras av kommunens tillsata inspektörer som kollar inköp och tillagning-leverans osv.

Effektivt-Billigt-Smart.

Det är många skolor som gör detta,
men,det klagas ändå över för få alternativ.

Jag tycker man inte ska klaga alls!
Hon får maten serverad,många barn på vår jord
får inte mat varje dag.

Så,hon ska vara tacksam!!!
Citera
2026-07-19, 14:38
Medlem
Citat:
Nej det är OT. Ungefär lika OT som att du var tvungen att kommentera hennes behå. Pedofil vibbar, usch.
Det handlade om att om man ska bete sig som en vuxen, så bör man kunna äta vuxenmat.
Citera
2026-07-19, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Det borde vara typ 4 alternativ. Likt man själv har när man kommer in på en lunchrestaurang.
Pastarätt
Kötträtt
Fiskrätt
Vegetariskt

Sedan en stående basrätt typ Rispytt med kött eller utan kött,

Samma i hela kommunen så ett centralt kök gör all mat till skola, dagis, äldrevård, hemtjänst samt till övriga beställare, privatföretag, hemleveranser osv. Kontrolleras av kommunens tillsata inspektörer som kollar inköp och tillagning-leverans osv.

Effektivt-Billigt-Smart.
Precis, och så ska det även vara hemma. Pappa Mattias ska se till att det finns minst fyra olika rätter att välja mellan när drottning Wera sätter sig vid matbordet. Allt annat är underkänt.
Citera
2026-07-19, 14:45
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det handlade om att om man ska bete sig som en vuxen, så bör man kunna äta vuxenmat.

En 13åring är inte en vuxen.
Citera
2026-07-19, 14:46
Medlem
Citat:
En 13åring är inte en vuxen.
Okej, då är det klart att hon ska få barnmat i skolan. Eller är det lekis hon går på?
Citera
2026-07-19, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Inte omöjligt. Men då måste hon äta annat än makaroner och köttbullar. Något hon säkert redan göra. Har svårt att tänka mig att föräldrar inte försöker att lära sina barn äta varierat.

Jag tror att du, precis som vanligt, återigen har helt rätt Stiffinger. 😻

Det här är säkert bara ett lyckat pr-trick och i detta nu sitter säkert Wera och hennes pappa och skrattar åt den här tråden. Pappan kanske hjälper henne att analysera "folkets" reaktioner inför kommande mediala utspel för att blidka även de mest inbitna hatarna.

Vare sig Wera eller Mattias ser direkt ohälsosamma ut. Inte heller ser de ut som fullständiga idioter även om skenet kan bedra.

Att som 13-åring göra ett medialt uttalande som på mindre än 2 timmar generarar i en Flashbacktråd med fler än 35 inlägg är inte dåligt. Något att berätta för klasskamraterna när skolan startar igen efter sommarlovet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in