2026-07-18, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Då är det förmodligen givaren som gett upp eller kontakten till givaren. Aldrig bytt den själv, eller på verkstad. Lämna in eller byt själv, HerrDitting som hänger på bilforumet regelbundet kan nog ge dig en hint om var den sitter på just din din och modell.

Schysst
Citera
2026-07-18, 20:43
Medlem
Läste även att varma sommardagar och "hård" körning kan påverka och att man då kan tänja på gränserna och fylla på mer olja, utan att fylla över godkänd nivå?
Citera
2026-07-18, 20:50
Medlem
EnCartes avatar
Fyll till max, den behöver inte ligga mitt mellan. Tar den ingen olja, löser det förmodligen problemet.
Citera
2026-07-18, 20:50
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
Killen. Jag skrev att oljenivån ligger exakt mellan låg och hög. Ska jag rita för dig?

Stickans mått är 50mm där det understa strecket är varning för låg nivå och det övre strecket är varning för hög nivå. Oljan visar efter att jag stått till en timme på 25mm

Hög
l
l
l
l
■■■■■■ oljans nivå
l
l
l
l
Låg
Ingen fara, fyll på en halv liter och följ upp hur långt du kan åka innan den sjunker till "Låg" Kan du köra under 100 mil är det kanske läge att se över vad som drar oljan. Kommer det blått rök från avgasröret bränner motorn olja o det är inget roligt men inget farligt bara man kommer ihåga fylla på olja ofta.

Har lampan lyst gult är det en notice, om den lyser rött är det en varning, dags att fylla på eller stanna motor.
Citera
2026-07-18, 20:51
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Läste även att varma sommardagar och "hård" körning kan påverka och att man då kan tänja på gränserna och fylla på mer olja, utan att fylla över godkänd nivå?
Ja det kan det eftersom oljan blir mer lättflytande, men det skall inte indikera på för lite olja. Så länge du inte ligger under minimum strecket, är det något fel och givaren är troligast.
Citera
2026-07-18, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ja det kan det eftersom oljan blir mer lättflytande, men det skall inte indikera på för lite olja. Så länge du inte ligger under minimum strecket, är det något fel och givaren är troligast.

Ja känns ju så. Men eftersom att den varnar och jag mäter direkt efter stopp, och då är nivån under MIN så kan jag inte tolka om den är låg eller om givaren är kass eller felkalibrerad. Den varnar ju under körning. Men inte efter att ha stått stilla.
Citera
2026-07-18, 20:59
Medlem
BerraByggers avatar
Fyll på strax över max så sparar du dig tid till nästa påfyllning . Jag gör alltid så inga problem helst bli av med behållaren ju . Så häll ned allt du har kvar och kör lite.
Citera
2026-07-18, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraBygger
Fyll på strax över max så sparar du dig tid till nästa påfyllning . Jag gör alltid så inga problem helst bli av med behållaren ju . Så häll ned allt du har kvar och kör lite.

Ofan
Citera
2026-07-18, 21:04
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ja känns ju så. Men eftersom att den varnar och jag mäter direkt efter stopp, och då är nivån under MIN så kan jag inte tolka om den är låg eller om givaren är kass eller felkalibrerad. Den varnar ju under körning. Men inte efter att ha stått stilla.
Fyll på tills den är strax under max när den är kall. Börjar den då varna är givaren/kontakten felande. Sjunker nivån till MIN så har du ett läckage, men det brukar synas på marken under bilen. Oljan läcker och samlas ofta i skyddskåpan under motorn. blir kåpan "full" så läcker det ut när du börjar köra.

Hissa upp, använd pallbockar eller två däck ovanpå varandra som säkerhet. Ta med dig en ficklampa in under och kolla hur det ser ut. Har olja läckt ut lär du ha kladd runt plastkåpan.
Citera
2026-07-18, 21:04
Medlem
EnCartes avatar
Oljenivån ska vara mellan min och max någonstans och helst på max. Inte mitt mellan min och max.
Citera
2026-07-18, 21:07
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ofan
Fyll inte på så mycket mer än max, kan bli rätt kladdigt i motorrummet då, antar det finns säkerhetsmarginal där också men har aldrig prövat den?
Citera
2026-07-18, 21:08
Medlem
Uppfattat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här