2026-07-19, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det är samma motorer i Audi och VW. Vissa modeller börjar dra olja när de blir gamla. Rent extremt mycket olja.

Mm hade en 1,4 TSi från VAG-gruppen som efter 2 år tog 1 liter olja på 100 mil. De höjde maxmängden bilen fick dra för att slippa garantiärenden. Alltså på alla VW, Audi, Seat etc. med den motorn. Undvik! Fick ha en 4 liters dunk med motorolja liggandes i bilen för jämnan o klucka i med jämna mellanrum...

Jag lät iaf. VW-verkstan kolla bilen. De vägde oljan o körde etc, hade bilen 2 dygn. Fick sedan papper/intyg av dem på att den var jättebra... Bytte då in skiten mot en bil av annat märke på samma firma, jag hade ju papper på att den var toppenskick 😁. De blev lite griniga men kunde ju inte säga ngt.

Inte köpa VAG-bilar 2008-2016 med 1.2, 1.4 TSi...
Citera
2026-07-19, 08:57
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19

Vissa försöker iaf. Jag är tacksam för all (seriös) input
Problemet är att du får alldeles för mycket gissningar ...

Det verkar som din motor tar olja, det är normalt till en viss del men blir det för mycket så är det förstås jobbigt och dyrt att behöva fylla på hela tiden men det är ju dessutom tecken på att motorn inte mår bra. Har det dessutom börjat plötsligt så är det ju ett tecken på att nåt hänt.

Det jag tycker du ska göra är förstås att kontrollera med stickan och varningen att de är samstämmiga, om bilen varnar och det är under MIN på stickan så försvinner det ju olja.
Fyll på till MAX på stickan, tänds varningen då med är det ju givarfel, om den inte tänds så kontrollera med jämna mellanrum nivån på stickan och se om/hur långt du kan köra innan det är nere på MIN eller lampan tänds. Läs instruktionsboken och se vad det står i den är normal oljeförbrukning, ligger det inom normalspannet så får du acceptera det.

Drar den mer än vad som föreskrivs så kan du väl se om det finns nån slags goodwill för det, inte troligt, eller anmäla motorskada till försäkringsbolaget eftersom du väl har delkasko med maskinskadedel i försäkringen? För det kommer nog inte bli bättre med tiden och kan leda till motorras eller förstörd katalysator osv.

Om det är givarfel, så blir det ju billigare och enklare, men av din beskrivning så verkar det ju som att det försvinner olja.
Citera
2026-07-19, 09:14
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Mätte senast idag när den lyste. Låg någon millimeter under mitten av MIN-MAX. Efter att bilen stått stilla och plant en timme

Citat:
Tror felet ligger i motorn inte givaren. Du har trasigt topplock, grattis.

Håller med om det som står ovanför här, det verkar nästan som att toppackningen har gått och oljan tar sig ut t.ex. via kylkanalerna! Ser det ut som om det är "majonäs" på insidan av oljelocket? Har motorn blivit överhettad vid nåt tillfälle?
Citera
2026-07-19, 09:16
Medlem
448s avatar
Citat:
Det är samma motorer i Audi och VW. Vissa modeller börjar dra olja när de blir gamla. Rent extremt mycket olja.

Var ju lågfrictionkolvringar i några motorer - Multivan hade väl nån motor som gjorde att taxibolag,polistationer o ambulanscentraler fick ha ett oljefat i garaget för varje tankning krävde 1L olja.
Citera
2026-07-19, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Fyll på olja till max nivå. Kör ett tag. Lyser lampan då också?

Jag fyller alltid på upp till max, varför ha lite olja i bilen?

Kolla för säkerhets skull hur kylarväskan ser ut. Ser det ut som det är olja i den? I så fall ha du blåst topplockspackningen. Kanske genom hård körning? Då måste du reparera bilen innan motorn rasar

Kolla också avgaserna. En normal ny bil har inget svart eller vitt moln efter dig. Är det svart så bränner motorn olja. Då har du problem med kann-ringarna i motorn. Olja läcker ut i förbränningsrummet.

Är det ett vitt moln läcker kylarvätska in som vid dålig topplockspackning. Hur ser oljestickan ut? Är den vit-kladdig?

Men i det här fallet tror jag det bara är låg oljenivå. Fyll på till max och kör vidare. Men lyser lampan med max olja i motorn - lämna in bilen på verkstad! Kör aldrig med lampan tänd!

Du menar kör inte med hög nivå-lampa?

Nej, stickan är bara oljig
Citera
2026-07-19, 09:44
Medlem
Citat:

Hur gammalt är gammalt. Denna är från 21..
Citera
2026-07-19, 09:45
Medlem
goofers avatar
Att vag/audi/wv motorer ibland drar väldigt mycket olja är kännt sedan länge och det beror på att kolvringarna koksar ihop.

Det har rapporterats om att en del stackars ägare har fått fylla olja vid varje tankning och vag påstar att det är normal förbrukning på olja.

Du kan också ha ett läckage, det är inte säkert att det syns på marken iom att ofta är hela underredet täckt av plastkåpor som fångar upp läckande olja.

Enda vettiga rådet om bilen drar onormalt mycket olja är faktiskt att lämna in den på verkstad och låta dem felsöka om du själv inte besitter rätt kunskap eller har rätt verktyg för att hissa bilen och lossa all plast under.

Ett sista tips till alla bilägare men framförallt ägare av vag bilar är att byta olja OFTA, inte 3000 mil och inte 2000 mil heller utan byt på max 1500 mil men absolut bäst för motorns livslängd är 1000 mil och sedan oljebyte.
Dock kan taxi och andra som kör långt varje dag köra lite längre mellan byten men aldrig så långt som tillverkaren säger då det bevisats mer än en gång att långa bytesintervaller sliter enormt på motorn.
Citera
2026-07-19, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Problemet är att du får alldeles för mycket gissningar ...

Det verkar som din motor tar olja, det är normalt till en viss del men blir det för mycket så är det förstås jobbigt och dyrt att behöva fylla på hela tiden men det är ju dessutom tecken på att motorn inte mår bra. Har det dessutom börjat plötsligt så är det ju ett tecken på att nåt hänt.

Det jag tycker du ska göra är förstås att kontrollera med stickan och varningen att de är samstämmiga, om bilen varnar och det är under MIN på stickan så försvinner det ju olja.
Fyll på till MAX på stickan, tänds varningen då med är det ju givarfel, om den inte tänds så kontrollera med jämna mellanrum nivån på stickan och se om/hur långt du kan köra innan det är nere på MIN eller lampan tänds. Läs instruktionsboken och se vad det står i den är normal oljeförbrukning, ligger det inom normalspannet så får du acceptera det.

Drar den mer än vad som föreskrivs så kan du väl se om det finns nån slags goodwill för det, inte troligt, eller anmäla motorskada till försäkringsbolaget eftersom du väl har delkasko med maskinskadedel i försäkringen? För det kommer nog inte bli bättre med tiden och kan leda till motorras eller förstörd katalysator osv.

Om det är givarfel, så blir det ju billigare och enklare, men av din beskrivning så verkar det ju som att det försvinner olja.

Försvinner och försvinner. När jag mäter med stickan när motorn är varm, har gått, och direkt efter stopp så är den låg. Efter en timme är den normal. Men då varnar den inte. Bara under körning
Citera
2026-07-19, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Håller med om det som står ovanför här, det verkar nästan som att toppackningen har gått och oljan tar sig ut t.ex. via kylkanalerna! Ser det ut som om det är "majonäs" på insidan av oljelocket? Har motorn blivit överhettad vid nåt tillfälle?

Inte fått upp felmeddelande om överhettning
Citera
2026-07-19, 10:05
Moderator
Citat:
Försvinner och försvinner. När jag mäter med stickan när motorn är varm, har gått, och direkt efter stopp så är den låg. Efter en timme är den normal. Men då varnar den inte. Bara under körning
Att den är lägre precis efter stopp är fullt normalt. Man vill ge det några minuter för att oljan ska rinna ner i tråget, Men du menar alltså att den varnar för låg nivå trots att den är normal på stickan?
I din TS så uppfattade jag det som att det försvann olja, men det är alltså inte så i nån större omfattning?
I så fall är det ju en nivågivare som är kass, kolla status med OBD-felkodsläsare när den varnar, eller åk till en verkstad som kan hjälpa dig.
Eller lev med det, så länge det finns olja och oljetryck så spelar det ju ingen större roll att den varnar för låg nivå, men det är ju gott när det fungerar så att du slipper kolla stickan allt som oftast.
Citera
2026-07-19, 10:08
Medlem
Det finns ju en anledning till att olja säljs på 1L burk man måste alltid ha en i bagaget ..

Skämt och sido är ganska vanligt med sensor problem skulle jag säga hade lite strul på min BMW förut..

Jag hade köpt en OBD2 läsare och kollat felkoder då kan du läsa oljenivå temperatur samt det kapacitansen om du har en sådan sensor..

Bra att ha pryl
Citera
2026-07-19, 10:40
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Inte fått upp felmeddelande om överhettning

Ok, kan kanske hända ändå!? Har själv varit med om en sån sak en gång, då fick man fylla på olja med jämna mellanrum. Kommer ihåg att bilen hade ljusaktiga rök från avgassystemet och att det luktade avgaser/bensin i expansionskärlet när topplockspackningen hade gått. Läckage i oljetråget är en annan sak som kan hända, men det var torrt under bilen så det kanske kan räknas bort!?
Senast redigerad av RiMaX 2026-07-19 kl. 10:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in