2019-06-02, 18:03
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Besökte loppiset vid Solvalla i helgen och där fanns det några Foodtrucks som tog vansinnigt mycket betalt. Från en rostig och sjaskig Foodtruck såldes det mixed-grill för 140 kronor och "Jugge"-korv för 100 kronor. Detta på en parkeringsplats där det förekom bakluckeloppis. Ingen möjlighet att sitta ner, ingen dryck, ingen toalett.
Jag såg å andra sidan inte en människa om köpte något där.

Men hur tänker de? Går det runt överhuvudtaget?
Hur ser affärsmodellen ut?
Citera
2019-06-02, 18:09
Medlem
Atrichias avatar
Skatter och folk är villiga att betala summan.
Citera
2019-06-02, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Besökte loppiset vid Solvalla i helgen och där fanns det några Foodtrucks som tog vansinnigt mycket betalt. Från en rostig och sjaskig Foodtruck såldes det mixed-grill för 140 kronor och "Jugge"-korv för 100 kronor. Detta på en parkeringsplats där det förekom bakluckeloppis. Ingen möjlighet att sitta ner, ingen dryck, ingen toalett.

Det är då man ställer sig där med en grill, några utebord och säljer en schyst korv med bröd för 50kr.
Citera
2019-06-02, 18:28
Medlem
Millediablos avatar
Dom får förmodligen betala skjortan för att få stå där.
Citera
2019-06-02, 18:46
Medlem
grungewhores avatar
Foodtruck är ju bekvämlighet, som Foodora o s v fast de är du är, inte tvärtom + de gör sin egen mat.

Långt ifrån alla foodtrucks har hög kvalitet, men de som har det är oftast värda sitt pris. Kolla på Indian Street Kitchen. Grymt bra!

När tillräckligt många kvalitativa foodtrucks kommit på marknaden, så känner sig lycksökarna manade
Citera
2019-06-02, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus

är det värt att betala överpris och riskera att man åker på någon sjukdom? Bättre att ta med sig något hemifrån som man har i bilen eller fickan och ta när man blr hungrig, ha lite framförhållning än att ge bort pengarna till skatte och bidragsfifflare som själva anser sig vara smarta. Man vet vad man har med sig, vad det är i maten och dessutom sparar man pengar som kan gå till något annat man behöver än att göda löss och kackerlackor med låg intelligens.
Citera
2019-06-02, 19:04
Bannlyst
För att dom kan, pris efter efterfrågan.

En liter vatten på Ica mitt i staden 10:- , en halvliter vatten i en kiosk på en badstrand utanför tätbebyggelse 30:-

Efterfrågan styr priset.
Citera
2019-06-02, 20:14
Medlem
Höga skatter i sverige, giriget, noll koll på vad som är ett okej pris. Därför inga kunder stod i kö direkt. För 140 pix kan man käka på ute resturang.
Citera
2019-06-02, 21:01
Medlem
Bbobis avatar
Vet inte vad deras kostnader ligger på men blir väl en hel del pengar som behövs bara för att kunna ta ut en skälig lön med alla skatter och avgifter. Få kunder på det kanske tvingar dom att ta mer betalt för att få det att gå runt vilken gör en halvkass varmkorv i bröd till en slags lyx.
Senast redigerad av Bbobi 2019-06-02 kl. 21:04.
Citera
2019-06-02, 21:19
Medlem
Finns många kostnader för att bedriva foodtruck. Vad jag har hört så måste du förbereda maten i ett riktigt kök, hyra av mark, dispens av parkering, polistillstånd, avfallsabonnemang etc. Sen har de ofta kort säsong för ingen kommer åka runt på vintern med sin truck.

Sen som personen ovan sa så är det efterfrågan, folk vill gå runt på loppisen och inte gå iväg för att köpa mat, så du betalar en premium för bekvämligheten.
Citera
2019-06-02, 21:29
Medlem
trallexs avatar
Foodtrucks gör sig bäst när de är tillsammans med andra foodtrucks. Detta gör att kunden har ett väldigt brett urval för sitt val av mat. Väldigt bra för folk som tycker om att pröva nya saker och/eller folk som gillar olika saker men ändå vill äta ihop.

Det är faktiskt väldigt god mat också i vissa foodtrucks. Den bästa hamburgaren jag har ätit i Stockholm åt jag från Funky Chicken Foodtruck i Hornstull. Och om ni inte visste så pågår Hornstulls marknad varje helg i sommar - fullt med hipsters.

Kolla också upp Sthlm Streed Food SM 6-7/09 i år.
Citera
2019-06-02, 21:33
Medlem
Beror helt och hållet på vart de står. Står de på en marknad eller liknande har de troligtvis fått betala ett ganska högt pris för att vara där och i kombination med att det inte finns många andra alternativ så höjer de så klart priset.

Har käkat på foodtrucks som erbjudit mat för runt 80 kr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in