2026-07-19, 11:29
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delex
Nej, vi lever inte i Indien eller Kina, men det finns så mycket som kan gå fel om en individ med tydlig problematik går och förökar sig, vilket barnet och det övriga samhället får lida av. Då är det mycket bättre för "folkgemenskapen" att man inte skaffar barn och jag råkar vara ett sådant exempel då jag på grund av min problematik och eventuellt genetik skulle vara dysgenisk.
Du lär förvånas av mitt svar, men jag tvivlar på detta påstående. Det finns plats för alla av vårt eget folk i vårt eget land. Hellre att vi får vissa "problembarn", eller sådana med olika mindre hinder än att vi skall ta in främmande folk för att ta "skitjobben", dvs lågstatus- och låglönejobben. Många lågutbildade och enkla kvinnor är dessutom bra barnaföderskor.
Citera
2026-07-19, 11:31
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Det finns inte längre någon folkgemenskap, vi lever under en ockupation som våra politiker tvingar oss att arbeta och betala för så att politikerna kan importera islamister!
En av orsakerna är våra låga födslotal. Det blir en ursäkt för globalisterna att ta in folk som arbetskraft.
Citera
2026-07-19, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Livet har sina toppar och dalar men det positiva överstiger vida det negativa.

Det du inte kallar något av värde, ser jag ett stort värde i.

Att fiska med sonen i skärgården, ta ett svalkande dopp efteråt och därefter på kvällen grilla tillsammans. En sådan stund väger upp mycket umbäranden på jorden.

Korrekt, du kan ju omöjligt blunda för syftet med ditt lidande, det är ju menigen du beskriver,som gör det uthärdligt och därmed något du eftersrävar, du väljer ditt lidande, istälelt för att låta lidandet välja dig, för att du inte behöver fantisera om vad det ska ge dig.

medans den som inte kan se det, eller är för barnslig eller omogon för att kunna företsälla sig det, helt enkelt inte vet vad den pratar om.

de bortvalde och oönskade, glömmer ju att du vet vad de pratar, du har ju levt det, och det som de inte kan förställa sig.
Citera
2026-07-19, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Har det gjorts någon undersökning av "frivilligt" barnlösa och deras egna uppväxt? Kan tänka mig att människor med en trasig uppväxt inte direkt blir jättesugna på att skaffa barn själva tex.

Så kan det nog vara, men i vilket fall!
Jag har ett grannpar som nyligen har fått barn eller ja för lite merän 1 år sedan och enda sedan de fått den där ungen, så har den princip skrikit och gråtit oavbrutet.
Är det något man kan sakna?
De har i vilket fall mina sympatier!
Det ska väl bli tyst på ungen någon gång innan tonårstiden får man hoppas.
Citera
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Korrekt, du kan ju omöjligt blunda för syftet med ditt lidande, det är ju menigen du beskriver,som gör det uthärdligt och därmed något du eftersrävar, du väljer ditt lidande, istälelt för att låta lidandet välja dig, för att du inte behöver fantisera om vad det ska ge dig.

medans den som inte kan se det, eller är för barnslig eller omogon för att kunna företsälla sig det, helt enkelt inte vet vad den pratar om.

de bortvalde och oönskade, glömmer ju att du vet vad de pratar, du har ju levt det, och det som de inte kan förställa sig.

Vilket jävla dravel
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Du lär förvånas av mitt svar, men jag tvivlar på detta påstående. Det finns plats för alla av vårt eget folk i vårt eget land. Hellre att vi får vissa "problembarn", eller sådana med olika mindre hinder än att vi skall ta in främmande folk för att ta "skitjobben", dvs lågstatus- och låglönejobben. Många lågutbildade och enkla kvinnor är dessutom bra barnaföderskor.

Ja, du kanske tvivlar eftersom du inte ens kan tänka dig att andra inte vill ha barn eller klarar av uppgiften ens någotsådär, trots alla problem man varje dag får tas med. Nåja, du behöver inte vara orolig eftersom jag bor inte i Sverige, men har ändå ett skitjobb så att säga. Dessutom är det enkelt att lösa frågan om skitjobb genom att anställa heltvanliga svenskar och se till att de har rimliga arbetsvilkor, men också genom effektivisering och automatisering kan en del saker lösas. Någon massinvandring behövs inte.
Citera
2026-07-19, 11:38
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Har haft med några barnlösa vuxna människor att gjort på sistone. Att det är nåt fel på dem har man ju alltid vetat men först nu förstod jag vad det var.
De lever ju som en student som kan fokusera helt och hållet bara på sig själva, behöver aldrig planera nåt för att ta hänsyn till eller ta hand om nån annan människa.
Ändå så är det alltid de på en arbetsplats som har barn som ser till att allt funkar. Även för de förvuxna barnen som aldrig fick några barn.
Lyssnar man istället på hur en barnlös upplever situationen så är det alltid att det är de som får anpassa sig och ställa upp för alla de med barn.
Så kan det nog vara på nåt enstaka ställe, men det jag sett så kan man inte ens lägga över ansvaret på dessa förvuxna barn för de har ingen rutin av att ta ansvar och empatin är också oftast på mycket låg nivå.

Frågan är då om dessa vuxna barnlösa människor varit så hela sitt liv och därför har ingen valt att skaffa barn med dem, eller är det så att de blivit förstörda av att inte behöva bry sig om nåt annat än sig själv på sin lediga tid.

Nu är detta Flashback och då brukar det alltid bli svart eller vitt. Självklart finns det de med barn som är helt hopplösa och de utan som är helt fantastiska. Men de faller ur normen.
Tråden handlar inte heller om unga ambitiösa människor som ännu inte skaffat barn.
Det handlar om de vuxna som aldrig behövt bry sig om nån annan än sig själva varenda minut de inte varit på jobbet.

Hellre en barnlös än någon fåntratt som inte förstår hur en flicka är släkt med sin farfar

Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
En flicka har ju två X kromosomer varav hon fått en vardera från sin far och sin mor.
Hennes fader har i sin tur en X och en Y kromosom som han fått av sin mor och far.
Som jag förstår det så kan inte en flicka ärva nån kromosom från sin farfar.
Så är de släkt alls?
Citera
2026-07-19, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Fast alla är väl inte barnlösa av samma anledning?
Jag är barnlös för att ingen kvinna vill knulla med mig och många män har samma problem

I naturen måste hanarna i regel visa sig värdiga för att få befrukta.
Citera
2026-07-19, 11:47
Medlem
Barnlöst tvärtom ett väldigt komfortabelt och närmast problemfritt liv.

Dessutom är planeten fullständigt överbefolkad samtidigt som den är döende, och anledningen till varför medelklassens barn lever på TikTok o skiter i skola, framtid o utbildning.

Överklassens avkomma däremot håller fast i familjetraditionerna och tar ännu fler o mer positioner och studerar till läkare, advokat, ingenjör etc etc

Dessutom är det enbart 100% egoism som ligger bakom att göra barn!

Är det 18 års trygghet dvs bidrag försäkringskassan som är motivation eller rädd för att åldras ensam?

Ungarna skiter i föräldrarna o far/morföräldrarna 100% ignorerade

Hur korkad kan man vara att göra barn till ett liv som är en enda lång längtan efter det omöjliga, välstånd, pengar, hälsa o lycka medan i allra bästa fall sker spontana infall av att känna sig nöjd.

Kastrera potentiella föräldrar och bestraffa, avliva o tortera dom som ändå envisas med detta plågeri!
Citera
2026-07-19, 12:11
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboGarbo
Barnlöst tvärtom ett väldigt komfortabelt och närmast problemfritt liv.

Dessutom är planeten fullständigt överbefolkad samtidigt som den är döende, och anledningen till varför medelklassens barn lever på TikTok o skiter i skola, framtid o utbildning.
Jordens befolkning väntas minska dramatiskt efter år 2080, det är primärt Afrika och vissa delar av Asien som gör att det globala födelsetalet är ca 2,2.

Skolresultaten för inrikesfödda i matematik och NO ligger i den absoluta toppen internationellt sett (t.ex TIMSS 2023). Eleverna presterar betydligt bättre än vad de gjorde på 80-talet, dvs långt innan TikTok och smartphones.
Citat:
Överklassens avkomma däremot håller fast i familjetraditionerna och tar ännu fler o mer positioner och studerar till läkare, advokat, ingenjör etc etc
Medelklassen också.

Citat:
Är det 18 års trygghet dvs bidrag försäkringskassan som är motivation eller rädd för att åldras ensam?
Välutbildade och väletablerade personer i Sverige har lägsta andelen barnlöshet.

Citat:
Ungarna skiter i föräldrarna o far/morföräldrarna 100% ignorerade
Finns säkerligen sådana fall, precis som det i många fall inte är så.
Citera
2026-07-19, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Har det gjorts någon undersökning av "frivilligt" barnlösa och deras egna uppväxt? Kan tänka mig att människor med en trasig uppväxt inte direkt blir jättesugna på att skaffa barn själva tex.

Jag har haft en riktigt bra uppväxt men vill ej ändå några barn.

För egen del är det nog att jag ej vill ta på mig mer ansvar än jag känner att jag vill hantera.
Gäller inte bara barn visst hade varit trevlig med hund/villa etc etc men vill ej ha ansvaret dessa saker kräver. Ju mer man skaffar ju mer låser man sig i livet. Tror detta är rätt individuellt hur man känner vissa älskar förpliktelser andra inte.

Bara en sån sak att jag undviker stora fasta kostnader/lån etc är medvetna val. Jag har alltid velat leva så att om jag abruppt vill ändra jobb/livstil så ska jag kunna göra det med så lite friktion som möjligt. Jag kan idag packa min resväska dra till varmare breddgrader vara där ett par månader eller år inom en månad (lite saker att fixa med mitt företag innan bara) och sedan ge mig iväg den känslan är den jag vill ha genom hela livet.

Bara en sån liten sak när min granne frågade mig om jag kunde mata hans katt ett par dagar när han var borta så var jag tvungen att tacka nej då det är ytterligare ett måste jag gärna undviker i livet.

Jag undviker dock imte allt jobbigt i libet de förpliktelser jag tar på mig tar jag seriöst på men jag vill hålla dom rätt få ändå för att ge mig utrymme för lek i livet.
Senast redigerad av trefemmor 2026-07-19 kl. 12:57.
Citera
2026-07-19, 13:02
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Hur vet du det?

Vet vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto