2026-07-17, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Han kunde ju försöka.
Min plan att leva utan barn var garanterat skriven i sten långt innan och det beslutet har jag aldrig ångrat. Oavsett vad tjocka släkten och andra sagt.
De sa jag skulle ångra att jag inte konfirmerade mig så du förstår vad för kreatur jag har fått handskas med

Du kanske kommer ångra dig när du blir lite äldre, du är en ung flicka fortfarande.
Citera
2026-07-18, 00:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Du kanske kommer ångra dig när du bli lite äldre, du är en ung flicka fortfarande.

Oh very young, what will you leave us this time
You're only dancin' on this earth for a short while
And though your dreams may toss and turn you now
They will vanish away like your dads best jeans
Denim blue, faded up to the sky
And though you want them to last forever
You know they never will
You know they never will
And the patches make the goodbye harder still

Jo, jag är alltför ung, håller med.
Men känner mig trygg i mitt beslut att förbli barnfri.
Citera
2026-07-18, 00:06
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Han kunde ju försöka.
Min plan att leva utan barn var garanterat skriven i sten långt innan och det beslutet har jag aldrig ångrat. Oavsett vad tjocka släkten och andra sagt.
De sa jag skulle ångra att jag inte konfirmerade mig så du förstår vad för kreatur jag har fått handskas med

Helt rätt. Gäller att visa släkten vem det är som bestämmer.
Citera
2026-07-18, 04:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Du är uppenbarligen ingen överlevare utan en loser och det är således rimligt att dina gener inte lever vidare.

Mina ofödda barn har det bättre att slippa en allt allt allt sämre värld.

Du själv har barn och väldigt långa tår, lätt att trampa på.

Dessutom är jag knappast en loser, beklagar

2 utbildningar ekonom o jurist och har boende/hus i Sverige Belgien o Italien

5 oldtimers och ett par Rolex och en Patel jag fick av morsan

Inga barn här inte
Citera
2026-07-18, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Tråden handlar dock om att diskutera de olika valen. Och jag vill visa på hur egocentriskt valet är att inte skaffa barn. Det är såklart bekvämt att bara tänka på sig själv och eventuellt spendera upp tidigare generationers arv. Men hånet mot de innan dig är gigantiskt. Och det bör kunna stå för när man väljer att inte ta vidare sitt släktträd

Att bara okritiskt skaffa barn för att det är någon "plikt" är nog det mest egocentriska man kan göra. Avstår man för att man inte vill föra vidare sjukdomar eller av olika orsaker inte klarar av att ge barnet en någotsådär vettig uppväxt så har man gjort ett väldigt oegoistiskt val. Finns ingen skyldighet eller ens ett egenvärde i att föra släkten vidare och dessutom kan släkttrådet brista on grund av orsaker man inte ens kan påverka. Dessutom späds generna ut shabby och är inte särskilt unika som redan konstaterats.
Citera
2026-07-18, 07:13
Medlem
Det borde finnas typ lånecentraler för oss som gillar ungar, fast då bara när vi själva vill och i lagoma doser. När man är klar eller om man börjar bli less för man råkade få ett dåligt specimen, så lämnar man bara tillbaka ungen på lånecentralen igen.

Dessa centraler kan också fylla en funktion för pressumptiva föräldrar som är osäkra på om barneriet är något för dom. Då kan de låna hem två ungar i en vecka eller två för att ta reda på om föräldraskapet är något för dom.

Finns säkert många stressade och slutkörda föräldrar som gärna skulle vilja ha lite avlastning också kan jag tro? Så ”barnlånecentralen” är en win-win för alla tänker jag.
Citera
2026-07-18, 07:29
Medlem
Nationalromantiks avatar
Hmm, alltså de jag tänker på i huvudet har sagt att de inte vill ha barn sedan de var 23 ungefär.

De är inte korkade personer, intelligenta, högutbildade och ser bra ut.

Men istället skaffar de husdjur vilket jag tycker är lite motsägande om de nu inte vill binda upp sig. well well, alla gör sin grej och vill man inte vara förälder ska man inte ha barn.

Jag tycker bara det är skumt att barn instinkten inte finns hos dem, man tänker att den är inbyggd

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Hur gamla är dessa tjejer då? Första gången jag nätdejtade var jag ganska exakt 40 och upptäckte att det åldersspann jag tyckte var mest intressant (runt 35 till runt 40) var fullt av tjejer som hade ungefär samma bakgrundshistoria: De hade rest, bott utomlands pga jobb eller studier några år, satsat på karriären och nu hade de kommit på att de ville bilda familj. Vilket de då också insåg började bli bråttom. Kan tänka mig att det blivit ännu mer av sånt nu (detta var kring skiftet 2000/2010), då folk verkar ha blivit ännu mer självcentrerade och ännu sämre på att lyssna på biologin.

Dessutom ville - helt naturligt - merparten av dessa tjejer bilda en kärnfamilj med en kille i samma ålder. Medan många män av den typ de sökte (ordnad ekonomi, ordnade förhållanden, allmänt stabil) likt mig redan hade gjort undan familjebildningen och därmed inte stämde in på deras kravspec. Många av oss - däribland jag - var förstås också måttligt intresserade att börja om med en ny kull.

Hur det såg ut på killsidan har jag av naturliga skäl dålig koll på. Fanns säkert en del killar med liknande "track record" som tjejerna.
Citera
2026-07-18, 07:40
Medlem
Går ju inte träffa nån och alla kvinnor är otrogna horor inget bra recept för en lyckad familjerelation
Citera
2026-07-18, 08:15
Medlem
Keano16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Har haft med några barnlösa vuxna människor att gjort på sistone. Att det är nåt fel på dem har man ju alltid vetat men först nu förstod jag vad det var.
De lever ju som en student som kan fokusera helt och hållet bara på sig själva, behöver aldrig planera nåt för att ta hänsyn till eller ta hand om nån annan människa.
Ändå så är det alltid de på en arbetsplats som har barn som ser till att allt funkar. Även för de förvuxna barnen som aldrig fick några barn.
Lyssnar man istället på hur en barnlös upplever situationen så är det alltid att det är de som får anpassa sig och ställa upp för alla de med barn.
Så kan det nog vara på nåt enstaka ställe, men det jag sett så kan man inte ens lägga över ansvaret på dessa förvuxna barn för de har ingen rutin av att ta ansvar och empatin är också oftast på mycket låg nivå.

Frågan är då om dessa vuxna barnlösa människor varit så hela sitt liv och därför har ingen valt att skaffa barn med dem, eller är det så att de blivit förstörda av att inte behöva bry sig om nåt annat än sig själv på sin lediga tid.

Nu är detta Flashback och då brukar det alltid bli svart eller vitt. Självklart finns det de med barn som är helt hopplösa och de utan som är helt fantastiska. Men de faller ur normen.
Tråden handlar inte heller om unga ambitiösa människor som ännu inte skaffat barn.
Det handlar om de vuxna som aldrig behövt bry sig om nån annan än sig själva varenda minut de inte varit på jobbet.

Konstig text full med fel, elak rubrik....Fick du lätta på hjärtat lite nu? Skevhuvve
Citera
2026-07-18, 08:17
Medlem
heliotrops avatar
Jag tycker det är upp till var och en. Vissa känner på sig att de inte passar som föräldrar.
Och det är en enorm frihet att inte ha barn. Det ska vi inte sticka under stol med.
Senast redigerad av heliotrop 2026-07-18 kl. 08:35.
Citera
2026-07-18, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Har haft med några barnlösa vuxna människor att gjort på sistone. Att det är nåt fel på dem har man ju alltid vetat men först nu förstod jag vad det var.

Barn fyller ditt liv med ett nånting i minst 12 år - på gott och ont. Sen är dom självständiga och vill ha noll med dig att göra. När allt är klappat och klart så står du där fortfarande, mest största sannolikhet, själv igen när barnen är utflugna och ni ses några timmar per år. Sen då? Fler barn?

Du kan fylla ditt liv med exakt vad som helst som ger det mening - knark, resa, läsa böcker, träna, lyssna på musik, fågelskåda. Enda skillnaden är att barn är konstant; det är inget du kan lägga ifrån dig i två dar för att göra något annat. Mitt problem är att jag inte kan övertyga mig själv att någonting spelar någon roll alls i det stora hela, helt övertygad om att det skulle gälla egna barn också. Är man tillräckligt intelligent så fattar man väldigt fort att konceptet jaga morot > fånga morot inte löser ett skit egentligen då ingenting du kan "få" på den här planeten är av värde.

Personligen har jag inget emot barn, men ju äldre jag blir desto mer känner jag att det är ett kosmiskt barbari att slita en oskyldig själ från intet och tvinga den genomlida +60,70 år av helvete på den här pisskulan i ömtålig köttdräkt, omringad av idioter och negrer överallt.
Citera
2026-07-18, 08:36
Medlem
Citat:
Absolut. Men med "högre" intelligens (nåja) följer även högre ansvar. Senast jag kollade så var inte människan direkt i närheten av rödlistad.

Kön? Hur kommer det ens in i diskussionen? Nu tror jag du ägnar dig åt alltför många trådar och alltför mycket alkohol på en och samma gång. Hia dig. Det är verkligen en myt att vissa är bra på multitasking.

Blir bra att dina gener inte först vidare så fortsätt med barnlösheten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in