2026-07-17, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det historiskt normala är att bostäder sjunker i värde. De senste 30 åren är undantag. Finns tidigare liknande perioder. Typ efter 1870 men de är undantag.
Normerat mot BNP så faller bostäder långsiktigt. Där långsiktigt då är 100-tals år.

Men samtidigt har Capita stigit så det man ser är troligen effekten av Capita. Dvs bostadspriser följer BNP ganska grovt. Inte per år då utan kanske per 50 år.

Men det behöver inte betyda att det skall fortsätta vara så. Det går att tänka sig att vi börjar allokera mindre andel av inkomsten till bostaden. Eller att vi börjar arbeta mindre så BNP minskar och vi allokerar mer av inkomsten till bostaden.
Citera
2026-07-17, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

(Detta har då Wallincus stora mentala issues med. Just informationsbitarna om att köpeskillingen var låg. Resten, att månadsavgiften var skyhög pga räntorna det blev för komplicerat).

Ekbo förstår inte att vi har generellt högre boendekostnader idag till följd av exceptionellt hög ränte och amorteringskostnad ovanpå brutalt höga inköpskostnader vilket gör att du idag betalar avsevärt mycket mer om du skall köpa bostad för första gången än ekbo gjorde när han köpte sin första.

Ekbo saknar grundläggande ekonomisk kompetens och tror att det var värre för honom som kunde köpa en relativt nyproducerad lägenhet för 4 månadslöner bara för att avgiften var relativt stor del av hans genomsnittliga månadsinkomst.

Det är inte lönt att försöka utbilda ekbo för han kan inget, inte ens lite.
Snart kommer han väl kraxa om att räntan var 15% när han köpte med, lol.
Fan gör det om räntan så är 500% ifall du kan spara i fyra månader och köpa ett hus?

Ekbo förstår dock inte detta för ekbo är oförmögen att förstå ens det mest grundläggande som "billig bostad är lättare att köpa än dyr bostad"
Citera
2026-07-17, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Bostäder har haft en exceptionell prisstegring just de senaste 30 åren när räntan slaktats, skatter sänkts och befolkningen växt som aldrig förr. Dessa faktorer är dock utgående så framöver är det en helt annan historia.
Man måste lägga in att hyresrätter ökar snabbare via hyreshöjningar än en brf avgift. dels elpriser stiger, fjärrvärme stiger, vatten, sopor, allt ökar i pris, genom att HR ökar i i boendekostnad stiger priserna på brf lägenheterna. Det ä detta som styr, samt Brf lägnheter stiger nästan alltid vid varje avtalsförhandling man har med stora löne grupper, detta system utgör även att börsen fortsätter upp på likande sätt.

Bara kolla lite bakåt hur mycket löner gått upp sista 10-15åren, detta går hand i hand med bostadspriserna.
Citera
2026-07-17, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det historiskt normala är att bostäder sjunker i värde. De senste 30 åren är undantag. Finns tidigare liknande perioder. Typ efter 1870 men de är undantag.
Man har förändrat systemet, bara titta på börser, löner osv allt stiger i rask takt, allt som el, vatten, sopor löner, allt underhåll osv, det är tillväxt vi har idag som gör att allt ska bli dyrare för att systemet ska fungera. genom detta fortsätter även bostäder att öka, genom att öka på boendekostnader ökar även statens intäkter i samma anda, bara kolla vad en ny bil kosta idag, dom flesta går på 500-tusen o uppåt, o folk köper som inget hänt. att en bil går på över en halvmille utgör att bostäder även stiger i samma takt.
Citera
2026-07-17, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Detta är väldigt underhållande att läsa

Anledningen till varför börsen går dåligt och bostadskarriären går bra för dig är inte för att du är ett supergeni som är superduktig på affärer. Det är för att bostadsmarknaden har drivits av räntesänkningar och befolkningsökningar och allt har ökat i pris de senaste 30 åren.

Finns ett väldigt känt uttryck som lyder "a rising tide lifts all boats" vilket innebär att dina prisökningar på bostäder inte är till följd av din egna kunskap eller drift. Du har åkt snålskjuts på en våg som har lyft alla bostäder och den vågen är förbi nu och det märks för att börsen är där kunskap och förståelse för en marknad verkligen testas.

Vidare är det så att du har ingen förståelse för hur bostads"rikedom" fungerar.
Man kan inte bli rik på att bo i en bostad, den allmänna prisökningen äts upp av ditt behov av att köpa ny bostad i framtiden.
Jag har själv sett många som du i mina vänners föräldrar som trott att de varit väldigt smarta för de har ägt hus värda många miljoner men de blir sedan förvånade när de skall skilja sig och upptäcker att de lägenheter de behövt flytta till efter skilsmässan äter upp all "vinst" från bostadskarriären.

Här är en artikel som förklarar det hela väldigt fin för marknaden i Australien:
Australia’s high property prices are negatively impacting our children, grandchildren, and future generations by forcing them to pay significantly more for shelter than is necessary, making them worse off.

A home, whether it costs $500,000 or $2 million, serves the same function.

Higher housing “wealth” is thus meaningless to the vast majority of people who live in their homes rather than own investment property
.

Man måste lägga upp sitt bostadsköp rätt, jag har växlat upp bostäder, börja med ett litet hus på 80kvm, 3rum o kök, denna gav sin lilla vinst, utgjorde jag kunde köpa nästa ett större hus o mer centralt, även den sköt upp som en raket, där fick jag dela vinsten, köpte ett mindre hus, även den sköt upp, jag växla sedan upp till nästa, osv, nu växlar jag ner, först denna 3a, den steg granska rejält, på dessa 6 år, jag söker just nu ett litet hus som jag starta med, en jag kan bygga ett attefallshus på o hyra ut, denna finasieras av att jag får skjuta upp reavinsten skattefritt o kan på så sätt använda hela vinsten, genom attefallan kan jag hyra ut den o bo gratis just för räntefria lånet från staten o skattefri uthyrning. på så sätt fortsätter pengarna o växa, jag får mer över varje månad. detta utgör även jag får behålla hela pension att leva för.
Citera
2026-07-17, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Jaha, men nu var det dock gjorda affärer. Eller vill du antyda att försäljningarna inte är gjorda?

Var det något problem med försäljningarna?

Du sa 2020, och jag håller mig till 2020.
Och jag hade exakt samma gatuadress, och exakt samma yta på lgh.

Kan väl inte bli bättre. Och då kan vi hålla diskussionen till dessa två.

Och hur många % har det stigit om du räknar efter på de försäljningarna jag listade?
Hemnet lägger inte upp alla försäljningar, säljare bestämmer själva om man vill den ska ligga där eller inte, kan lungt berätta att det är bara 30% som syns som sålda på hemnet, inte ens alla är med på booli men det är fler, ca 5-60% ligger där, övriga % får du aldrig se.
Citera
2026-07-17, 18:07
Medlem
När man inte trodde att denna diskussion kunde bli snurrigare… hittar Flashback alltid en ny lägstanivå
Citera
2026-07-17, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Ekbo förstår inte att vi har generellt högre boendekostnader idag till följd av exceptionellt hög ränte och amorteringskostnad ovanpå brutalt höga inköpskostnader vilket gör att du idag betalar avsevärt mycket mer om du skall köpa bostad för första gången än ekbo gjorde när han köpte sin första.

Ekbo saknar grundläggande ekonomisk kompetens och tror att det var värre för honom som kunde köpa en relativt nyproducerad lägenhet för 4 månadslöner bara för att avgiften var relativt stor del av hans genomsnittliga månadsinkomst.

Det är inte lönt att försöka utbilda ekbo för han kan inget, inte ens lite.
Snart kommer han väl kraxa om att räntan var 15% när han köpte med, lol.
Fan gör det om räntan så är 500% ifall du kan spara i fyra månader och köpa ett hus?

Ekbo förstår dock inte detta för ekbo är oförmögen att förstå ens det mest grundläggande som "billig bostad är lättare att köpa än dyr bostad"
Räntekostnaden är väl oerhört låg. Under 2% efter avdrag. Hur får du det till exeptionella kostnader. Amorteringen är ju noll för de flesta av oss så det är knappast en dyr kostnad.
Citera
2026-07-17, 19:42
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
När man inte trodde att denna diskussion kunde bli snurrigare… hittar Flashback alltid en ny lägstanivå

hjorten representerar ändå en nivå som många blt ligger på, kanske ungefär en genomsnittlig variant. Testa själv att diskutera köp av boende, kostnader, prisutveckling osv med lite random people så får du se hur jävla illa det är ibland dessa
Citera
2026-07-17, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16

Bara kolla lite bakåt hur mycket löner gått upp sista 10-15åren, detta går hand i hand med bostadspriserna.
Lol, you wish!
Bostadspriserna har ökat avsevärt mycket mer än lönerna:
"Sedan millennieskiftet har priset på en genomsnittlig villa i Sverige stigit mer än dubbelt så mycket som Stockholmsbörsen och nästan fyra gånger så mycket som lönerna"

Tro mig, hade bostadspriserna bara dubblats från år 2000 som lönerna hade denna tråden inte funnits och samhället hade varit bättre.

Citat:
Man måste lägga upp sitt bostadsköp rätt, jag har växlat upp bostäder, börja med ett litet hus på 80kvm, 3rum o kök, denna gav sin lilla vinst, utgjorde jag kunde köpa nästa ett större hus o mer centralt, även den sköt upp som en raket, där fick jag dela vinsten, köpte ett mindre hus, även den sköt upp, jag växla sedan upp till nästa, osv, nu växlar jag ner, först denna 3a, den steg granska rejält, på dessa 6 år, jag söker just nu ett litet hus som jag starta med, en jag kan bygga ett attefallshus på o hyra ut, denna finasieras av att jag får skjuta upp reavinsten skattefritt o kan på så sätt använda hela vinsten, genom attefallan kan jag hyra ut den o bo gratis just för räntefria lånet från staten o skattefri uthyrning. på så sätt fortsätter pengarna o växa, jag får mer över varje månad. detta utgör även jag får behålla hela pension att leva för.
Se, nu är du där igen och tror att det är din förtjänst att du ägt bostäder som ökat i pris...
Som sagt, allt har mer eller mindre ökat i pris. Du kunde köpt ett utedass 1992 för småpengar och sålt det för miljoner 2021 med tanke på hur galen marknaden var.

Du är inte ett geni för att du ägt en bostad som ökat i pris, nästan alla i din generation har lyckats med den bedriften och det faktum att börsen inte gått så bra för dig är bevis på saken.
Du red på en våg av låg ränta, okontrollerad invandring och extremt dåligt skött bostads och finanspolitik som tagit dig hit.
Tror du på fullaste allvar att någons förstahandsval är att bo i en sketen attefallsstuga på din tomt?
De skulle inte göra det om de inte var desperata och de är desperata för det är bostadsbrist, brist som skapat den uppgång du tror att du skapat själv.

Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Räntekostnaden är väl oerhört låg. Under 2% efter avdrag. Hur får du det till exeptionella kostnader. Amorteringen är ju noll för de flesta av oss så det är knappast en dyr kostnad.
Just därför det är så olika på marknaden idag, för vi lever i olika världar och ni gamla verkar inte förstå att tiderna har förändrats.

Köpte du din bostad när priserna var rimliga (d.v.s på 80-90 talet) så har du idag låga kostnader.
Skall du köpa idag däremot möts du av extremt höga priser vilket i sin tur leder till extremt höga räntekostnader (2% av flera miljoner är alltjämt mycket pengar) och skyhöga amorteringskostnader.
Har man otur köper man även en bostadsrätt och får då höga avgifter som extra käftsmäll

När jag pratar om att priserna är extremt höga pratar jag om hur det är för de som är relativt nya köpare, när ni pratar om priser tänker ni på det priset ni en gång köpte för 1975...det är inte relevant för dagens bostadsmarknad
Citera
2026-07-17, 20:16
Medlem
Citat:

Säg att du är en boomer utan att säga att du är en boomer.

Om du tror att Lisa 25 år som köper en etta i Täby för 2Msek kommer kunna sälja den för 3Msek om fyra år för att sen verkligen påbörja sin "bostadskarriär" så är du helt verklighetsfrånvänd. Lisa kommer att sälja lgh och gå +/- 0 för att sen flytta hem till Söderhamn och skaffa barn när hon närmar sig 30 och väninnorna inte kan ta en LUS var och varannan dag längre.
Citera
2026-07-17, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
hjorten representerar ändå en nivå som många blt ligger på, kanske ungefär en genomsnittlig variant. Testa själv att diskutera köp av boende, kostnader, prisutveckling osv med lite random people så får du se hur jävla illa det är ibland dessa
Jag tycker vi skall uppskatta hjorten för han representerar exakt den spekulativa anda som många gamla bostadsägare har.
All hans text är fylld av tanken om att han gjort en investering som lönat sig och hur han nu förstår sig på marknader.
Exakt den typ av människa som trådens stora apor så ihärdigt förnekat skulle finnas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in