Igår, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Fast lagstiftningen är tämligen lättförståelig om man läser den. Och det finns även ett eget ansvar att ta reda på vad som gäller.

Om jag kör 110 på en 90 väg kommer jag inte undan med att säga att jag inte visste att det var en 90 väg.

Sjätte kapitlet i brottsbalken behandlar sexualbrott:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/#K6

Eller i ett lättare format:
https://kollpalagen.se/lagar/samtyckeslagen-oaktsam-valdtakt-brottsbalk-6-kap-1-a-%C2%A7/

Vilka mer lagar bör vi utbilda folk i ännu mer? Folkbokföringslagen? Så att ingen begår folkbokföringsbrott?

Upphovsrättslagen? Så att ingen olagligt lägger på musik i ett youtubeklipp?

Utbildning är bra, men man kan aldrig fullt ut försäkra sig om att samtliga medborgare inte förstår en lag eller regel. Samtycke behandlas som en del av sexualundervisningen i skolan.

Det stämmer inte. Flertalet saker som inte skulle vara olagligt har blivit olagligt. Precis som lagrådet varnade för. Jag har läst förarbeten till lagen. Otaliga domar.

Inte ens i nutid så är delar av lagstiftningen tydlig nog för att veta vad som är lagligt/ olagligt vad gäller oaktsam våldtäkt. Vilket Brå rapporterade om förra året

Om forskare i juridik inte visste vad som var lagligt eller olagligt 3 är efter lagens införande så jar jag svårt att se att du hade det.
Citera
Igår, 21:29
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
I det här fallet faller allt ansvar på 30 åringen. Den enda vuxna av de två, också den som tryckte in sitt könsorgan i munnen på en 17 årig tjej som flera gånger innan på kvällen svarat "nej" på hans frågor om att följa med hem osv.

Varför är du så jävla kåt på att avkräva mer ansvar från en 17 åring som gjorde vad hon kunde för att avstyra det hela än från en 30 årig man som borde vara fullt medveten om hur ambivalenta och osäkra tonåringar kan vara i och med att han var mentor inom ungdomsidrotten med mera?

När får en vuxen man något ansvar enligt dig? 18, 19, 25, 35, 40, 50, 60 eller aldrig?

Så svensk lag tillåter enligt dig vuxna att ha sex med barn?
Citera
Igår, 21:30
Medlem
Citat:
Fast under de 8 år som lagen funnits har totalt 140 domar gällande oaktsam våldtäkt.

140 domar som enligt brå inte är rättssäkra
Citera
Igår, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Så svensk lag tillåter enligt dig vuxna att ha sex med barn?

Fuck vad du slingrar dig, vi ska alltså byta samtalsämne nu igen?

Ska vi göra det varenda gång du inte klarar av att svara på frågor?
Citera
Igår, 21:35
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Fuck vad du slingrar dig, vi ska alltså byta samtalsämne nu igen?

Ska vi göra det varenda gång du inte klarar av att svara på frågor?

Det är ju du som uttrycker dig som att hon skulle vara ett barn. Är hon ett barn eller är hon enligt lag tillräckligt gammal för att kunna lämna samtycke till sex? Vad gör barnet på krogen?
Jag ställde en fråga till en annan skribent om när vi kan förvänta oss att en tjej/kvinna ska säga nej om hon inte vill. 18,19,20,21,22,23,24,25,26 eller finns ingen gräns?
Citera
Igår, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Du fick en länk, läs ingressen om du är intresserad.

Risk att vi hamnar lite väl långt OT om vi tar det längre än så i den här tråden.

Jodå jag kikade..
Citera
Igår, 21:56
Medlem
Citat:
Det är ju du som uttrycker dig som att hon skulle vara ett barn. Är hon ett barn eller är hon enligt lag tillräckligt gammal för att kunna lämna samtycke till sex? Vad gör barnet på krogen?
Jag ställde en fråga till en annan skribent om när vi kan förvänta oss att en tjej/kvinna ska säga nej om hon inte vill. 18,19,20,21,22,23,24,25,26 eller finns ingen gräns?

I hjärnan är tonåringar i mångt och mycket fortfarande barn ja. Hon verkade dansa med sina vänner på krogen.

Hon var 17 och han var 30. Vem av de två var vuxen? Vem av de två hade det största ansvaret? Vem av de två tog initiativet? Vem av de två borde fråga först innan han tryckte in sitt könsorgan i munnen på den andre?
Citera
Igår, 21:58
Medlem
Citat:
Jag kan ju säga ifrån när det sker eller hur? Om du hade läst vad jag skrev så skrev jag att ifall jag skulle låta det fortsätta att ske och inget hot, våld eller utsatt situation förelåg så skulle jag se det som rimligt att motparten trodde att det skedde med min vilja.

Din fråga implicerar ju att man måste fråga om allting, precis allting innan man gör något. Är det så du vill ha det?

Det beror som sagt på, hur väl du känner någon. Att bara anta att man får göra något för att någon annan är ok med det/gillar det. Är du osåker på någons gränser, fråga.

Som sagt, de allra flesta klarar av normalt intimt samspel.
Citera
Igår, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Det stämmer inte. Flertalet saker som inte skulle vara olagligt har blivit olagligt. Precis som lagrådet varnade för. Jag har läst förarbeten till lagen. Otaliga domar.

Inte ens i nutid så är delar av lagstiftningen tydlig nog för att veta vad som är lagligt/ olagligt vad gäller oaktsam våldtäkt. Vilket Brå rapporterade om förra året

Om forskare i juridik inte visste vad som var lagligt eller olagligt 3 är efter lagens införande så jar jag svårt att se att du hade det.

Hur långt är ett snöre?

Menar du på fullaste allvar att i exakt all annan lagstiftning råder total konsensus?

Lagrådet kritiserar ett stort antal lagar, i bifofad länk finner du en tabell över % av lagar som lagrådet kritiserat/alverligt kritiserat.

Och som sagt, 140 domar på 8 år påvisar ingen lavin av felaktiga domar. Så det är promille av befolkningen som misslyckas med hålla sig inom lagens råmärken.

Vadan denna fixering vid endast en lagstiftning?
Citera
Igår, 22:12
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Det beror som sagt på, hur väl du känner någon. Att bara anta att man får göra något för att någon annan är ok med det/gillar det. Är du osåker på någons gränser, fråga.

Som sagt, de allra flesta klarar av normalt intimt samspel.

Hur ser du på det faktum att efterblivna människor har sex? Alltså bokstavligen efterblivna, som människor med downs syndrom.

Bör samhället lämna större rum för missförstånd när de har sex eller bör de dömas på samma premisser som oss andra?
Citera
Igår, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
140 domar som enligt brå inte är rättssäkra

Du menar på fullt allvar att BRÅ, klassat samtliga 140 domar för totalt rättsvidriga?

Vad är då rättsäkerhet? Rättssäkerhet innebär bland annat att samhällets myndighetsutövning sker på korrekt sätt enligt grundlag, lag och andra författningar. Den enskilda har därmed ett skydd för godtyckliga ingrepp från samhället sida. Alla ska bedömas på likartat sätt i liknande ärenden.

Vad är en rättsstat? Lagen är din sköld. Du är oskyldig tills motsatsen bevisats, domstolarna är opartiska och ingen står över lagen.
Citera
Igår, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Hur ser du på det faktum att efterblivna människor har sex? Alltså bokstavligen efterblivna, som människor med downs syndrom.

Bör samhället lämna större rum för missförstånd när de har sex eller bör de dömas på samma premisser som oss andra?

Ja är det korta svaret. I alla fall om vi vill leva i en rättsstat.

Att börja med särlagstiftning är ett brant sluttande plan.

Vilka anser du bör få särlagstiftning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in