Citat:
Ursprungligen postat av
Swordomer
Nej, det är korrekt. Och när det gäller Y-kromosomen så innehåller X typ 1500 gener medan Y endast ungefär 200. Det är därför det är så många fel på män - en felaktig gen på ett X hos en kvinna kan täckas av en frisk gen i den andra X men så ej på samma sätt i fallet XY. Så har jag alltid tänkt sen gymnasiet men det kanske finns någon genetiker här som kan korrigera mig.
Om det är så många fel på män vet jag inte om jag håller med om. Det beror väl lite på vad man räknar som fel.
Men ett fel som är typiskt könsbundet är blödarsjuka. Anlagen för blödarsjuka sitter i den del av X-kromosomen som fattas hos män. Så hos kvinnor uppstår nästan aldrig sjukdomen, eftersom den dåliga genen kompenseras av andra gener.
Men män har inte den delen, just för att Y-kromosomen är mindre. Så män drabbas av blödarsjukan.
Och då blir det även så att döttrar ärver sjukdomen av sin far, men de drabbas inte av den. Däremot kan de i sin tur föra sjukdomen vidare till sina söner. Faderns sönerna ärver den däremot inte.