2026-07-18, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Fyll inte på så mycket mer än max, kan bli rätt kladdigt i motorrummet då, antar det finns säkerhetsmarginal där också men har aldrig prövat den?

Känner inte för att fylla över. Känns minst lika dåligt som "lite låg" nivå. Men visst strax under max är väl inte fel

Tycker bara inte att sen ska varna om den ligger mittemellan
Citera
2026-07-18, 21:10
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
Ofan
När gjorde du oljeservice sist? Just efter oljeservice kan man behöva fylla på lite mer. Äldre bilar har en tendens att ta lite mer olja än nya, men väldigt sällan man hamnar på minimum.
Citera
2026-07-18, 21:10
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Känner inte för att fylla över. Känns minst lika dåligt som "lite låg" nivå. Men visst strax under max är väl inte fel

Det skall den inte.
Citera
2026-07-18, 21:11
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

På max är inte fel heller, det är faktiskt det ideala och det man bör eftersträva. Då är marginalen större till att den går under min.
Citera
2026-07-18, 21:16
Medlem
Kolla om givaren är oljig, då kan den gett upp. Sitter oftast nära oljefiltret. En givare kostar runt 300kr och är lätt att byta själv.
Citera
2026-07-18, 21:20
Medlem
EnCartes avatar
Sen ska oljan kontrolleras och fyllas på under samma förhållande, vilket står i instruktionsboken. Oftast vid varm motor.
Citera
2026-07-18, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crucial
Kolla om givaren är oljig, då kan den gett upp. Sitter oftast nära oljefiltret. En givare kostar runt 300kr och är lätt att byta själv.

Du förväxlar givaren för oljenivån med oljetryckskontakten.
En oljetrycksgivare kan sitta jävligt till. På en motor tyckte Saab
att den satt för lätt till innan, så de flyttade den till bakom startmotorn.
Citera
2026-07-18, 21:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Varit med om en bil med gul oljelampa och det började alltid med att först lysa när man svängde lite hårt åt ena hållet trots ny bil så drog skiten olja som en puch dakota....den informationen jag fick gällande en wv är att gult inte är farligt det är bara varning om att fylla på.
Citera
2026-07-18, 21:42
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
De kan vara oljenivågivaren som sitter i framkant på oljetråget som är trasigt.
Citera
2026-07-18, 21:43
Medlem
Du kan behöva ”reseta” datorn efter du fyllt på olja för att den ska slockna. Använd ChatGTP eller liknande alt kolla manualen.

Citat:
Hallå.

Jag märkte att gul oljelampa varnade för "låg nivå".

Jag mätte med stickan. Och ja, den var lite under MIN. När jag körde till macken och köpte olja lyste inte lampan...

När jag fyllde på så fyllde jag på lite i taget. Tills nivån låg mellan MIN och MAX. Bra så.

Ett par dagar senare lyste lampjäveln igen.... jag stannade bilen när jag kom hem, mätte igen och dp var den låg. Gick och handlade. Kollade efter oljeläckage, men nej. Inga fläckar.
Kollade stickan och då låg den mellan MIN och MAX IGEN.

Och nu har den börjat lysa igen

Vad händer?
Man ska väl ligga på mitten?
Kan det hända nåt om man kör?
Är det meningen att "nivån sjunker" medan man kör eftersom när jag mäter efter jag stannat är den låg och så tar det ett tag för nivån att återgå?
Och isåfall varför varnar oljelampa?
Citera
2026-07-18, 22:01
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1980s
Du kan behöva ”reseta” datorn efter du fyllt på olja

Nej
Citera
2026-07-18, 22:09
Medlem
Det brukar vara ordnat så att mellan min och max på stickan är det exakt 1000ml. Detta så man enkelt kan slå i en hel flaska när den varnar för låg oljenivå. Du behöver inte tänka längre än så, det finns marginaler. Men självklart ska man kolla manualen först, ibland kan det vara 500ml mellan min och max på små motorer t.ex, och sen dubbelkolla på stickan.

Du ska aldrig kolla eller fylla på olja i en varm motor. Du vill inte ha 90° olja i ansiktet eller på händerna. Gnäller den om låg oljenivå trots att det finns olja i motorn bör du ringa verkstaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in