Citat:
Ursprungligen postat av
Kausti
Har det gjorts någon undersökning av "frivilligt" barnlösa och deras egna uppväxt? Kan tänka mig att människor med en trasig uppväxt inte direkt blir jättesugna på att skaffa barn själva tex.
Jag har haft en riktigt bra uppväxt men vill ej ändå några barn.
För egen del är det nog att jag ej vill ta på mig mer ansvar än jag känner att jag vill hantera.
Gäller inte bara barn visst hade varit trevlig med hund/villa etc etc men vill ej ha ansvaret dessa saker kräver. Ju mer man skaffar ju mer låser man sig i livet. Tror detta är rätt individuellt hur man känner vissa älskar förpliktelser andra inte.
Bara en sån sak att jag undviker stora fasta kostnader/lån etc är medvetna val. Jag har alltid velat leva så att om jag abruppt vill ändra jobb/livstil så ska jag kunna göra det med så lite friktion som möjligt. Jag kan idag packa min resväska dra till varmare breddgrader vara där ett par månader eller år inom en månad (lite saker att fixa med mitt företag innan bara) och sedan ge mig iväg den känslan är den jag vill ha genom hela livet.
Bara en sån liten sak när min granne frågade mig om jag kunde mata hans katt ett par dagar när han var borta så var jag tvungen att tacka nej då det är ytterligare ett måste jag gärna undviker i livet.
Jag undviker dock imte allt jobbigt i libet de förpliktelser jag tar på mig tar jag seriöst på men jag vill hålla dom rätt få ändå för att ge mig utrymme för lek i livet.