2019-07-12, 09:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
Käka fish and chips häromdagen utanför Volvo AB för 95 spänn. Smakade inte så mycket men helt ok. Dom tob BARA swish eller kort....

Kontantfria matställen, restauranger och hotell är vanligt.
Citera
2022-12-24, 13:04
Medlem
svampdamps avatar
Detta har eskalerat ytterligare, vi har helt slutat att äta vid Foodtrucks. Priset motiveras inte på långa vägar, hur gör ni?

God Jul
Citera
2026-07-17, 17:50
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Detta har eskalerat ytterligare, vi har helt slutat att äta vid Foodtrucks. Priset motiveras inte på långa vägar, hur gör ni?

God Jul

Citerar mig själv här. Tråkigt om tråden skulle slockna. Finns mycket mer att säga, erfarenheter att dela.

Folket flockas fortfarande runt dessa. Ser det när jag passerar. Vad är det som lockar? Det är ofta samma foodtrucks som åker runt.
Citera
2026-07-17, 18:21
Medlem
Utan konkurrens kan de ta så mycket betalt de vill. Var på konsert för några år sedan och där kostade en flaska, 0,5 liter, vatten 40 kr. Det var dessutom förbjudet att ta med eget in.
Citera
2026-07-18, 10:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Utan konkurrens kan de ta så mycket betalt de vill. Var på konsert för några år sedan och där kostade en flaska, 0,5 liter, vatten 40 kr. Det var dessutom förbjudet att ta med eget in.

Precis som när du går på restaurang. Du får inte ha med egen mat och dryck då heller.
Citera
2026-07-18, 10:44
Medlem
S.O.Stolps avatar
Foodtrucks var väl en kul grej när dom kom. Kan kanske fungera på marknader där det är mycket folk annars fattar jag inte hur en foodtruck kan gå med vinst.

Så varför är maten så dyr? Med ett pris på 140/portion behöver dom väl ändå sälja minst 50 portioner per dag för att det ens ska bli tal om lönsamhet.
Citera
2026-07-18, 10:47
Medlem
Nu har ett antal foodtrucks gått i konkurs.

Vad beror detta på?

Dyra att driva?

För höga priser i förhållande till vad kunderna får?

För låga volymer/fel plats?

Ni som ser o vet - hur är det med foodtrucks vid Rålambshov
det formligen kryllar av dem där
Citera
2026-07-18, 20:45
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Nu har ett antal foodtrucks gått i konkurs.

Vad beror detta på?

Dyra att driva?

För höga priser i förhållande till vad kunderna får?

För låga volymer/fel plats?

Ni som ser o vet - hur är det med foodtrucks vid Rålambshov
det formligen kryllar av dem där
Är inte ett dugg förvånad över att flera får ge upp och även konkar. Det var en trend helt enkelt som nu mer eller mindre dött. Idén med foodtrucks var väl att servera "etnisk" mat, och nu när folk smakat på det så tycker de med all rätta att det inte är värt priset. Jag har testat några olika men har verkligen aldrig blivit imponerad. Hela grejen är ju att det ska vara billigare än en bricklunch i alla fall. Här får man maten i något paket och sen ska man hitta någonstans att inta maten, som inte ens är bra.

Är ju lite som trenden med hamburgarställen, det hängde kanske i något längre, men massa fjantiga vänstermuppar som tjatade om ekologiskt malt nötkött och 53 dressingar, men de var inte ett dugg bättre än vilken jävla pub som helst. En dålig idé lägger ner sig själv.
Citera
2026-07-19, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Är inte ett dugg förvånad över att flera får ge upp och även konkar. Det var en trend helt enkelt som nu mer eller mindre dött. Idén med foodtrucks var väl att servera "etnisk" mat, och nu när folk smakat på det så tycker de med all rätta att det inte är värt priset. Jag har testat några olika men har verkligen aldrig blivit imponerad. Hela grejen är ju att det ska vara billigare än en bricklunch i alla fall. Här får man maten i något paket och sen ska man hitta någonstans att inta maten, som inte ens är bra.

Är ju lite som trenden med hamburgarställen, det hängde kanske i något längre, men massa fjantiga vänstermuppar som tjatade om ekologiskt malt nötkött och 53 dressingar, men de var inte ett dugg bättre än vilken jävla pub som helst. En dålig idé lägger ner sig själv.

Iden med foodtrucks är att ha en rörlig restaurang/take away mat där man flyttar rörelsen dit
pengarna o kunderna finns - måste man ha tillstånd/betala för tillstånd blir ju iden dööd.

Man ska kunna dra dit man krääämaa mat mot pengar ett par timmar där det går bra o flytta
sig till nästa (gratis)ställe - om detta inte funkar - tja då blir det ett begränsat antal som funkar.

T ex Elmia parkeringen vid bileventet sen jönköping huskvarna osv - valhallavägen vid konserter o Stockholm Maraton
Citera
2026-07-19, 11:18
Medlem
godboys avatar
Citat:
Iden med foodtrucks är att ha en rörlig restaurang/take away mat där man flyttar rörelsen dit
pengarna o kunderna finns - måste man ha tillstånd/betala för tillstånd blir ju iden dööd.

Man ska kunna dra dit man krääämaa mat mot pengar ett par timmar där det går bra o flytta
sig till nästa (gratis)ställe - om detta inte funkar - tja då blir det ett begränsat antal som funkar.

T ex Elmia parkeringen vid bileventet sen jönköping huskvarna osv - valhallavägen vid konserter o Stockholm Maraton
Vid dessa event du nämner så måste de garanterat ha någon form av tillstånd att stå på området eller i närheten. Jag har ingen aning om vad det kostar att få dessa tillstånd men det lär nog inte vara gratis.

Hur som helst så lär det nog krävas att Foodtrucken föranmäler sin ankomst innan till kommunen platsen ligger i. Det är ju mat de säljer och det regleras ju av rätt hårda regler och de kan ju råka ut för flygande inspektion.

Sen kan man säkert chansa och ställa upp sig, men det lär nog vara rätt feta böter om man inte gör enligt regelverket.
Citera
2026-07-19, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Vid dessa event du nämner så måste de garanterat ha någon form av tillstånd att stå på området eller i närheten. Jag har ingen aning om vad det kostar att få dessa tillstånd men det lär nog inte vara gratis.

Hur som helst så lär det nog krävas att Foodtrucken föranmäler sin ankomst innan till kommunen platsen ligger i. Det är ju mat de säljer och det regleras ju av rätt hårda regler och de kan ju råka ut för flygande inspektion.

Sen kan man säkert chansa och ställa upp sig, men det lär nog vara rätt feta böter om man inte gör enligt regelverket.

Då blir ju heelaa iden rätt dödfödd = man tvingas hyra fast plats på gott o ont - ont om man måste hyra flera för att kunna vara ambulerande. Inte konstigt med konkurser då.
Citera
2026-07-19, 12:23
Medlem
godboys avatar
Citat:
Då blir ju heelaa iden rätt dödfödd = man tvingas hyra fast plats på gott o ont - ont om man måste hyra flera för att kunna vara ambulerande. Inte konstigt med konkurser då.
Japp! Jag håller med dig i sak. Du måste även söka tillstånd för att så på allmän plats och sälja/servera mat, detta hanteras av respektive kommun. Så det är ju inte så att man bara kan bränna ner till en större badplats och ställa upp när det är fint väder. Det är ju rätt värdelöst att stå på en badplats i ösregn men man kan ju inte veta vädret när man söker tillståndet.

Givetvis är det bra med kontroll på mathantering för det kan ställa till det ordentligt om det inte sköts.

Sen kan jag tänka mig att man behöver ha tillgång till elmatning till bilen på platsen man ska stå, det får man ju säkert också söka tillstånd för, sen måste det ju finnas möjlighet att fysisk koppla på sig på elnätet. Alla foodtrucks jag har sett i Sverige har haft en trefas uppkoppling mot något elskåp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in