2026-07-18, 09:12
Medlem
Dbloodss avatar
Har några fåtal i 30-40-års ålder utan barn på arbetsplatsen, beter sig ofta som barn själva. Sen upplever jag det som att småbarnsföräldrarna uppskattar att vara på arbetet mer än de som inte har barn. Lite mer driv, ansvarskänsla och initiativtagande.
Citera
2026-07-18, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalromantik
Hmm, alltså de jag tänker på i huvudet har sagt att de inte vill ha barn sedan de var 23 ungefär.

De är inte korkade personer, intelligenta, högutbildade och ser bra ut.

Men istället skaffar de husdjur vilket jag tycker är lite motsägande om de nu inte vill binda upp sig. well well, alla gör sin grej och vill man inte vara förälder ska man inte ha barn.

Jag tycker bara det är skumt att barn instinkten inte finns hos dem, man tänker att den är inbyggd

Den biologiska instinkten/ mekanismen finns säkert där hos många men trumfas av en annan mänsklig instinkt - att vara som andra, om än inom vissa ramar. Dessa ramar har helt klart vidgats i takt med att det inte längre är självklart att man skaffar barn.

Bland 70-80-talister (åtminstone till de födda fram till 85-ish) var det fortfarande helt självklart att skaffa barn, annars stack man ut för mycket i sitt val att inte göra det - det fanns en looserstämpel som numera är raderad och jag delar helt klart din uppfattning om att det är många både framgångsrika och snygga som prioriterar annat än klassiskt familjeliv.

Och kanske är det hund/ husdjur som fungerar som substitut på sina håll - hade en hund fått samma såväl ekonomiska som känslomässiga engagemang från husse och/eller matte för 40 år sedan som fallet är idag så hade det varit lika avvikande som att inte skaffa barn.

Vet inte riktigt var jag vill komma mer än att jag håller med dig

Samt att behovet av att ta hand om något kan ta sig andra former när det är socialt accepterat. Jag har barn och det är verkligen inget jag ångrar men det hade inte varit ett lika självklart val om inte ”alla andra” skaffat barn ungefär samtidigt.

Imbecilla idioter som blandar ihop begreppen och menar om att det skulle hänga samman med att ”ta ansvar” att skaffa barn och om man inte gör det så grundar det sig i ”egoism” har jag inte mycket till övers för - att skaffa barn är visserligen en biologisk instinkt men utifrån mänsklighetens utveckling de senaste cirka 200 åren så borde alla med ett tvåsiffrigt IQ inse att barnaskaffande numera är höjden av egoism. Det finns inget behov utifrån artens fortlevnad, må vara att detta borde vara självreglerande och mynna ut i någon fet pest som rensar 90% av jordens befolkning om det fungerar enligt de evolutionära modeller som jag själv hänvisar till.
Citera
2026-07-18, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Hahaha vad i hela jävla friden snackar du om?

Vänta, backa bandet.

"och du blir bara mer och mer bitter med tiden och måste sjukskriva dig från jobbet för depression."

För det första är jag man. För det andra kommer jag gå i pension typ vid 40-års ålder. I allafall semi-pension. Kommer köra lite online-grejer för skojs skull. Depression? Are you fucking kidding me?

Man you have smoked yourself retarded...

Det där var väl inte så trevligt? Går emot din paradoxala signatur. Du har en terapeut också, förvånande...

Fortplantning är en av livets mest grundläggande funktioner. Alla organismer som finns idag är resultatet av miljarder år av evolution där de individer som förde sina gener vidare blev våra förfäder. Därför har människor utvecklat biologiska mekanismer som sexualdrift, anknytning och omsorg om barn. I den meningen kan man säga att viljan att skaffa barn ligger nära människans biologiska natur.

Om människan skulle förlora viljan att fortplanta sig skulle den försvinna inom en generation. Därför kan man argumentera för att en generell ovilja att få barn går emot den evolutionära funktion som format människan och är rent ut anti-naturligt.

Individer som inte skaffar barn blir ofta miserabla senare trots att de har badat i materiellt välstånd, det är min empiriska bedömning. Finns säkert undantag och du kanske är en av dem, grattis isåfall. Men nån dag senare tror jag att du kommer slås av tanken "tänk om jag hade ett barn nu" när du i stunden känner att något saknas i livet.

Denna post är absolut inte en känga till barnlösa generellt, det finns massa anledningar till att man kanske inte får barn och det är Guds vilja men jag riktar mig till den antinaturliga instinkten som skildrats att inte vilja ha barn.

Citat:
Ursprungligen postat av LionQueen88
Jag är 38 och har inte "vaknat upp". Tro det eller ej, vissa har större mål i livet än att trycka ut ungar.

Som vadå? Bli påsatt av toyboys som du skrivit i vartannat inlägg du postat i denna tråden?
Citera
2026-07-18, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Nej, jag har inte svårt att förstå det. Du har svårt att förstå att en person som först inte har barn och sedan har barn förstår den skillnaden bättre än någon som inte har barn.

Samma mekanism gäller alla andra erfarenheter också. Någon som överlevt cancer eller bestigit mount everest vet mer om de erfarenheterna än någon som inte gjort det. Man kan inte ta bort den erfarenheten genom att säga att man är en annan person...

Du missar fortfarande målet helt och hållet. Ingen har sagt att du inte förstår skillnaden på ditt eget liv före och efter du fick barn. Självklart gör du det, och det är väl jättefint att du har testat det och trivs med det.

Men din Mount Everest-analogi visar exakt varför din logik haltar så fundamentalt. Ja, den som har bestigit Mount Everest vet hur just den klättringen känns. Men den personen blir inte automatiskt expert på hur det är att dyka i Marianergraven, eller hur det känns att hitta sitt livs största lycka och mening genom att köpa en gård med djur, forska på ett universitet eller nå andra stora mål som människor kan ha.,.

När du hävdar att barnlösa lever ”enkla, ytliga och lata liv” och saknar djup, då uttalar du dig inte om din egen erfarenhet av Mount Everest. Du klankar ner på folk som valt att dyka i havet istället, och påstår att deras liv är värdelösa bara för att de inte klättrade på just ditt berg som majoriteten gör.
Det ni vägrar fatta är att en vuxen, medvetet barnlös människa inte sitter och saknar din upplevelse... De har hittat sin mening, sitt ansvar och sitt djup på helt andra platser i livet- platser som du inte har en aning om, eftersom du har fullt upp med att sitta på din egen lilla bergstopp och irritera dig på dem som inte är med där uppe.

Jag vet inte, men om man provoceras så här brutalt av att andra människor väljer en annan livsstil, så måste det ju finnas något i ens eget liv som man saknar eller känner sig begränsad av... Om du och ni andra här i tråden genuint vore så harmoniska, djupa och hundra procent nöjda med ert familjeliv och era uppoffringar som ni påstår, då hade ni bara fortsatt leva era liv i lugn och ro. Ni hade inte ägnat en sekund åt att sitta på nätet och försöka övertyga er själva om att de som lever annorlunda är "misslyckade". Att ilskan och behovet av att nedvärdera andra finns där, bevisar bara att er bergstopp kanske inte är så fantastisk som ni vill göra gällande.
Senast redigerad av Menea 2026-07-18 kl. 10:18.
Citera
2026-07-18, 10:21
Medlem
Om det är så som ni säger att vi utan barn lever meningslösa liv. Då är det rätt oskönt av er att påtala det om och om igen. Man får känslan av att ni inte är så trevliga personer och tvivelaktiga som föräldrar.

Tur att ni har fel.
Citera
2026-07-18, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Har några fåtal i 30-40-års ålder utan barn på arbetsplatsen, beter sig ofta som barn själva. Sen upplever jag det som att småbarnsföräldrarna uppskattar att vara på arbetet mer än de som inte har barn. Lite mer driv, ansvarskänsla och initiativtagande.

Själv har jag märkt att det snarare är tvärtom- de föräldrar som plötsligt älskar att vara på jobbet, jobba över och ta på sig extraprojekt ofta gör det för att de vill komma bort från kaoset och kraven hemma... Det är en välkänd hemlighet att många, särskilt män, känner sig enormt stressade i hemmet. De får aldrig koppla av, relationen gnisslar och hemmet har förvandlats till en obetald projektledartjänst. Då blir arbetsplatsen en frizon där de äntligen får sitta i fred, dricka varmt kaffe och känna att de har kontroll över sin tillvaro.
Citera
2026-07-18, 11:03
Medlem
Pansarbalks avatar
Hur mycket av det här beror på det faktiska på att man har barn snarare än ett enkelt sample bias.

I gruppen har barn kommer du framför allt ha människor som någon kunde tänka sig skaffa barn med.

I gruppen barnlösa kommer du ha alla människor ingen ville skaffa barn med. Du kommer även ha alla människor som visserligen hade kunnat hitta någon att skaffa barn med, men som inte vill ha barn på grund av det ansvar och personliga begränsningar som kommer med det.

Är du dessutom på i alla fall en hyfsad seriös arbersplats har det redan rensats för den typen av männkskor som skaffar massor av barn tidigt på grund av diverse diagnoser och annat. Ergo, WT och annat trash är redan rensat ur båda grupperna.

Jag säger inte att själva barnskaffandet i sig inte kan tvinga fram lite mer struktur och ansvarstagande. Men en stor del lär redan kunna förklaras med just sample bias från början.
Citera
2026-07-18, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yamahavana
Klart den inte funkade. Den passar ju typ 0% för ditt narrativ.

Om du nu är så nöjd, med ditt liv som förälder, varför sitter du då och bölar över att folk inte också skaffat barn på Flashback? Borde du inte ha fullt upp med att leka, ta trevliga bilder till sociala medier och torka spyor och byta blöjor?

Det är ju så häftigt, beundransvärt och givande?

Håller med till 100%
Citera
2026-07-18, 11:18
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Jag brukar säga att om du vill anställa någon som är duktig så anställ en flerbarnsmamma där barnen flugit ut och som söker något nytt att göra.

Den personen är ofta organiserad, tänker rationellt och faller inte i självömkan vid minsta motgång. Dessa kvinnor har tränat 18 år eller mer på att få saker att fungera, och dom är tacksamma för jobbet.

40+ kvinnor är en riktig resurs, men bara om de haft barn! Deras makar är däremot inte alltid lika ambitiösa eller självgående.

Fy fasen vad det stämmer brutalt in på min egen mamma!
En helt jäkla sanslöst driftig människa med förmåga att planera och strukturera.
Efter småbarnsåren gick det väldigt, väldigt bra för henne i sin karriär.
Just för hennes förmåga att styra upp verksamheten.
Hon blev till slut "head-huntad" runt till div problemverksamheter inom sin bransch.
Citera
2026-07-18, 11:25
Medlem
Är TS kvinna ?

För endast kvinnor eller skadade män drar upp detta med barn hela tiden.

Tur att man är utbildad och jobbar för utländskt företag och slipper svenska kontor , där man då hade behövt "täcka" för folk som inte klarade av att skaffa barn.

Det hade jag aldrig gått med på utan slutat.
Citera
2026-07-18, 11:26
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Har haft med några barnlösa vuxna människor att gjort på sistone. Att det är nåt fel på dem har man ju alltid vetat men först nu förstod jag vad det var.
De lever ju som en student som kan fokusera helt och hållet bara på sig själva, behöver aldrig planera nåt för att ta hänsyn till eller ta hand om nån annan människa.
Ändå så är det alltid de på en arbetsplats som har barn som ser till att allt funkar. Även för de förvuxna barnen som aldrig fick några barn.
Lyssnar man istället på hur en barnlös upplever situationen så är det alltid att det är de som får anpassa sig och ställa upp för alla de med barn.
Så kan det nog vara på nåt enstaka ställe, men det jag sett så kan man inte ens lägga över ansvaret på dessa förvuxna barn för de har ingen rutin av att ta ansvar och empatin är också oftast på mycket låg nivå.

Frågan är då om dessa vuxna barnlösa människor varit så hela sitt liv och därför har ingen valt att skaffa barn med dem, eller är det så att de blivit förstörda av att inte behöva bry sig om nåt annat än sig själv på sin lediga tid.

Nu är detta Flashback och då brukar det alltid bli svart eller vitt. Självklart finns det de med barn som är helt hopplösa och de utan som är helt fantastiska. Men de faller ur normen.
Tråden handlar inte heller om unga ambitiösa människor som ännu inte skaffat barn.
Det handlar om de vuxna som aldrig behövt bry sig om nån annan än sig själva varenda minut de inte varit på jobbet.

Haha, dagens barn bryter på blattesvenska och är klistrad vid telefonen...

Försök inte leka att ni föräldrar skulle vara några grymma jävlar, det är mer än uppenbart att ni inte uppfostrar era barn...
Citera
2026-07-18, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Det handlar om de vuxna som aldrig behövt bry sig om nån annan än sig själva varenda minut de inte varit på jobbet.

Jag upplever det snarare som att barnfria (frivilligt barnlösa) människor bryr sig om och är insatta i så mycket mer än just det egna jaget och den egna familjen. De mest intressanta människorna är de barnfria som kan vara ensamma med sig själva.

Småbarnsföräldrar upplever jag som mer inskränkta och mer egoistiska. Det är mest "jag och mina barn" som gäller. Många verkar också umågs med andra föräldrar och verkar inte ta in så många andra intryck från omvärlden. Sen när barnen är uppvuxna kommer de oftast tillbaka och blir intressanta igen. Fram till dess är det mest en massa gagg om barnen, barnens kompisar och deras föräldrar, barnens skola och aktiviteter.

De sämsta på en arbetsplats är kvinnor som blivit mor- eller farföräldrar och som sitter och gaggar non-stop om nåt tråkigt barnbarn som man inte har någon som helst anknytning till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in