2026-07-18, 22:10
Medlem
Norrbagg79s avatar
Kanske det är nog med olja, men att det är nåt fel så det blir dåligt oljetryck.
Citera
2026-07-18, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
När gjorde du oljeservice sist? Just efter oljeservice kan man behöva fylla på lite mer. Äldre bilar har en tendens att ta lite mer olja än nya, men väldigt sällan man hamnar på minimum.

Förra året. Denna är en 21a
Citera
2026-07-18, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crucial
Kolla om givaren är oljig, då kan den gett upp. Sitter oftast nära oljefiltret. En givare kostar runt 300kr och är lätt att byta själv.

Osäker på om jag hittar den. Tömmer man bilen på olja då?
Citera
2026-07-18, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
De kan vara oljenivågivaren som sitter i framkant på oljetråget som är trasigt.

Borde vara 2. En för hög och en för låg? Men kommer man åt den lätt eller ska man lämna bilen pp verkstad för felsökning. Nya bilar känns sådär lätt att pilla med själv
Citera
2026-07-18, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1980s
Du kan behöva ”reseta” datorn efter du fyllt på olja för att den ska slockna. Använd ChatGTP eller liknande alt kolla manualen.

Funderade med på det. Som man gör med däcktrycket. Kanske behöver kalibrera den
Citera
2026-07-18, 22:36
Medlem
F.D.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
Ofan
Gör inte detta.
Citera
2026-07-18, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Kanske det är nog med olja, men att det är nåt fel så det blir dåligt oljetryck.

Varnar inte för oljetryck, men nivå
Citera
2026-07-18, 22:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Rött brukar vara lågt oljetryck, lyser det bara gult så är oljenivån lite låg.
Citera
2026-07-18, 22:40
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
Osäker på om jag hittar den. Tömmer man bilen på olja då?
Aldrig behövt byta den, skulle tro det räcker med att ställa ett kärl under, skruva ut den och in med en ny, kommer säkert en liten stråle som från en prostatasjuk 90 åring när du skruvar ut den. Kolla med HerrDittling, sök på tuben eller lämna bort det. Mesta "gör det själv" finns pedagogiska videos på tuben om man har en nåotsånär vanlig bil. VW är en rätt vanlig bil.
Citera
2026-07-18, 22:49
Medlem
Audi har flest motorskador enligt försäkringsbolagen. VW använder en del av dessa motorer. De dricker olja och ägarna är dåliga på att fylla på. När man fyller på olja fyller man normalt på till max på stickan. Kör så den blir varm och kollar igen och ev fyller på mer. Vem har lärt dig att fylla på till mitt mellan min och max? Inte en instruktionsbok eller verkstadshandbok ivf. Med mer olja får du bättre kylning av motorn, men alltid mellan strecken.
Citera
2026-07-18, 22:59
Medlem
karlgunnars avatar
Hela tråden är full med totala amatörer som t.ex. inte ens förstår skillnaden mellan nivå och tryck. TS snälla sök hjälp på annat håll.
Citera
2026-07-18, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Hela tråden är full med totala amatörer som t.ex. inte ens förstår skillnaden mellan nivå och tryck. TS snälla sök hjälp på annat håll.

Vissa försöker iaf. Jag är tacksam för all (seriös) input
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in