2026-07-18, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InkontinentKent
Som antihuman skriver ovan "varje anklagelse är ett erkännande"...
Ja, och det är dessutom övertydligt med Trump att hans anhängare har dubbla måttstockar,
Citera
2026-07-18, 11:02
Medlem
Threadkillers avatar
Utan att ta ställning till själva valfusks-delen, förstår jag inte varför någon skulle ha invändningar mot högre krav för att få rösta. Det är naturligtvis bra, oavsett allt annat.
Citera
2026-07-18, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Enligt SAVE-act så ska endast följande vara godkänt:
- REAL ID‑kompatibelt ID som uttryckligen anger att personen är amerikansk medborgare (Mycket få delstater anger medborgarskap på ID‑kort.)
- Giltigt amerikanskt pass (ca 48% har pass)
- Militärt ID + militärt tjänstgöringsdokument som visar födelseort i USA
- Statligt eller federalt foto‑ID som visar födelseort i USA
- Statligt eller federalt foto‑ID + ett medborgarskapsbevis

Det är många amerikaner som saknar sådana handlingar. Körkort och flertalet delstatliga ID-kort kommer inte att uppfylla kraven i SAVE.

Eftersom det inte behövs.

Behövs det så skaffar man det så klart.
Citera
2026-07-18, 11:05
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Triump påstår sig ha någon sorts källa från CIA som skulle ha berättat för honom och FBI att man undanhållit de här rapporterna om utbredd kinesisk infiltration av valen från honom. Något tydligt stöd för att det skulle ha funnits en sådan dolsk plan, eller någon sådan cover-up inom CIA, finns förstås inte, i varje fall har inget lagts fram som visar det. Detta medger t o m Trumps "hemmaplan" och allierade Fox News.

Nu har Trump bett Patel återöppna den utredning kring detta som Biden stängde. Intressant och motiverat.
Citera
2026-07-18, 11:06
Medlem
Citat:
Känner jag inte till det? Jodå, jag har surprise surprise redan skrivit:

Att du inte har koll vet alla redan, men svamla på du.

Frågan är nu varför du ljuger om vad jag har sagt?

Ljuger? Är du dement? Jag bemötte ditt inlägg där du tjatade om dom överkörda delstaterna pga konstitutionen… att du svänger fram och tillbaka lite överallt är inte mitt problem.

Citat:

Nej, de blir inte överkörda på grund av vad någon opinionundersökning sagt, utan på grund av vad konstitutionen säger.

Det är konstitutionen som gäller här, inte opinionsundersökningar. Det har jag redan skrivit.

Iq fiskmås diskussionen fortsätter. Vad vill du hitta på här näst?
Citera
2026-07-18, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Jag argumenterar inte utifrån känslor utan vad som rapporteras. Exakt vad finns det i de dokument som släpptes som styrker hans påstående? Ingen annan förutom hans knähundar och hans fanboys på flashback har lyckats hitta det han påstår
Hittade kopplingar mellan dokumenten och trumps tal direkt, sen om det är likt demokraternas steele dossier dvs köpta påhitt eller sanning är svårt för mig att avgöra men du måste ha total brist på läsförståelse eller ljuga om att du läst dokumenten för att massera din confirmation bias.
Citera
2026-07-18, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Bra, antar att du som jag tycker det är bra att man skall identifiera sig för att få rösta i Sverige eller i alla andra Europeiska länder.

Varför gäller inte samma ide i USA ?

Förklara.

De har andra idéer och traditioner. Men det förstår du säkert själv.

USA byggdes upp som en frihetsstat där människor skulle leva fria utan onödig kontroll. Mycket av det frihetsidealet finns kvar. Delvis på grund av att konstitutionen i praktiken föreskriver lokalt styre och att den federala staten bara ska sköta vissa gemensamma frågor. Men till stor del för att folket själva har känslan att staten inte ska lägga sig i. Sedan har tiderna förändrats, men folkets anda är svårare att ändra.

Jag delar absolut din uppfattning att ID-kontroll vid röstning är en bra idé i grunden. Men det är inte en bra idé att införa ett sådant krav 3 månader före ett val i ett land där det inte existerar någon standard för ID-handlingar.

Jag skulle, brutalt uttryckt, tycka att inför man detta system 3 månader före valet ska man från federalt samtidigt garantera att man klarar av att vid behov framställa ett par hundra miljoner ID-handlingar samt hinner utreda alla fall av oklara identiteter hos de som önskar rösta så att allt är klart åtminstone ett par veckor före valet. Det lär bli ganska svårt, alltså bättre att skjuta på SAVE till valet 2030.
Citera
2026-07-18, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Eftersom det inte behövs.

Behövs det så skaffar man det så klart.

Precis. Och behövs det för att rösta så kan man ju införa det. Dock inte tre månader före valet i fråga.
Citera
2026-07-18, 11:15
Medlem
Donald Trump är maktgalen och försöker nu att rigga valet
för den som äger narrativet äger också tolkningsföreträdet.
Citera
2026-07-18, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Ljuger? Är du dement? Jag bemötte ditt inlägg där du tjatade om dom överkörda delstaterna pga konstitutionen… att du svänger fram och tillbaka lite överallt är inte mitt problem.
Ja, ljuger. Fast jag får ge dig att just i ditt fall tror jag inte att du ljuger medvetet, du är helt enkelt korkad bara. Här:

Citat:
Nu tryter din läskunnighet igen, du hittade alltså ingen delstat du vill argumentera för skulle bli överkörda vid ID koll, räcker så.
Citat:
Jo, alla delstater skulle bli överkörda. Här är en lista:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_states_and_territories_of_the_United_State s
Citat:
inte ETT exempel har vi på delstat som du menar blir överkört om id koll blir krav.
Här ljuger du alltså. Eller så tror du att 50 är mindre än 1 eller "alla" är färre än "ingen". Kanske är det du som är dement? Svårt att säga.

Citat:
Iq fiskmås diskussionen fortsätter. Vad vill du hitta på här näst?
Jag har varit extremt konsekvent. Jag har till och med upprepat de flesta påståenden tre, fyra gånger eftersom jag har fått påminna dig hela tiden om att jag har sagt dem, när du likt ovan helt felaktigt påstår att jag inte har sagt dem.

Jag vet att du har IQ som en fiskmås, varför du känner att du behöver skriva det begriper jag dock inte.
Senast redigerad av InkontinentKent 2026-07-18 kl. 11:21.
Citera
2026-07-18, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Precis. Och behövs det för att rösta så kan man ju införa det. Dock inte tre månader före valet i fråga.

Usa har haft flera hundra år på sig att införa det.

Men fusk har satt käppar i hjulet. Handlar inte om ett par månader.
Citera
2026-07-18, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Utan att ta ställning till själva valfusks-delen, förstår jag inte varför någon skulle ha invändningar mot högre krav för att få rösta. Det är naturligtvis bra, oavsett allt annat.
Ingen har invändningar mot att man ändrar lagar och regler enligt korrekta procedurer inklusive konsekvensutredningar.

Som sagt, det är inte det någon invänder mot.

Man invänder emot att sittande president i ett land försöker hindra folk med fel åsikt från att rösta, vilket det helt uppenbart handlar om här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in