2026-07-18, 20:21
Medlem
Hallå.

Jag märkte att gul oljelampa varnade för "låg nivå".

Jag mätte med stickan. Och ja, den var lite under MIN. När jag körde till macken och köpte olja lyste inte lampan...

När jag fyllde på så fyllde jag på lite i taget. Tills nivån låg mellan MIN och MAX. Bra så.

Ett par dagar senare lyste lampjäveln igen.... jag stannade bilen när jag kom hem, mätte igen och dp var den låg. Gick och handlade. Kollade efter oljeläckage, men nej. Inga fläckar.
Kollade stickan och då låg den mellan MIN och MAX IGEN.

Och nu har den börjat lysa igen

Vad händer?
Man ska väl ligga på mitten?
Kan det hända nåt om man kör?
Är det meningen att "nivån sjunker" medan man kör eftersom när jag mäter efter jag stannat är den låg och så tar det ett tag för nivån att återgå?
Och isåfall varför varnar oljelampa?
Citera
2026-07-18, 20:26
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
Hallå.

Jag mätte med stickan. Och ja, den var lite under MIN. När jag körde till macken och köpte olja lyste inte lampan...

När jag fyllde på så fyllde jag på lite i taget. Tills nivån låg mellan MIN och MAX. Bra så.

Ett par dagar senare lyste lampjäveln igen.... jag stannade bilen när jag kom hem, mätte igen och dp var den låg. Gick och handlade. Kollade efter oljeläckage, men nej. Inga fläckar.

Vad händer?
Är det meningen att "nivån sjunker" medan man kör eftersom när jag mäter efter jag stannat är den låg och så tar det ett tag för nivån att återgå?
Olja fyller ut alla skrymslen och fickor när den blir varm och nivån sjunker vanligen lite efter en påfyllning. Fyll på igen, kör ett par mil och kolla nivån igen.
Citera
2026-07-18, 20:31
Medlem
Onanikrems avatar
Ofta är det en tilltagen säkerhetsmarginal mellan när oljelampan börjar lysa till det är rent farligt för motorn, men nyttigt är det definitivt inte. Kan skilja lite mellan olika bilmärken och modeller också.

Börjar den läcka olja så skall du fixa det eller lämna in.
Citera
2026-07-18, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Olja fyller ut alla skrymslen och fickor när den blir varm och nivån sjunker vanligen lite efter en påfyllning. Fyll på igen, kör ett par mil och kolla nivån igen.

Mätte senast idag när den lyste. Låg någon millimeter under mitten av MIN-MAX. Efter att bilen stått stilla och plant en timme
Citera
2026-07-18, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ofta är det en tilltagen säkerhetsmarginal mellan när oljelampan börjar lysa till det är rent farligt för motorn, men nyttigt är det definitivt inte. Kan skilja lite mellan olika bilmärken och modeller också.

Börjar den läcka olja så skall du fixa det eller lämna in.

Men om det är fel på givaren eller nåt? Eftersom att nivån ligger kring mitten när bilen stått still en timme. Dock under godkänt när jag mäter precis efter att jag kört.
Citera
2026-07-18, 20:38
Medlem
Bluebeast72s avatar
Tror felet ligger i motorn inte givaren. Du har trasigt topplock, grattis.
Citera
Medlem
Det är inte alltid oljan läcker ut på backen....

Kolla nivån när motorn är kall innan du kör iväg och gör likadant nästa gång, har det sjunkit så har du ett läckage
Citera
Avstängd
ansluts avatar
Citat:
Hallå.

Vad händer?

Audi?
Citera
2026-07-18, 20:39
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Mätte senast idag när den lyste. Låg någon millimeter under mitten av MIN-MAX. Efter att bilen stått stilla och plant en timme
Då är det förmodligen givaren som gett upp eller kontakten till givaren. Aldrig bytt den själv, eller på verkstad. Lämna in eller byt själv, HerrDitting som hänger på bilforumet regelbundet kan nog ge dig en hint om var den sitter på just din din och modell.
Citera
2026-07-18, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intimkontakt
Killen!

Låg oljenivå kan betyda att motorn kan skära ihop.

Jag skrattar lite nu, men det borde du veta?

Killen. Jag skrev att oljenivån ligger exakt mellan låg och hög. Ska jag rita för dig?

Stickans mått är 50mm där det understa strecket är varning för låg nivå och det övre strecket är varning för hög nivå. Oljan visar efter att jag stått till en timme på 25mm

Hög
l
l
l
l
■■■■■■ oljans nivå
l
l
l
l
Låg
Citera
2026-07-18, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natt-mackan
Det är inte alltid oljan läcker ut på backen....

Kolla nivån när motorn är kall innan du kör iväg och gör likadant nästa gång, har det sjunkit så har du ett läckage

Det har inte sjunkit
Citera
2026-07-18, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
Audi?

VW
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto