Citat:
Ursprungligen postat av
lawless19
Vissa försöker iaf. Jag är tacksam för all (seriös) input
Problemet är att du får alldeles för mycket gissningar ...
Det verkar som din motor tar olja, det är normalt till en viss del men blir det för mycket så är det förstås jobbigt och dyrt att behöva fylla på hela tiden men det är ju dessutom tecken på att motorn inte mår bra. Har det dessutom börjat plötsligt så är det ju ett tecken på att nåt hänt.
Det jag tycker du ska göra är förstås att kontrollera med stickan och varningen att de är samstämmiga, om bilen varnar och det är under MIN på stickan så försvinner det ju olja.
Fyll på till MAX på stickan, tänds varningen då med är det ju givarfel, om den inte tänds så kontrollera med jämna mellanrum nivån på stickan och se om/hur långt du kan köra innan det är nere på MIN eller lampan tänds. Läs instruktionsboken och se vad det står i den är normal oljeförbrukning, ligger det inom normalspannet så får du acceptera det.
Drar den mer än vad som föreskrivs så kan du väl se om det finns nån slags goodwill för det, inte troligt, eller anmäla motorskada till försäkringsbolaget eftersom du väl har delkasko med maskinskadedel i försäkringen? För det kommer nog inte bli bättre med tiden och kan leda till motorras eller förstörd katalysator osv.
Om det är givarfel, så blir det ju billigare och enklare, men av din beskrivning så verkar det ju som att det försvinner olja.