2026-07-16, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom46
Håller inte med dig alls.
Det behöver du inte och jag antar att du är barnlös 40+?
Sanningen är alltid jobbig men ibland kan den vara bra att få höra.
Långsamt sjunker det in.
Citera
2026-07-16, 18:24
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Börjar tro det jag också. Har många gånger tyckt synd om dem, men det är nog självvalt många gånger.
Man kan tycka synd om dem då också för de går miste om mycket i livet och kommer alltid ses som lite udda.

Men är det människor som vill vara barnlösa eller inte?
Citera
2026-07-16, 18:24
Medlem
Citat:
Det behöver du inte och jag antar att du är barnlös 40+?
Sanningen är alltid jobbig men ibland kan den vara bra att få höra.
Långsamt sjunker det in.

Allt är inte slut för man inte har barn, bara högljudda, jobbia och väsnas.
Skönt man slipper det.

Tror ni har rättigheter höras över allt.
Citera
2026-07-16, 18:26
Medlem
karlgunnars avatar
Jag har valt bort barn pga min autism och diverse andra psykiska åkommor. Vad är det för fel med att inte vilja ha efterblivna barn? Jag hade idag vid 40+ gärna haft barn, normala barn, men det är inget jag kan få själv, det vet jag med säkerhet pga släkten.
Citera
2026-07-16, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yamahavana
En sak jag (som valt att vara utan barn) har märkt, är att det alltid är dom med barn som ska ondgöra sig över dom som inte valt att skaffa barn. Tänker inte dra någon lång harang här. Men ska måla upp ett exempel eller en liknelse, som jag tror är ganska träffsäker.

Erik köper en Chevrolet Corvette. Det har varit hans dröm sedan han var i tonåren. Erik tycker att alla som inte också drömt om en Corvette, är sjuka i huvudet. Har konstiga böjelser, eller döljer någonting. Så måste det vara. Han själv, döljer absolut ingenting. Inget. Och säger det igen, bara så att det verkligen låter trovärdigt. Han döljer INGET.

När Erik väl skaffat sin Corvette, så insåg han ganska snabbt att den kostade mycket. Krävde mycket underhåll och den var inte så rolig och häftig som han trodde.

Johan, var aldrig intresserad av en Corvette. Han köpte en gammal vanlig tråkig V70. Han behövde inte låna pengar. Och den har inte kostat mycket att driva runt. Vare sig i reparationer, eller bränsle om man jämför med Eriks Corvette.

Erik blir förbannad när han ser Johan.

Varför i HELVETE ska Erik dras med en svindyr och besvärlig Corvette, när Johan lätt kan glida runt på samma vis i sin SKETNA V70?? Det ska bara inte gå!

Erik valde ju denna vägen, för att många andra gjort det. Och för att visa att han minsann också är en "redig jävel" som dom andra Corvette-ägarna. Om nu Erik gjorde det valet, så ska väl för helvete alla andra också göra det? Dom ska ju också dras med samma vånda, huvudvärk och elände? Eller?

Erik ångrar bittert att han skaffade sin Corvette. Men måste lägga upp fina bilder på den på Instagram, Facebook och liknande där han ler tillgjort. Han får åka på Corvette-träffar, där han och dom andra entusiasterna baktalar alla V70 ägarna, och deras simpla livsstil. För inte fan är dom avundsjuka. Nej. Nej för i helvete. Det är dom inte!

Tror detta bör klargöra saker.

Och jag är jävligt nöjd med min V70. Aldrig velat ha en Corvette för att "passa in" - Och kommer då fan heller aldrig skaffa en, eller flera
Du tyckte säkert det var en riktig bra liknelse.
Märkte vad nöjd du var.
Tyvärr måste min recension bli att den funkade inte riktigt, sorry men måste vara ärlig.
Citera
2026-07-16, 18:30
Medlem
RickardXXIIIs avatar
Skulle alla utan barn skita i att gå till jobbet skulle samhället inte fungera. Att den svenska mycket generösa föräldraförsäkringen ens går att tillämpa bygger på att alla inte skaffar barn. Samhället skulle inte ha råd med det.
Citera
2026-07-16, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Men är det människor som vill vara barnlösa eller inte?
Jadu. De flesta av dem vill nog inte det egentligen men de känner sig själva ändå så bra och en del av dem har nog dåligt självförtroende också. Men de tar beslutet att jag klarar inte det här eller jag ska nog inte sprida mina gener vidare.
Citera
2026-07-16, 18:31
Medlem
Yamahavanas avatar
Citat:
Du tyckte säkert det var en riktig bra liknelse.
Märkte vad nöjd du var.
Tyvärr måste min recension bli att den funkade inte riktigt, sorry men måste vara ärlig.

Klart den inte funkade. Den passar ju typ 0% för ditt narrativ.

Om du nu är så nöjd, med ditt liv som förälder, varför sitter du då och bölar över att folk inte också skaffat barn på Flashback? Borde du inte ha fullt upp med att leka, ta trevliga bilder till sociala medier och torka spyor och byta blöjor?

Det är ju så häftigt, beundransvärt och givande?
Citera
2026-07-16, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Jag har valt bort barn pga min autism och diverse andra psykiska åkommor. Vad är det för fel med att inte vilja ha efterblivna barn? Jag hade idag vid 40+ gärna haft barn, normala barn, men det är inget jag kan få själv, det vet jag med säkerhet pga släkten.
Perfekt. Man ska inte avla på defekta gener.
Alla är inte lämpliga som föräldrar, likväl som inta alla är lämpliga att bli dagisfröknar.
Citera
2026-07-16, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickardXXIII
Skulle alla utan barn skita i att gå till jobbet skulle samhället inte fungera. Att den svenska mycket generösa föräldraförsäkringen ens går att tillämpa bygger på att alla inte skaffar barn. Samhället skulle inte ha råd med det.
Räknat ut det själv?
Vad ska du göra om dagarna då?
Citera
2026-07-16, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yamahavana
Klart den inte funkade. Den passar ju typ 0% för ditt narrativ.

Om du nu är så nöjd, med ditt liv som förälder, varför sitter du då och bölar över att folk inte också skaffat barn på Flashback? Borde du inte ha fullt upp med att leka, ta trevliga bilder till sociala medier och torka spyor och byta blöjor?

Det är ju så häftigt, beundransvärt och givande?
Jag bölar inte.
Varför skaffade du inte barn?
Intressant att se vad det beror på när de bittra valde/fick den utgången.
Citera
2026-07-16, 18:39
Medlem
Citat:
Har haft med några barnlösa vuxna människor att gjort på sistone. Att det är nåt fel på dem har man ju alltid vetat men först nu förstod jag vad det var.
De lever ju som en student som kan fokusera helt och hållet bara på sig själva, behöver aldrig planera nåt för att ta hänsyn till eller ta hand om nån annan människa.
Ändå så är det alltid de på en arbetsplats som har barn som ser till att allt funkar. Även för de förvuxna barnen som aldrig fick några barn.
Lyssnar man istället på hur en barnlös upplever situationen så är det alltid att det är de som får anpassa sig och ställa upp för alla de med barn.
Så kan det nog vara på nåt enstaka ställe, men det jag sett så kan man inte ens lägga över ansvaret på dessa förvuxna barn för de har ingen rutin av att ta ansvar och empatin är också oftast på mycket låg nivå.

Frågan är då om dessa vuxna barnlösa människor varit så hela sitt liv och därför har ingen valt att skaffa barn med dem, eller är det så att de blivit förstörda av att inte behöva bry sig om nåt annat än sig själv på sin lediga tid.

Nu är detta Flashback och då brukar det alltid bli svart eller vitt. Självklart finns det de med barn som är helt hopplösa och de utan som är helt fantastiska. Men de faller ur normen.
Tråden handlar inte heller om unga ambitiösa människor som ännu inte skaffat barn.
Det handlar om de vuxna som aldrig behövt bry sig om nån annan än sig själva varenda minut de inte varit på jobbet.

Har man barn tvingas man dagligen ta ansvar för någon annan än sig själv, planera långsiktigt och prioritera bort egna behov. Det formar både empati och ansvarstagande.
Den som inte har barn har i praktiken bara sig själv att ta hänsyn till i vardagen och det gör att man vänjer sig vid en mer egoistisk livsstil där ens egna behov alltid står i centrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in