2026-07-18, 14:17
Medlem
Klokhets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
En ny Dacia kostar idag inte så mycket mer än en motsvarande för 20 år sedan.

En ny Dacia Duster kostade 99 900 år 2013 och det priset höll i sig tills runt 2018. Den billigaste versionen kostar idag från cirka 314 900 kr.

300+ procent ökning med andra ord. På 8 år.

.
Senast redigerad av Klokhet 2026-07-18 kl. 14:20.
Citera
2026-07-18, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Du är rolig. Det har tidigare lyfts fram i tråden att folk i gemen inte köper bostäder för spekulation (Trillske lyckades dock i sin enfald hitta en period under 2017 där man kunde lukta sig till en ganska stor smula av spekulation). Men detta har du vilt förfäktat och solkat ner begreppet spekulation.

Och nu tror du att du har funnit beviset. Du är en lysande stjärna Wallincus - sluta aldrig lysa.
Nej det har bevisats att bostadspriserna är upptryckta till följd av spekulation, någon som ni lågbegåvade hävdar inte förekommit och nu har vi fått in mer bevis på hur den genomsnittliga bostadsboomern tänker
Jobbigt för dig och dina inkompetenta gelikar att bevisen aldrig någonsin ger er rätt, undrar varför det är så...(hint, det är för att ni alltid har fel)

Citat:
Jag ser fram mot den dagen när någon orkar hala fram en alarmerande graf över stigande kostnader för boendeutgifter vs disponibel inkomst. Det har säkerligen blivit ett hack i kurvan runt 2022 men ingen skribent har mig veterligen lyckats på att visa att det är en trend. Det är konstigt.
Det har förklarats för dig tidigare att boendeutgifter i förhållande till disponibel inkomst är en totalt värdelös indikator för hur dyra bostäder är eftersom det mäter hur stor del av disponibel inkomst går till inkomst för hela populationen.
Detta är helt värdelöst att diskutera eftersom en stor del av Sveriges bostadsägare köpte sina bostäder när de var billiga och sitter därför idag utan varken ränte eller amorteringskostnader, vilket snedvrider statistiken kraftigt.
Du kanske minns att förklaringen var att eftersom otroligt många unga är i praktiken utestängda från bostadsmarknaden speglar inte posten "boendeutgifter" något relevant för bostadspriserna.
Du minns säkert också att detta bevisats för dig men eftersom du är totalt inkompetent förstår du säkerligen inget av detta
Här kan du titta på en bättre källa som speglar hur dyra bostäder i Stockholm exempelvis är som visar att Stockholm har en mortgage as percent of income på 86%
Mortgage as Percentage of Income represents the actual monthly mortgage cost as a percentage of take-home family income (a lower percentage indicates better affordability)."

Citat:
Du är ju bara för retarded. Du menar att det är villaägare som har byggt attefallshus (vill bara påminna dig som har en hjärna som bor på mars att en sådan byggnad går på ca 7-800000 kr om man inte bygger med lyxig interiör) som påverkar marknaden på ett negativt sätt menar du? Hur hade den sett ut utan dessa byggnader? Och hur lång tid tror du inte det tar för att räkna hem 800k för bygget?

Bortskämd och fullkomligt retarded är vad du är. Som jag har sagt tidigare - du borde flytta in till Tidvind så ni kan sitta å runka av varandra så ni slipper störa oss mer normalbegåvade med erat trams.
Ironiskt att inte kunna läsa och sedan inleda med att kalla någon annan för retarded
Du älskar att lägga dig i andras diskussioner och eftersom jag vet att du hatar att läsa meningar med mer än tre ord i så förstår du inte kontext.
Här skriver hjorten16 (du vet, personen jag faktiskt skrev till som inte är du) att han kan bygga ett attefallshus för att hyra ut för att han skall kunna bo gratis.
Detta besvarade jag med att enda anledningen till varför hans plan ens tänkbar är för att bostadsmarknaden är dysfunktionell och hade det inte varit bostadsbrist hade ingen ens övervägt att bosätta i ett utedass i någons trädgård.
Förstår att detta är svårt för dig att ta in för denna mening har fler än tre ord i sig och jag vet att du gnäller som en liten barnunge så fort du behöver läsa något så gör oss alla en tjänst och håll dina åsikter för dig själv och lägg dig inte i diskussioner som inte berör dig
Citera
2026-07-18, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klokhet
En ny Dacia Duster kostade 99 900 år 2013 och det priset höll i sig tills runt 2018. Den billigaste versionen kostar idag från cirka 314 900 kr.

Den typen av åbäken fanns väl inte ens för 30 år sedan.

Jag köpte en ny japansk bil för ca 30 år sedan och fick betala runt 150k. Det kan väl motsvara en Dacia Sandero med pris 199k nu. Även om Dacian har mer features.

Dvs upp 33% på 30 år. Så det är då vad låga räntor och invandring skulle ge.
Men hur mycket har bostadspriserna ökat på 30 år?

Är det möjligen mer än 33%?
Citera
2026-07-18, 14:48
Medlem
Klokhets avatar
Citat:
Den typen av åbäken fanns väl inte ens för 30 år sedan.

Jag köpte en ny japansk bil för ca 30 år sedan och fick betala runt 150k. Det kan väl motsvara en Dacia Sandero med pris 199k nu. Även om Dacian har mer features.

Dvs upp 33% på 30 år. Så det är då vad låga räntor och invandring skulle ge.
Men hur mycket har bostadspriserna ökat på 30 år?

Är det möjligen mer än 33%?

Jag är ledsen, Ekbo, och menar inget illa. Men vill du visa på saker som inte drabbats av inflation på sista tiden (du nämnde inom 20 år) så är bilar ett ovanligt dåligt val. Priserna för alla bilar har gått upp något enormt de senaste 20 åren. Det fanns en tid då man kunde köpa valfri småbil för under 100 000. Den tiden är för evigt borta.

.

.
Citera
2026-07-18, 15:00
Medlem
Citat:
Jag är ledsen
Det får du ta i psykologiforumet.

Citat:
Priserna för alla bilar har gått upp något enormt de senaste 20 åren.
Det är för att du köper en massa features.

Skälet till att jag nämnde Dacia är för att det är en bil med lite features.
Då tittar man mer på priset för funktionen bil.

Det bör vara någorlunda jämförbara produkter.
Sedan har een Dacia en del features som japanen från 96 inte hade. T ex låsningsfria bromsar. Så det är en mer påkostad produkt. Det skulle man då vilja subtrahera bort kostnaden för. Men det jobbet är onödigt med den grova nivån som det här handlar om.

Hur mycket har bostadspriserna stigit på 30 år?
Citera
2026-07-18, 17:29
Medlem
Hur kommer bostadspriserna påverkas av att sossarna sannolikt vinner valet? Dom planerar ju bland annat rejäla skattehöjningar. Har dock dålig koll på vad de tänkt göra med bostadsmarknaden mer än tvångsblandningen som i sig är en katastrof för de områden som påverkas. Känns väl som bostadspriserna kommer gå ner en del med sossar i styret?
Citera
2026-07-18, 17:36
Medlem
Klokhets avatar
Citat:
Det får du ta i psykologiforumet.

Det är för att du köper en massa features.

Skälet till att jag nämnde Dacia är för att det är en bil med lite features.
Då tittar man mer på priset för funktionen bil.

Det bör vara någorlunda jämförbara produkter.
Sedan har een Dacia en del features som japanen från 96 inte hade. T ex låsningsfria bromsar. Så det är en mer påkostad produkt. Det skulle man då vilja subtrahera bort kostnaden för. Men det jobbet är onödigt med den grova nivån som det här handlar om.

Hur mycket har bostadspriserna stigit på 30 år?

Du skrev: "En ny Dacia kostar idag inte så mycket mer än en motsvarande för 20 år sedan."

Det är helt fel, vilket jag påvisade. En ny Dacia har gått upp med över 300 procent.

.
Citera
2026-07-18, 20:06
Medlem
DVikings avatar
Citat:

.

Nej, 150k. Bilen idag 2026 är dock helt annorlunda och kostar därefter. En Sandero kostar dock 200k idag och är kanske hyfsat jämförbar.
Citera
2026-07-18, 20:13
Medlem
Citat:
Det jag gör är att falsifier din lögn. (Alla som tvivlar kan gå tillbaka och titta vad jag skrev)

Låt oss gå tillbaka och titta vad du skrev då!
Här frågar du "avdrag för vad?"
När du får det förklarat för dig att det är ränteavdraget som avses påstår du här att du förklarar dubbelbeskattning.
När jag påtalar för dig att du inte förklarar utan att du frågar ändrar du dig här till att du svarade en annan användare.

Uppenbart att du ändrar historien och det är anmärkningsvärt att detta händer upprepade gånger med dig.
Du påstår något som inte är sant, får det bevisat för dig, slingrar dig och påstår att ingen har motbevisat dig.
Nu senast här där en annan användare rättar dig när du felaktigt påstår att en ny Dacia inte kostar mer idag än för 30 år sedan.

Det är helt uppenbart att du inte klarar av att ha fel och tyvärr eftersom du är extremt okunnig så har du fel väldigt ofta

Citat:

Du använde troligen ChatGPT för att få fram formeln. Inget problem i det. Men du börjar sedan göra grundlösa påståenden som bryter mot beroenden som existerar. Dvs du förändrar viss ingående data utan att förändra annan beroende data. Och då blir också resultatet väldigt fel.
I grunden beror ditt fel på att du inte kan något.

LOL!
Det är en formel som är vedertagen i ekonomisk teori! Hur okunnig är du?
Här är formeln klart och tydligt när den används av Bureau of Economic Analysis (en Amerikansk myndighet som ansvarar för att rapportera just BNP)
Jag tänker som sagt inte vara din privatlärare, du visste uppenbarligen inte hur BNP beräknas och du förstår inte hur tillväxt skapas. Tråden handlar inte om de saker du inte kan, även om just "Bostadsmarknaden" råkar vara en av de sakerna som du inte förstår

Citat:
I Wallincus bisarra värld har vi fri hyressättning. Han vet inte ens att det är extremt reglerade hyror i Sverige. Annars kunde man ju tänka sig att han iaf hade hört talas om HGF.

I verkligheten visar hyror vad det kostar. Det är nämligen var hyresregleringen går med på.
(Här hjälper det dock inte att gå om grundskolan. Dom tar väl inte upp Hyresregleringen).
Du påstod att hyressättningen utgår från vad det kostar att anställa folk för att bygga bostaden, kostnad för att anlita kommunen och kostnad för administration. Detta är helt felaktigt för det avgör inte hyressättning alls eftersom det styrs av vad folk är villiga/kapabla till att betala för hyran.

Nu blandar du in hur det ser ut i Sverige så låt oss titta på bruksvärdessystemet och vad som ingår:
"När man beräknar en hyresrätts bruksvärde tar man hänsyn till flera faktorer. Dels förmåner som finns i lägenheten, dels saker som är direkt kopplade till lägenheten såsom hiss, tvättstuga, sopnedkast, garage eller särskilda förvaringsutrymmen. Exempel på andra saker som påverkar bruksvärdet är lägenhetens storlek, planlösningen, ljudisolering och var i huset lägenheten är placerad."

Lustigt att det du påstår skall avgöra inte är med!
Särskilt för om vi läser lite längre ner på samma sida ser vi:
Påverkar fastighetsägarens kostnader bruksvärdeshyran?
Nej. Bruksvärdet bestäms av hyresnämnden utan hänsyn till kostnader för drift, produktion och förvaltning"

Så du får välja hur du vill ha fel, vill du ha fel för att dina påståenden inte räknas med i bruksvärdeshyran eller för att de inte räknas med i marknadshyran?
Fritt fram att välja hur du vill ha fel, det är fel oavsett.

Citat:

Wallincus är inte på något sätt ensam om att ha blivit ilurad att räntor och befolkningsökning har påverkan. Det är nog tvärtom ganska många som går och bär på sådana fantasier. Det har blivit mer av en vandringssägen. Så folk går och lurar varandra.

Detta skall läsas som att ekbo hyser teorier som inte har stöd i ekonomisk teori eller praktik.
Bland de övriga som gör mig sällskap i att förstå att räntan påverkar bostadspriserna räknas Statistiska Centralbyrån, Mäklarsamfundet och Sveriges Riksbank

Detta är bara de tre jag snabbt orkade leta upp som har denna korrekta uppfattning, det finns avsevärt fler eftersom det är allmänt vedertagen kunskap att lägre ränta leder till högre bostadspris.
Ekbo är däremot helt ensam om att avfärda detta, trots att du tidigare fått detta påtalat för dig av flera mer kunniga människor.

Du blir verkligen motbevisad hela tiden och du kan verkligen inte acceptera det
Sjukt kul att se
Citera
2026-07-19, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Just därför det är så olika på marknaden idag, för vi lever i olika världar och ni gamla verkar inte förstå att tiderna har förändrats.

Köpte du din bostad när priserna var rimliga (d.v.s på 80-90 talet) så har du idag låga kostnader.
Skall du köpa idag däremot möts du av extremt höga priser vilket i sin tur leder till extremt höga räntekostnader (2% av flera miljoner är alltjämt mycket pengar) och skyhöga amorteringskostnader.
Har man otur köper man även en bostadsrätt och får då höga avgifter som extra käftsmäll

När jag pratar om att priserna är extremt höga pratar jag om hur det är för de som är relativt nya köpare, när ni pratar om priser tänker ni på det priset ni en gång köpte för 1975...det är inte relevant för dagens bostadsmarknad
Det finns ju mängder med hus som säljs för 3-5 miljoner. Med en mille kontant så blir det väldigt billigt att bo. 3 millar kostar ju runt 6000 kronor. Sen Amortering på det. Men ett ungt par med bra arbeten har väl minst 60.000 efter skatt så då är det typ 50.000 kvar efter lån + amortering.
Sen att du räknar bort 70% av alla som har bostad med låga lån och kanske igen amortering är ju rätt märkligt. Vi kanske bara ska räkna in de som bor i Stockholm och är 25-35?
Citera
2026-07-19, 04:52
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det finns ju mängder med hus som säljs för 3-5 miljoner. Med en mille kontant så blir det väldigt billigt att bo. 3 millar kostar ju runt 6000 kronor. Sen Amortering på det. Men ett ungt par med bra arbeten har väl minst 60.000 efter skatt så då är det typ 50.000 kvar efter lån + amortering.
Problemet med hus är at det kommer med höga el- och drift- och underhållskostnader? Så att endast se det i termer av ränte- och amorteringskostnader är lite skevt.

Citat:
Sen att du räknar bort 70% av alla som har bostad med låga lån och kanske igen amortering är ju rätt märkligt. Vi kanske bara ska räkna in de som bor i Stockholm och är 25-35?
Det beror väl på vad för någonting du är ute efter att diskutera. Att medelålderspar har betalat av största delen av lånet hjälper inte unga som lever på marginalerna.
Citera
2026-07-19, 13:42
Medlem
Citat:
Du skrev: "En ny Dacia kostar idag inte så mycket mer än en motsvarande för 20 år sedan."
20 var en felskrivning. Jag avsåg 30 år eftersom jag köpt en ny bil då.

Och 30 år är en längre tid. Då har såväl bilpriser som bostadspriser stigit mer.

Och återigen. Det har varit en stor feature-tillväxt i bilar. Som naturligtvis kostar. Man får se upp så man inte mäter den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in